شماره خبر : 2647
منتشر شده در مورخ : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 21:1
امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از بهبود شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت:امسال کسری بودجه نخواهیم داشت.به گزارش خبرنگار روزنامه رسالت،داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز شنبه ۱۲ خرداد در نشست خبری با عرض تسلیت به مناسب شهادت شهدای والامقام پرواز اردیبهشت و سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، اشاره کرد: به برکت خون این شهیدان عزیز، شاهد این باشیم شجره طیبه انقلاب اسلامی بتواند رشدی فراتر از آنچه تاکنون پشت سر گذاشته است، تجربه کند و خون شهدای خدمت تضمین کننده تداوم وسرعت گرفتن تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی خواهد بود.منظور در مورد سهم فرهنگ از بودجه، گفت: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه داشته و در تنظیم و اجرای بودجه شاهد این مسئله هستیم. سال گذشته تبصره‌ای در بودجه آودریم تا یک از مصارف دستگاها،بانک‌ها و بخش‌های مختلف صرف امور فرهنگی شود، ولی به دلیل اینکه در قانون تنها اجازه این کار داده شده بود، به صورت محدود اجرا شد؛ اما امسال به صورت الزام‌آور آمده است تا سازمان‌ها و نهادها آن را اجرایی کنند و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای امور فرهنگی دیده شده است.معاون رئیس‌جمهور در مورد حساب واحد خزانه، گفت: عمده حساب‌های دستگاه‌های دولتی به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی انتقال پیدا کرده است. در حالی‌که سابق بر این هر دستگاهی برای دریافت‌ها و پرداخت‌های خودش، حساب‌های متعددی داشت. اما از زمانی که حساب واحد ایجاد شد، تمام دستگاه‌ها باید دریافت و پرداخت‌هایشان از طریق یک حساب نزد بانک مرکزی انجام بگیرد که مشخص باشد دقیقا ورودی و خروجی‌هایشان به چه میزان است تا شفافیت در کارکرد مالی دستگاه‌ها حاصل شود.وی افزود: با توجه به ضرورت‌هایی که وجود دارد، مخصوصا آنچه مربوط به شرایط تحریم و شرایط بیرونی می‌شود، این الزام وجود دارد که همچنان تعدادی از حساب‌ها مجاز باشند خارج از حساب واحد عمل کنند. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی هم با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، عمدتا حساب‌های متعددی نزد بانک‌های مختلف دارند،. البته اینها هم باید در یک زمان‌بندی به حساب واحد خزانه انتقال پیدا کنند. منظور در مورد وضعیت اجرای پرداخت به ذینفع نهایی گفت: یکی از اقداماتی که باید در مدیریت یکپارچه مالی دولت اجرا کنیم، پرداخت به ذینفع نهایی است؛ به این معنی که به جای اینکه پول در حساب یک دستگاهی انباشته بماند تا بعدا ذینفعی پیدا و پرداخت شود، حساب دستگاه را عملا به صورت اعتباری تأمین می‌کنیم.وی افزود: این اقدام، نظارت‌پذیری را بیشتر می‌کند و جلوی هرگونه انحرافی را در هزینه‌ها می‌گیرد. الان تمام کارکنان دولت پرداخت‌شان، به صورت پرداخت به ذینفع نهایی است. یعنی دستگاه‌ها لیست و فهرست حقوق‌بگیران و میزان حقوق آنها را در یک بانک اطلاعاتی به خزانه اعلام می‌کنند و خزانه مستقیما از آن حساب‌هایی که نزد بانک مرکزی دارد، در یک لحظه تمام اینها را پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در دولت سیزدهم، گفت: سیاست دولت در سه سال گذشته این بود که توزیع اعتبارات، مخصوصاً در زمان تخصیص‌ها و تنظیم بودجه‌ها، با هدف خاتمه طرح‌ها باشد تا اینها به بهره‌برداری برسد. خوشبختانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فقط برای مصوبات سفرهای رئیس جمهور در قالب مصوبات سفر تخصیص پیدا کرد.دکتر منظور با بیان اینکه در سال گذشته تعداد طرح‌ها و پروژه‌هایی که به بهره‌برداری رسید بالغ بر ۱۰۰۰ پروژه بود، گفت: یکی از ابتکارها برای تسریع در اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام، این است که طرح‌های دولتی را به صورت مشارکتی اجرا کنیم. اما چون طرح‌های دولتی عمدتاً جذابیت مالی زیادی نداشته و بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذار ندارد، استقبال چندانی از آن نمی‌شود. هرچند از برخی از طرح‌ها استقبال خوبی شده است.معاون رئیس‌جمهور در مورد بودجه مصوب برای خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ گفت: طی روزهای گذشته، جداول بودجه توسط رئیس مجلس ابلاغ شد و پیش‌بینی ما این بود که امسال هم حدود ده و نیم میلیون تن گندم خریداری کنیم. قیمت خرید تضمینی گندم امسال، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است؛ بنابراین برآورد ما این است که چیزی حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان باید صرف خرید گندم شود.دکتر منظور افزود: خرید تضمینی، فقط برای گندم است و بقیه محصولات کشاورزی قیمت تضمینی دارد. یعنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد برخی از اقلام مهم، قیمت تضمینی اعلام می‌کند. ما در سال‌های قبل در حدود سه تا چهار میلیارد دلار صرف واردات گندم می‌کردیم که الان تقریبا به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده که آن هم فقط صرف واردات برای ذخایر راهبردی می‌شود. در دو ماه اول امسال، میزان خریدی که انجام شده، حدود دو میلیون تن است.وی گفت: خریدها تقریباً از نیمه فروردین شروع شده و بنابراین کشاورزانی که به تدریج گندم تحویل می‌دهند، باید مطالباتشان را دریافت کنند و باید ساز و کاری را در این خصوص پیش‌بینی کنیم؛ چون منابع هدفمندی در طول سال تحقق پیدا می‌کند، اما کشاورز نمی‌تواند منتظر باشد آخر سال یا شش ماه دیگر، پولش را بدهیم و باید الان تأمین شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: الان منابعی را تجهیز کردیم و این منابع در آستانه تأمین و واریز به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است. فکر می‌کنم در روزهای آتی، گشایش‌های خوبی ایجاد خواهد شد و ما خواهیم توانست بخشی از مطالبات گندمکاران را به‌روز کنیم و این روند ادامه دارد.دکتر منظور افزود: مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود و دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌های خودش را مخصوصاً به کشاورزها به عنوان دیون ممتاز پرداخت کند؛ ولی معمولاً در ابتدای هر سال، تامین منابع در یکی دو ماه اول، کمتر از ماه‌های دیگر است.
احکام مربوط به حقوق بازنشستگان در روزهای آینده صادر می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: درآمدهای نفتی در بودجه را با توجه به میزان تحقق آن در نظر گرفتیم که نسبت به سال گذشته کاهش داشت و حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان دیده شد، همچنین درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و دارایی‌های دولت را به نصف بودجه سال گذشته کاهش دادیم تا از منابع موهومی دوری کنیم.وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ از درآمدهای غیر قابل تحقق و موهومی اجتناب شد و منابع بودجه مطمئن و پایدار است، گفت: بر اساس محاسبات ما امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم شد؛ البته منابع بودجه پیش‌بینی است و باید شرایط را در نظر بگیریم.منظور با اشاره به رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳ بیان داشت: رشد بودجه عمومی در سال‌های اخیر حدود ۳۵ درصد و در سال‌های گذشته حتی به ۴۰ درصد نیز رسیده بود و با رشد کمتر بودجه تلاش داریم از کسری جلوگیری کنیم.معاون رئیس جمهور ادامه داد: سهم منابع پایدار از قبیل مالیات‌ها، حقوق گمرکی، سود سهام شرکت‌های دولتی و منابع حاصل از فروش دارایی‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش ۶۳ درصدی دارد، در حالی که در ابتدای دولت سیزدهم ۴۱ درصد بوده است.وی در مورد بخش دوم بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن به خوبی تامین شود تا موجب کسری نشود؛ البته عملکرد هدفمندی در سال گذشته بالغ بر ۹۰درصد بود.رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دولت تلاش کرده وابستگی بودجه را از منابع ناپایدار کاهش دهد و به طرف تامین مالی از محل منابع پایدار حرکت کند. میزان کسری تراز عملیاتی در سال گذشته بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما در بودجه امسال به کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و به سمت نزدیک به صفر حرکت می‌کنیم.منظور در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سه سال اجرایی شود، به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد انجام شود. منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است.معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس منابع ان دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون اختلال انجام شود؛ به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنطیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده و در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای اول امسال اجرایی و اعمال می‌شود.منظور در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم، گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود.منظور در مورد این سوال که دولت سیزدهم چه میزان اوراق فروخته و چقدر از بدهی دولت قبل را تسویه کرده است؟ گفت: انتشار اوراق یکی از روش‌های مطمئن و غیرتورمی، تامین مالی است، البته به صورت خالص ۴۲۲ هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده توسط دولت قبل را پرداخت کرده‌ایم.رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید بر اینکه فقط در سال گذشته ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق دولت قبل پرداخت شده است، گفت: سهم خالص اوراق از منابع بودجه در سه سال پایانی دولت قبل ۱۴ درصد بود، اما در دولت سیزدهم به ۵.۵ درصد کاهش یافته است.وی در بار مالی موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: بر اساس مصوب مجلس در بند س تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت شرکت‌های بورس حذف شد که روند نزولی بورس را در پی داشت که دولت با آن مخالف بود و پیشنهاد دادیم تا این بند توسط مجلس اصلاح شود و نمایندگان آن را اصلاح کردند و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تایید شود تا اعتماد مردم به بورس برگردد.منظور در ادامه از تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: هیات دولت در اردیبهشت امسال تصویب کرد که ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای کالابرگ الکتریکی تامین کنیم تا دهک‌های مشمول ۱۱ قلم کالا را با قیمت سال گذشته خریداری کنند؛ بنابراین دولت علاقه‌مند است که حتماً این سیاست را انجام دهد.

منظور با بیان اینکه متوسط قیمت نفت در بودجه امسال ۷۱ دلار در نظر گرفته شده است، اشاره کرد: این قیمت معقول است و از ابتدای سال تا کنون قیمت نفت را بالاتر از عدد بودجه معامله کرده‌ایم.وی افزود: سهم ۵۸۰ هزار میلیارد تومانی نفت از کل بودجه حدود ۲۰ درصد است، در حالی که در سال‌های گذشته ای عدد بیشتر بود و از بودجه نفت‌زدایی کردیم؛ امیدوارم بتوانیم بدرآمدهای نفتی را برای طرح‌های توسعه‌ای دولت از طریق صندوق توسعه ملی هزینه کنیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه تامین مالی بخش تولید، گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کنند تا علاوه بر تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را بگیرند و به انضباط بودجه‌ای نیز کمک کند.منظور در مورد حساب‌های پیشرفت و عدالت، اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار در فروردین ماه سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت عدالت تخصیص داد و به صورت اوراق نقدی به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ کردیم که امیدواریم فرایندهای اجرایی آن در استان‌ها و دستگاه اجرایی انجام شود. این منابع با منابع بانکی تلفیق خواهد شد و برای حمایت از مشاغل خرد و متوسط صرف می‌شود.منظور در ادامه با بیان اینکه متوسط قیمت نفت در بودجه امسال ۷۱ دلار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این قیمت معقول است و از ابتدای سال تا کنون قیمت نفت را بالاتر از عدد بودجه معامله کرده‌ایم.وی افزود: سهم ۵۸۰ هزار میلیارد تومانی نفت از کل بودجه حدود ۲۰ درصد است، در حالی که در سال‌های گذشته ای عدد بیشتر بود و از بودجه نفت‌زدایی کردیم؛ امیدوارم بتوانیم بدرآمدهای نفتی را برای طرح‌های توسعه‌ای دولت از طریق صندوق توسعه ملی هزینه کنیم.وی با اعلام کرد: امسال ۷ هزار میلیارد تومان منابع برای نخستین بار در نظر برای سرمایه گذاری ایجادی جدید به ویژه در حوزه هوش مصنوعی، میکروالکرتونیک و کوآنتومی درنظر گرفته شده است.وی در خصوص اقدامات حمایتی از اقشار ضعیف در دولت سیزدهم، بیان کرد: رئیس جمهور شهید همواره دغدغه داشتند که فقر مطلق به صفر برسد و در سه سال گذشته در این جهت اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام دادند. با اقدامات دولت سیزدهم ضریب جینی از ۰.۴ در ابتدای دولت به ۰.۳۸۵ در سال گذشته کاهش یافته است.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو