شماره خبر : 3138
منتشر شده در مورخ : ۲۰ تیر ۱۴۰۳
ساعت : 19:18
بودجه صندوق در دولت سیزدهم به  ۱۸۰ همت رسیده است

مدیرعامل صندوق بیمه روستاییان،کشاورزان و عشایر:

بودجه صندوق در دولت سیزدهم به ۱۸۰ همت رسیده است

 مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر از بودجه ۱۸۰ همتی و رشد 168 درصدی در دولت سیزدهم خبر داد.به گزارش خبرنگارروزنامه رسالت،بیت الله برقراری روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در نشست خبری گفت:هدف اصلی ایجاد صندوق اجتماعی ارائه خدمات بیمه‌ای آن است. تفاوت ما با بیمه تامین اجتماعی در این است که عضویت در این صندوق اختیاری بوده و کار سخت و پیچیده‌ای است. جذب حداکثری در این صندوق نشان از موفقیت عملکرد دارد.وی گفت: در دولت سیزدهم، در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اقدامات مهمی انجام شده است، چراکه این اعتقاد وجود داشت که توسعه بیمه‌های اجتماعی به رشد جامعه کمک شایانی خواهد کرد. اصل ۲۹ قانونی اساسی، دولت را مکلف کرده تا برای آحاد جامعه بیمه اجتماعی فراهم کند و این صندوق در سال ۸۴ تاسیس شد.این مقام مسئول افزود:قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم و در ۱۶ سال فعالیت صندوق، افراد بیمه شده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بودند، اما در سه سال گذشته توانستیم یک میلیون و ۴۵ هزار نفر جدید را جذب کنیم.برقراری ادامه داد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم و در ۱۶ سال فعالیت صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر، افراد بیمه شده فعال (جذب شده) یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد بودند، اما در سه سال دولت سیزدهم توانستیم یک میلیون و ۴۵ هزار بیمه شده جدید جذب کنیم که این یک تحول بی‌نظیر است.وی اشاره کرد: عملکرد نشان می‌دهد که تعداد افراد بیمه شده صندوق صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر در سه سال گذشته تقریباً معادل ۱۶ سال قبل از آن بوده است و نگاه ما در این صندوق نگاه برنامه‌محوری بوده است.مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر تاکید کرد: تدوین برنامه راهبردی و پیوست بیمه‌ای برای هر برنامه به شکلی پیش انجام شد تا پایداری صندوق تا ۲۰ سال آینده تامین شود. اگر در این ریل‌گذاری اخلال ایجاد شود و مصوبات دیگری بدون پیوست بیمه‌ای باشد ممکن است این مسیر را با چالش روبه‌رو کند. نکته دیگر تحقق تمدید بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر است که رشد چشمگیری داشته و معدل بالای ۸۹ درصد دارد و تحقق ۹۰ درصدی را رقم زده است.

وی تاکید کرد: این برنامه راهبردی با مشارکت همکاران، معاونان و مشاوران با استفاده از تجربیات و نگاه علمی بوده است و بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت برای تدوین این برنامه راهبردی وقت گذاشته شده است.وی از تصویب برنامه تحولی این صندوق در همه صندوقهای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوقهای تابعه برای اولین بار خبر داد و یادآور شد: از میان سازمان تامین اجتماعی، صندوق‌ بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر و صندوق فولاد و... که تابعه وزارتخانه هستند، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر اولین صندوقی بوده که توانسته برنامه راهبردی تدوین و مورد تایید هیات امنا قرار گیرد و به صندوق ابلاغ شود.‌مدیرعامل صندوق بیمه، روستاییان، کشاورزان و عشایر با اشاره به اینکه در این صندوق هر اقدام انجام شده همراه با پیوست بیمه‌ای بوده است، گفت: این پیوست بیمه‌ای موجب پایداری بیمه‌ای شده است. اگر صندوقها پایداری نداشته باشند با چالش مواجه خواهند شد لذا براساس محاسبات بیمه‌ای، پیش بینی می‌شد که پایداری صندوق در سال ۱۴۰۳ تقریبا به نقطه سر به سر برسد، اما اقدامات موثری انجام شد که موجب شد پایداری صندوق براساس محاسبات بیمه‌ای تا افق سال ۱۴۲۲ حفظ شود. البته صندوق باید براساس برنامه ریزی صورت گرفته حرکت کند و بار مالی جدیدی بر صندوق تحویل نشود.برقراری در ادامه اظهار کرد: نگهداشت بیمه‌شدگان مهم است. تمدیدی‌های صندوق رشد چشمگیری داشته و معدل تمدیدی‌ها در صندوق بیش از ۸۲ درصد بوده است.
وی در ادامه به ۱۹۲ هزار مستمری‌بگیر صندوق اشاره کرد و افزود: میانگین مستمری مستمری‌بگیران طی سه سال با رشد ۸۳ درصدی و مستمری حداقلی‌بگیران با رشد ۲۱۰ درصدی همراه بوده است.مدیرعامل صندوق بیمه، روستاییان، کشاورزان و عشایر به پوشش بیمه اجتماعی زنان اشاره کرد و گفت: زنان بیش از ۴۶ درصد عضو صندوق شده‌اند که این پوشش به جز در نظر گرفتن اجرای قانون جوانی جمعیت است.برقراری همچنین در خصوص وصول مطالبات صندوق عنوان کرد: حدود یک همت از مطالبات صندوق وصول شده و همچنین بودجه صندوق در سال گذشته با رشد ۱۶۸ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به تاثیر افزایش سطوح درآمدی صندوق خاطرنشان کرد: هرچقدر سطوح درآمدی صندوق افزایش یابد در آینده، مستمری‌بگیران مستمری بیشتری دریافت خواهند کرد، لذا سطوح در آمدی صندوق تا سال ۱۴۰۰ یا افزایش پیدا نکرده بود و یا با افزایش ۱۰، ۲۰ تا ۳۰ درصد همراه بوده است اما طی سال ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۲ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.مدیرعامل صندوق بیمه، روستاییان، کشاورزان و عشایر به اقدامات صندوق در حوزه اقتصادی و دارایی‌های آن نیز اشاره و تصریح کرد: پرتفوی صندوق حدود ۹۰ همت بود که اکنون رقم آن به ۱۸۰ همت رسیده و با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. هرچقدر دارایی صندوق افزایش یابد،پایداری آن افزایش می یابد و این موضوع با مولفه‌های علمی و سرمایه گذاری‌های دقیق و مولدسازی و ورود در سهامداری صورت گرفته است.به گفته وی سفرهای استانی جهت رشد و توسعه صندوق، ارتقای سرمایه انسانی و نخبگان، توجه به نیروهای جوان، تشکیل کمیته انتصابات، نظارت برخط بر کارگزاران صندوق و تشکیل گفتمان منطقه‌ای، شفافیت در دسترسی به اطلاعات،تدوین و تصویب اساسنامه صندوق، ارتقای پشتیبانی صندوق و تحول در اطلاع‌رسانی و تبلیغات از دیگر اقدامات راهبردی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر بوده است.برقراری همچنین به آیین نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره و تاکید کرد: در این ماده تاکید شده که مادران غیرشاغل ساکن در مناطق روستایی و عشایرِ دارای سه فرزند و بیشتر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت کند.به گفته وی، در سال گذشته در این زمینه ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد که بیش از ۳۱۱ هزار نفر براساس اولویت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. در سال جاری نیز ۱۵۰۰ میلیارد برای بیمه مادران دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفته شد تا تعداد مادران تحت پوشش به ۵۱۱ هزار نفر برسد که این اتفاق در راستای جوانی جمعیت است. برقراری درباره بیمه تکمیلی صندوق برای بیمه روستائیان گفت: معتقدیم که براساس قانون بیمه‌های تکمیلی باید برای همه مستمری‌بگیران تداوم پیدا کند. اما برخی نظر کارشناسی دیگری دارند که بیمه تکمیلی را ادامه ندهیم. نگاه من این است دولت چهاردهم این مسیر را ادامه دهد، زیرا از نظر قانونی مکلف هستیم و در اساسنامه نیز بر این موضوع تصریح شده است.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو