شماره خبر : 2752
منتشر شده در مورخ : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 20:15
پایان تنش آب شرب و بهداشتی در سیستان و زاهدان

سخنگوی صنعت آب مطرح کرد؛

پایان تنش آب شرب و بهداشتی در سیستان و زاهدان

سخنگوی صنعت آب گفت: با اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب سیستان و زاهدان، تنش آب شرب و بهداشتی و آب مورد نیاز مشاغل صنعتی و خدماتی با سیستان و زاهدان خداحافظی کرده است.به گزارش خبرنگار روزنامه رسالت، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری عنوان کرد: به زودی مردم در منطقه سیستان و زاهدان برای تامین آب شرب و بهداشت، شغل های خدماتی و صنایع دیگر نگرانی نخواهند داشت و آب پایدار تامین می شود. سخنگوی طرح‌های ملی آب به تغییر راهبرد وزارت نیرو در باره تأمین آب برای سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این تغییر راهبرد از اتکا به تأمین آب به‌واسطه حقابه هیرمند به تأمین آب از منابع داخلی برای بخش شرب و بهداشت و مشاغل صورت گرفت. بزرگ‌زاده ادامه داد: بر اساس این راهبرد جدید آب شرب و بهداشت مردم منطقه سیستان و زاهدان از منابع داخلی تأمین شده و ضمن پیگیری حقابه هیرمند از کشور همسایه آن را برای محیط‌زیست و زیست‌مندان منطقه اختصاص خواهیم داد. وی افزود: اجرای این راهبرد توسط سه طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت می‌گیرد که در طرح کوتاه‌مدت اضطراری حفر چاه پیگیری شده و در طرح میان‌مدت تأمین آب از آبخوان شرقی دنبال می‌شود. سخنگوی صنعت آب بیان کرد: طرح بلندمدت هم انتقال آب از دریا است که اکنون پروژه آن حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بزرگ‌زاده گفت: در طرح کوتاه‌مدت اضطراری حفر ۱۶۶ حلقه چاه با قابلیت تأمین آب به میزان ۸۸ میلیون مترمکعب و ۲ هزار ۹۰۰ لیتر بر ثانیه بخشی انجام شده است. وی از اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تأمین آب از آبخوان شرقی خبر داد که خط انتقال آن ۲۶۰ کیلومتر است.
بزگ زاده از تصویب  نقشه راه‌ آب کشوردر ششم آبان سال گذشته خبر داد و گفت:موفقیت کامل نقشه راه‌ آب کشور وابسته به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است. بزگ زاده ادامه داد: این نقشه راه بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی و تأکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده است.سخنگوی صنعت آب  طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد:موفقیت نقشه راه‌ آب کشور منوط به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است که یک سال از ابلاغ آن به وزارت جهاد کشاورزی گذشته و باید دید چه اقدام‌هایی در باره این سند انجام شده است.بزرگ‌زاده گفت: اگر نقشه راه‌آب کشور به موفقیت نرسد نمی‌توان ناترازی آب را برطرف کرد و مشکلات افزایش خواهد یافت.سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سند امنیت غذایی، سند آمایش سرزمین، سند اصلاح الگوی کشت و سند ملی اصلاح انرژی پیش‌نیازهای موفقیت نقشه راه‌آب کشور است.بزرگ‌زاده خواستار آن شد تا هرکدام از بخش‌ها در باره اقدام‌هایی که در زمینه تحقق سندها انجام داده‌اند اطلاع‌رسانی کنند.وی افزود: بدمصرفی و پرمصرفی بخش کشاورزی، اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی به‌حساب می‌آید به همین دلیل لازم است از سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی حمایت شود.سخنگوی طرح‌های ملی آب اشاره کرد: بر اساس سند ملی امنیت غذایی باید سالی ۳ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و این کاهش سبب خواهد شد بتوان آب موردنیاز برای سایر بخش‌ها تأمین شود.بزرگ‌زاده هدف نقشه راه‌ آب کشور را جلوگیری از توقف روند توسعه به دلیل کم‌آبی دانست و افزود: نقشه راه‌ آب کشور تأکید دارد کم‌آبی نباید گلوگاه توسعه شود.وی گفت: نقشه راه‌آ ب تلاش دارد بر ناترازی آب غلبه کرده و آن را برطرف سازد و اساس آن، اجرای سند ملی امنیت غذایی است.سخنگوی صنعت آب ادامه داد: بر اساس سند امنیت غذایی تا افق ۱۴۱۱ باید ۳۰ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و بهره‌وری در این بخش از ۱.۳۹ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب به ۲.۶ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب افزایش یابد.
وی با اشاره وضعیت سدهای کشور، بیان داشت: حجم آب موجود در مخازن کشور حدود 35 میلیارد مترمکعب است. حجم ورودی مخازن سدها 36.5 میلیارد مترمکعب بوده و 23.86 میلیارد مترمکعب نیز مصرف شده است.وی افزود: در سال بارشی نرمال، هر چند بارش‌ها خوب است اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند.سخنگوی صنعت آب اشاره کرد: بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز 240 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلندمدت سه درصد افزایش داشته و بنابراین می‌شود گفت که در شرایط نرمال قرار داریم، اما این مسئله به معنی پرآبی نیست.بزرگ‌زاده، میزان بارش‌های تهران را 19 درصد کمتر از میانگین بلند مدت دانست و گفت: بر این اساس، تهران در صدر استان‌های کم‌بارش قرار دارد.این مقام مسئول ادامه داد: طی سالیان گذشته، حجم آب در اختیار هر ایرانی کمتر شده است؛ بنابراین باید در کل کشور به ویژه در 9 استان درگیر کم‌بارشی، مدیریت تقاضا و مصرف را در دستور کار داشته باشیم و شهروندان با صرفه‌جویی 15 درصدی، علاوه بر حفظ منابع، کمک کنند تا آب به دست همه برسد.
بزرگ‌زاده با بیان اینکه حجم منابع تجدیدپذیر در اختیار کشور، از 130 میلیارد مترمکعب به 103 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است، افزود: همچنین تغییرات اقلیم، نوع بارش را تغییر داده و از برف و باران به باران تقلیل داده است. به طور مثال در البرز که رژیم بارشی آن، برف و بارانی است با کاهش بارش برف مواجه هستیم. درحالیکه برف در تولید سیل مشارکت کمی دارد و ذخیره‌سازی طبیعت و منبع بااهمیتی است.  وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم در ایران، الگوی بارش‌ها را نیز دگرگون کرده، گفت: علاوه بر این، تبخیر و تعرق گیاهان نیز بیشتر شده و موجب افزایش مصرف در کشاورزی می‌شود.بزرگ‌زاده با بیان اینکه در مواجهه با تغییر اقلیم، 2 دسته کار عمومی انجام می‌شود، اظهار داشت: یک دسته به تحلیل دلایل تغییر اقلیم می پردازد که آن را گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده‌اند و سهم بخش آب در این مرحله، کمتر است. اما اقدامات مربوط به بخش آب، افزایش حجم سازه‌ها است. سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: با افزایش سازه‌ها، علاوه بر افزایش منبع ذخیره آب کشور، تله‌اندازی و کنترل سیلاب نیز بهتر انجام می‌شود.وی افزود: اجرای طرح‌های اضطراری در ایجاد فضای منطقی در مذاکرات با کشور همسایه و دریافت حق‌آبه موثر بوده است.سخنگوی صنعت آب گفت: ۶ استان تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری با تنش آبی روبرو هستند.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو