شماره خبر : 3232
منتشر شده در مورخ : ۳ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 19:6
عملکرد آبرسانی دولت سیزدهم 211 درصد برنامه 4ساله است

وزیر نیرو در جلسه هیئت دولت تشریح کرد

عملکرد آبرسانی دولت سیزدهم 211 درصد برنامه 4ساله است

وزیر نیرو در تشریح گزارش عملکرد 3 ساله وزارت نیرو در دولت سیزدهم عملکرد آبرسانی این دولت را 211 درصد برنامه 4ساله اعلام کرد و گفت: از مجموع هدفگذاری ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی اجرای پروژه‌ها در ۶ هزار و ۳۴ روستا به پایان رسیده است و بقیه پروژه‌ها نیز از متوسط پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردارند و طی یک سال آینده قابلیت تکمیل دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی اکبر محرابیان در جلسه ارائه گزارش عملکرد اعضای هیئت دولت سیزدهم، درباره عملکرد سه ساله وزارت نیرو گفت: در بخش برق در شروع دولت تعداد مشترکان بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و عمومی 37 میلیون و 700 هزار مشترک بود که طی سه سال گذشته با بیش از 3 میلیون افزایش به 40 میلیون و 700 هزار مشترک رسیده است.
وی افزود: میزان کل تولید برق سالانه کشور در ابتدای دولت 284 میلیارد کیلووات بود که در حال حاضر این رقم به 332 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه سرانه رشد سالانه ظرفیت تولید برق کشور در دولت سیزدهم 15.2 میلیارد کیلووات ساعت بود و  بیش از 80 درصد این میزان تولید در بخش صنعت و تولید کشور به مصرف رسید، اظهار داشت: این در حالی است که سرانه تولید سالانه برق در دولت‌های پس از جنگ در کشور بین 5 تا 10 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
محرابیان در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در دولت سیزدهم تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور 85 هزار مگاوات بود که این رقم در حال حاضر به 93 هزار مگاوات رسیده است و 2 هزار مگاوات آن با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و از طریق ارتقای توان نیروگاهی محقق شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر نیز بیش از 20 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دست احداث است که بیش از 8500 مگاوات آن مربوط نیروگاه های حرارتی است، افزود: در ماه جاری نیز سه واحد جدید در نیروگاه‌های رودشور، سهند و ری به بهره برداری خواهند رسید.
محرابیان اضافه کرد: بیش از 50 درصد کل مصرف برق کشور از طریق کنتور هوشمند پایش می شود که ابزار مناسبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت منابع آب اشاره کرد و گفت: با توجه به تنش‌های آبی در اقصی نقاط کشور، شاخص ۳۶ ماهه خشکسالی در این دولت بسیار شدیدتر از شاخص یاد شده در ۳۶ ماهه قبل از آغاز دولت بود و خشکسالی‌های بسیار زیادی به‌ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تجربه کردیم.
محرابیان ادامه‌داد: با اینکه در استان‌هایی همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان و چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ تنش‌های شدید آبی داشتیم، اما به شدت این تنش‌ها مدیریت شد.
وی با اشاره به عقب‌ماندگی قابل توجه در آبرسانی روستایی، اضافه‌کرد: به این منظور طرح جهاد آبرسانی با استفاده از ظرفیت‌های سپاه پاسداران، نهادهای انقلابی، گروه‌های جهادی، خیرین و پیمانکاران بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.
وزیر نیرو اضافه‌کرد: اکنون از مجموع هدفگذاری ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی، در ۶ هزار و ۳۴ روستا این طرح به پایان رسیده  است، بقیه نیز از متوسط پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردارند و طی یک سال آینده این طرح‌ها قابلیت تکمیل دارند.
محرابیان اظهار داشت: در این دولت افزایش ظرفیت سدهای کشور به ۵.۴ میلیارد مترمکعب هدفگذاری و طی برنامه‌ای به مجلس ارائه شد که تاکنون ۴.۱ میلیارد مترمکعب معادل ۷۵ درصد هدفگذاری چهار ساله به ثمر نشسته است.
وی افزود: هدفگذاری آبرسانی کشور 700 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده بود که تاپایان دولت سیزدهم این رقم به یک میلیارد و 480 میلیون مترمکعب رسیده است که معادل عملکرد یک دولت هشت ساله و 211 درصد برنامه 4 ساله است.
محرابیان گفت: با توجه به فقر منابع آبی کشورف استفاده از منابع آب غیرمتعارف از جمله آب دریا و پساب تصفیه شده بهداشتی با اجرای پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع کشور بابت همکاری‌های خوبی که در موضوع انتقال آب دریا داشتند، تشکر می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون آبرسانی ازدریا به شهرهای یزد و رفسنجان به پایان رسیده و در ماه‌های آینده شهرهایی همچون کرمان و اردکان نیز از این موهبت برخوردار و از تنش آبی خارج می شوند.
 عضو کابینه دولت سیزدهم، تصویب طرح نقشه جامع آب کشور با حمایت رئیس‌جمهور شهید و طرح نوین دولت در مدیریت توامان آب و برق را از جمله برنامه‌های اجرا شده در مدیریت منابع آب کشور برشمرد و اظهار داشت: اکنون ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی در سطح کشور مجهز به کنتورهای فهام هستند و شاهد شفافیت، اجرای قانون و عدالت در توزیع آب در این حوزه هستیم.
وی اقدامات انجام شده به‌منظور مدیریت سیلاب‌ها در این دولت را بی‌نظیر برشمرد و افزود: سیلاب‌های کم‌سابقه‌ای را در کنارک و چابهار در سیستان و بلوچستان در ماه‌های اخیر شاهد بودیم و ورودی سیلاب سد کهیر ۹ هزار متر مکعب بود.
وزیر نیرو ادامه داد: این مشکل اما به‌خوبی مدیریت شد، به‌طوری که حتی خروج مردم از خانه‌ها را ممنوع کردیم و کمترین خسارت‌های انسانی و مالی را در این سیلاب‌ها شاهد بودیم.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو