شماره خبر : 3088
منتشر شده در مورخ : ۱۷ تیر ۱۴۰۳
ساعت : 19:0
۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید توسط تعاونی ها  در دولت سیزدهم

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید توسط تعاونی ها در دولت سیزدهم

علیرضا قشقایی
 معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۱۴۰ هزار تعاونی در کشور خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۶۶۰۰ تعاونی با ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی توسط تعاونی ها تشکیل شده که رشد ۶.۴ درصدی را دارد.به گزارش خبرنگارروزنامه رسالت،حامد ویس کرمی در نشست خبری با بیان اینکه پس از حدود ۱۴ سال برای نخستین بار مقدمات محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور مهیا شد و مراحل نهایی آن را طی می کند، به برنامه‌هایی که باید در دولت آینده نیز دنبال شود اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در دست اجرا داشتیم و تدوین شد، واگذاری‌ بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون است. ما به دنبال افزایش مشارکت مردم در مدیریت و مالکیت بنگاه‌ها، افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها هدایت منابع مردمی به سمت تولید و کاهش فقر تولید به ویژه در سه دهک اول با واگذاری بنگاه‌های دولتی به تعاونی‌ها هستیم.ویس کرمی ادامه داد: در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ قرض‌الحسنه به ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شد.وی افزود: تعاون به دنبال توسعه اقتصاد توسط مردم است. تکنولوژی تعاون یک نوآوری اجتماعی و یک راه‌حل و پاسخ اساسی و بنیادین به نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور است و توسعه آن امری انکارناپذیری است. برای مردمی کردن اقتصاد به چهار وجه اساسی باید توجه کنیم. این چهار اصل مالکیت، مدیری، عاملیت و نظارت است که تمام این وجوه در بخش تعاون وجود دارد.ویس کرمی گفت: ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم شکل گرفت که نسبت به مشابه دولت قبل ۷.۸ درصد افزایش داشته و ۲۰۶ هزار عضو جدید به تعاونی ها اضافه شده است.

وی درباره عملکرد دولت در حوزه تعاون، گفت: اکنون ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو مردمی دارند. ۲۱ درصد کل اعضای تعاونی‌های کشور را زنان تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که تعاونی می‌تواند بستری برای فعالیت اقتصادی بانوان باشد.معاون وزیر کار یادآور شد: از مزایای بخش تعاون می‌توان به تجمیع دارایی‌ها و اعتبار مردم و هدایت آن به سمت تولید اشاره کرد که دارایی‌های خرد را به کلان تبدیل می‌کند.عدالت در توزیع منابع به صورت عادلانه، جلوگیری از انباشت قدرت، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ریسک در فعالیت‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های تصدی‌گری دولت بخشی از آن است.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در این دولت ۲۰۶ هزار عضو به تعاونی‌ها اضافه شده که از نظر افزایش تعداد اعضا با رشد ۸.۶ درصدی نسبت به دولت قبل مواجه بودیم. یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد ۱۴۰۰ شرکت تعاونی در حوزه روستاها است که به ایجاد اشتغال برای ۱۶۳۰ منجر شده است. در طول دولت سیزدهم ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه بانوان تشکیل شد که برای ۱۹ هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. تعداد تعاونی‌های بانوان با یک رشد قابل توجه ۲۲ درصدی مواجه بوده است.وی گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات و تأمین منابع بانکی برای تعاونی‌های کشور در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در بخش تولید بالغ بر ۸۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی بانک‌ها به تعاونی‌های تولیدی پرداخت شده است.از این محل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خط اعتباری ویژه تعاونی‌ها از محل منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها اختصاص دادیم که این در دولت گذشته سابقه نداشته است و در دولت سیزدهم این خدمت به تعاونی‌ها ارائه شد. هشت هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری است که نسبت به سال گذشته از ۱۶۶ درصد رشد برخوردار بوده است.ویس کرمی خاطر نشان کرد: برای نخستین‌بار در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان از همان خط اعتباری هشت همت به مساله توسعه مسکن کارگری اختصاص دادیم و به دنبال این هستیم که با استفاده از این تسهیلات احداث مسکن کارگری برای کارگران تسریع شود.

وی با بیان اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش ۱۳۸ درصدی داشته،سرمایه این بانک ۲.۶ همت بوده که الان به ۶.۲ دهم رسیده است، گفت: در بخش صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ۷۵ درصد قدرت صدور ضمانتنامه برای سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.معاون وزیر تعاون اذعان کرد: در دولت سیزدهم ۲۴ درصد رشد صادرات را نسبت به مدت زمان مشابه در دولت گذشته تجربه کردیم. در دولت قبل ۳ هزار و ۱۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که در دولت سیزدهم به ۳ هزار و ۸۷۴ میلیون دلار رسیده است. عمده محصولات صادراتی تعاونی‌ها در حوزه محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، پوشاک، مصالح ساختمانی و پتروشیمی بودند که بیشترین محصولات به کشورهای عراق، چین و روسیه از مهم‌ترین مقاصد صادرات بخش تعاون است.ویس کرمی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۱۴۷ تعاونی مسکن ایجاد شد که ۵۵ تعاونی آن در بخش طرح نهضت ملی مسکن است و ۷۴ هزار نفر در این تعاونی‌ها برای مساله احداث مسکن ساماندهی شدند. اولین افتتاح این تعاونی‌ها در اردیبهشت ماه در استان سیستان و بلوچستان انجام شد که بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد تعاونی در قالب نهضت مسکن افتتاح شد و کلید آن را تحویل متقاضیان دادیم.ویس کرمی افزود: برنامه دیگری که در این حوزه تدوین شد و در دست پیگیری است تشکیل تعاونی‌های نیروگاهی است که هم به‌وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر و هم در بخش انرژی‌های غیر تجدیدپذیر در دست اجرا است. هدف ما جهش تولید برق، کاهش ناترازی ۱۴ هزار مگاواتی برق و جلوگیری از قطع برق صنایع با ایجاد مزارع نیروگاهی است. مسئله دیگر توجه به اقتصاد دریا پایه است. در این بخش به دنبال فراوری محصولات و ارتقا حمل‌ونقل دریایی در بخش تعاون هستیم. ایجاد شهرک‌های تخصصی بخش تعاون چهارمین برنامه‌ای است که تدوین شده و باید آن را پیگیری کرد.این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه ۷۴۷ تعاونی مسکن در سطح کشور فعالیت دارد، گفت: ۳۵۵ تعاونی در حوزه نهضت ملی مسکن فعال بوده که بیش از ۷۴ هزار عضو در این بخش ساماندهی شده‌اند.

 *هیچ اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم / بانک توسعه تعاون در ریل سوددهی قرار گرفته است


مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در ادامه از عدم برداشت اضافه از بانک مرکزی خبر داد و گفت:بانک توسعه تعاون در ریل سوددهی قرار گرفته است.محمد شیخ حسینی اظهار داشت:در بین دستگاه‌های شفاف فساد ستیز در زیر مجموعه وزارت کار، این بانک رتبه نخست را کسب کرده است.منابع جذب شده ما وتسهیلات پرداختی دراین دوره سه ساله دولت سیزدهم،بیش از ۶۰ درصد منابع کل بانک از ابتدای تأسیس آن بوده است. همین امر بانک را بعد از ۱۰ سال از زیان خارج کرده است.وی با اشاره به موضوع ناترازی‌ها در بانک درحوزه نقدینگی قبل از دوره شهید رئیسی، گفت:ما تراز نقدینگی خود را مثبت کردیم و از همه مهم‌تر به تکالیف بانک در حوزه تسهیلات تخصصی تکلیفی حوزه اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ و صنعت به‌خوبی رشد داشته‌اند.این مقام مسئول بانک یادآور شد:در سه سال اخیر در بانک دولتی توسعه تعاون اقدامات مهمی در بخش تعاون رخ داده است. کل منابع سپرده بانک ۲.۵ برابر رشد داشته و مصارف پرداختی نیز به همین میزان رشد کرده است. رشد ۳ برابری منابع ارزان‌قیمت بانک به تعدیل هزینه‌های منجر شده و در سال ۱۴۰۳ بانک در ریل سوددهی قرار گرفته و در حال طی کردن این مسیر است.شیخ حسینی تاکید کرد: نرخ سود دریافتی از بخش تعاون را ۲ درصد با نگاه حمایت از بخش تعاون کاهش دادیم که از منظر حجم تسهیلات، باعث رشد شد. این بانک رتبه دوم را در حوزه رضایت از شیوه پرداخت تسهیلات دارد. تکالیف در حوزه تسهیلات ازدواج نیز به طور کامل انجام شده است.شیخ حسینی گفت: در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی ۱۰۰ درصد تعهدات خود را انجام دادیم یکی از راهبردهای مهم ما در ۲ سال اخیر این بوده که بسترهای بانکداری دیجیتال را در بانک ایجاد کنیم و گسترش دهیم.مدیرعامل بانک توسعه تعاون عنوان کرد: بیشترین تسهیلات پرداختی به اتحادیه و تعاونی‌ها از نظر تعداد و حجم تسهیلات در سه سال به خصوص در ۲ سال اخیر اتفاق افتاده است. در خصوص مصوبات سفرهای استانی بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برای بانک تکلیف گذاشته بودند که مبلغ بسیار بالایی است و این به دلیل استقبالی است که مردم و مسئولین از بانک داشتند.
وی ادامه داد: چشم‌انداز بانک را در ۱۴۰۱ ترسیم کردیم و بر اساس سند تحول راهبُردی بانک که مبتنی بر سند تحول دولت و بانکداری دیجیتال بوده را به مرحله اجرا رساندیم. چشم‌انداز ترسیمی بانک این است که در افق ۱۴۰۴ به عنوان بانک پیشرو در ارائه خدمات مالی در بستر دیجیتال به تعاونی‌ها فعالیت کنیم.مدیرعامل بانک توسعه تعاون ادامه داد:افزایش سرمایه بانک از ۲۸ هزار میلیارد ریال به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.وی افزود: این بانک یک بانک متمایز و مردمی تاکنون عمل کرده است‌. بانک توسعه تعاون شش شرکت ابزاری و بانکی مثل شرکت صرافی بانک، شرکت کارگزاری بیمه پوشش، شرکت سمات در حوزه انفورماتیک از جمله این شرکت‌ها محسوب می‌شود.مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار کرد: ما یک رکورد در شبکه بانکی زدیم که در حوزه سلامت تخصیص بانکی بوده است. ما در این شاخص از منفی ۲۶ درصد در این شاخص به مثبت ۶ درصد در کیفیت و سلامت تخصیص تسهیلات رسیدیم که بسیار اقدام مهمی است. در حوزه افزایش سود ۱۵۰۰ درصد سود داشتیم. تخلفات فردی کارکنان ما نیز با اقدامات اداری ۵۷ درصد کاهش یافته است. به‌همین نحو ۵۰ درصد کاهش شکایات را نیز داشتیم.


 * رشد ۴۳ درصدی صدور ضمانت‌نامه‌ها در دولت سیزدهم

در ادامه نشست مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون از افزایش سرمایه این صندوق بعد از ۱۴ سال خبر داد و گفت: ۳۸۱۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برای تعاونگران صادر شده که ۱۶۱۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم انجام شده است و  و سهم ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. البرز محمدی افزود: افزایش سرمایه صندوق ضمانت بعد از ۱۴ سال حدود ۶۲ میلیارد تومان بود که با پیگیری وزیر تعاون و معاونان وی انجام شد.وی در خصوص رشد تعاونی‌ها و مردمی‌سازی اقتصادی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون برای تکمیل کردن پازل تامین مالی شرکت‌های تعاونی راه‌اندازی شد تا پوشش ریسک شرکت‌های تعاونی را برعهده بگیرد.مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: این صندوق با نگاه خوبی شکل گرفت، اما اهمیت این صندوق برای مسئولان علی‌رغم پیگیری‌ها، خیلی زیاد نبود. از سالی که این صندوق تشکیل شد ریالی به این صندوق اضافه نشد و فقط در سال گذشته و امسال مبلغ اندکی به آن تعلق گرفت.محمدی اشاره کرد: این صندوق بستر خوبی برای زنان سرپرست خانوار شده است تا بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند که این کار با همکاری معاونت زنان و امور خانواده صورت گرفته است. ۶۰ درصد از کارمزد صندوق را برای حمایت از شرکت‌های تعاونی کاهش دادیم که این اتفاق خوبی بود. البته دستگاه‌های نظارتی خیلی از این مساله خوشحال نشدند.وی گفت: ۲۸ درصد ضمانت‌نامه‌ها در بخش کشاورزی، ۵۲ درصد در بخش صنعت و ۲۰ درصد در بخش خدمات صادر شده است. و در سه ماهه نخست امسال رشد ۹۴ درصدی در صدور ضمانت‌نامه داشتیم. امیدوارم با تزریق منابع این خلائی که بخش تعاون بتواند به واسطه آن خلأهایی که وجود دارد را پر کنند.مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اظهار داشت: سال گذشته در حوزه صدور ضمانت‌نامه رشد ۹۷ درصدی داشتیم که اتفاق خوبی بود و توانستیم خدمات بیشتری به شرکت‌های تعاونی ارائه دهیم. اهمیت تشکل‌های تعاونی نسبت به سنوات گذشته بسیار ملموس است.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو