شماره خبر : 576
منتشر شده در مورخ : ۲۱ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 19:43
حضور 40 هیئت عالیرتبه تجاری خارجی در نمایشگاه‌های صادراتی ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

حضور 40 هیئت عالیرتبه تجاری خارجی در نمایشگاه‌های صادراتی ایران

علیرضا قشقایی
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در نمایشگاه‌های توانمندی صادراتی ایران که در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، میزبان ۴۰ هیئت عالیرتبه تجاری و ۶ وزیر خواهیم بود.وی افزود: در نمایشگاه امسال علاوه بر کشورهایی که از گذشته با‌ آنها ارتباط مناسبی داشتیم، به دنبال توسعه روابط با کشورهای شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین، کشورهای آفریقایی هستیم که امیدواریم از تجارت با آنها بازخورد مناسبی نیز به دست آوریم.
به گزارش خبرنگارروزنامه رسالت، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری نمایشگاه‌های توانمندی صادراتی ایران گفت: در این نمایشگاه تلاش شده که فعالیت‌های دانش‌بنیان ایران در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار بگیرد تا بتوانیم تجارت این بخش را افزایش دهیم که ارز افزوده بیشتری نیز برای کشور دارد.وی اشاره کرد: مشکل ارزی به معنای عام خود برای واردات خودرو نداریم. ضیغمی با اینکه تا پایان سال چه تعداد خودرو به کشور وارد خواهد شد ادامه داد: این موضوع ارتباط زیادی با نحوه تخصیص ارز توسط بانک مرکزی دارد به طوریکه اگر ارز مورد نیاز اختصاص یابد حداقل 40 هزار خودرو دیگر امکان واردات تا پایان سال دارد.این مقام مسئول اظهار داشت: جلسات مرتبی با بانک مرکزی داریم تا رویه تخصیص ارز برای واردات خودرو تسریع شود؛ هفته گذشته 110 میلیون دلار به شرکت‌ها برای واردات خودرو اختصاص داده شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: فرصت طلایی برای واردات خودرو در ماه‌های آتی داریم که بتوانیم با اختصاص ارز مناسب رقم قابل توجهی خودرو وارد شود.وی با توجه به رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی چه محصولاتی به کشور وارد خواهد شد افزود: اکنون جزئیات آن را نمی‌دانم و معاونت مربوطه در وزارت صنعت در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.ضیغمی تصریح کرد: واردات لوازم خانگی در ماه‌های گذشته نیز به طور کامل متوقف نبوده است و به صورت ته لنجی و کولبری انجام می‌شد اما اکنون برای تنظیم بازار وارد می‌شود.این مقام مسئول درخصوص صدور خدمات فنی مهندسی به کشور افغانستان یادآور شد: برای صدور خدمات فنی مهندسی با دولت طالبان مذاکره صورت گرفته است تا برای بازسازی در این کشور خدمات فنی مهندسی ارائه دهیم.وی افزود:درحال مذاکره هستیم که منابع مالی این خدمات از طریق فاینانس‌های بین‌المللی تامین شود و ما ارائه‌کننده آن خدمات باشیم.
ضیغمی همچنین درباره پیشنهاد رئیس اتاق تعاون به عنوان بهره بردار نمایشگاه بین المللی گفت: ۱۰۰ درصد با این موضوع مخالف هستیم و مانع این قضیه در حد توان خواهیم شد. بنابراین از طریق وزارت صمت مواضع خود را اعلام می‌کنیم. چنین موضوعی قطعا تعارض منافع بسیاری جدی ایجاد می‌کند. نمی‌دانم این موضوع چرا مطرح شده و ما این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیریم.رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه مقرر شده بود همه ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور درگیر نمایشگاه اکسپو که مهم‌ترین رویداد تجاری کشور است شده، گفت: این فرصت بسیار خوبی است و از دو ماه پیش رایزن‌ها درگیر شدند تا تجار علاقمند به همکاری با ایران و کشورهای دارای پتانسیل را دعوت کنیم تا ذهنیت آن‌ها عوض شود. عامل محدودکننده در تهران مثل هتل‌ها و غیره باعث شده حداکثر به ۳۰۰۰ نفر فکر کنیم. برنامه ما این است که تجار با زیرساخت‌های گردشگری کشور هم آشنا شوند. اما ممکن است تجار قبول نکنند به برخی هتل‌ها بروند و حداکثر ظرفیت در هتل‌های مناسب ۳۰۰۰ نفر است. اگر این زیرساخت‌ها فراهم بود می‌توانستیم به ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار نفر هم فکر کنیم.مهدی ضیغمی همچنین در نشست خبری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: با توجه به بازخوردهایی که از نمایشگاه سال گذشته دریافت کردیم، تمرکز نمایشگاه ۲۰۲۴ بر کشورهای آفریقایی، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است، اما این تمرکز به منزله غفلت از سایر کشورها نیست. در نمایشگاه سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ تاجر از کشورهای مختلف به ایران وارد شدند.برای حضور درششمین نمایشگاه صادراتی با توجه به استقبال کشورها پیش‌بینی می‌شود سه تا ۴۰۰۰ تاجر تقاضای ورود به کشوررا داشته باشند،اما برای پذیرش این تعداد با چالش تامین محل اقامت آنها در هتل‌ها مواجه خواهیم شد واین ظرفیت را نداریم.وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی درحوزه پتروشیمی، صنایع دستی و غیره برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد،گفت:بسیاری ازمقامات خارجی علاقمند هستند تا در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور یابند.
ضیغمی در پایان گفت: با تنوع مقاصد صادراتی ایران می‌توانیم سهم بیشتری از بازارها را در اختیار تجار داخلی قرار دهیم.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مشکل ارزی به برای واردات خودرو وجود ندارد و ۱۱۰ میلیون دلار در دو هفته گذشته تخصیص داده شد، گفت: واردات خودرو با قطعیت امسال و سال آینده ادامه خواهد داشت.وی گفت: رویه دولت آن است که واردات خودرو به طور قطع در سال جاری انجام شود. برای سال آینده نیز در بودجه پیش‌بینی شده و بدون خلل انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه : هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان‌ برای سال آینده
معاون وزیر امور خارجه از صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان خبر داد و گفت: امیدواریم که این رقم برای سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد.مهدی صفری ادامه داد: سال گذشته نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران احیا شد که به خاطر همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با بخش تجارت خارجی و وزارت صمت موفقیت نسبی کسب کردیم و حدود ۷۰ کشور در نمایشگاه حضور یافتند.وی اظهار داشت: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ابلاغ کرده‌ایم تا به این لحظه ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه به ما سیگنال مثبت داده اند. با ۶ کشور در غرب آفریقا هماهنگ کرده ایم تا توانمندی‌های خود را در این بخش تقویت کنیم.معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه عنوان کرد: در حال حاضر سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و به خصوص کالاهای دانش‌بنیان است و در اغلب کشورها حضور فعال داریم.وی با اشاره به تراز تجاری منفی در سال ۱۴۰۲ گفت: یکی از شعارهای امسال رشد تولید است که این مقوله نیاز به واردات مواد اولیه و غیره دارد. بنابراین برای تحقق این وعده، طبیعتاً واردات به نسبت صادرات افزایش می‌یابد.صفری یاد آور شد: وضعیت عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی کشور با ۵ سال پیش متفاوت است به طوری که اساس کار ما روی بحث دانش بنیان‌ها قرار گرفته است. طبق آخرین آمار به میزان ۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش‌بنیان داشتیم که امیدواریم این عدد در سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران:حضور سه هزار تاجر خارجی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: در این رویداد صادراتی بیش از سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، حضور خواهند داشت.به گزارش خبرنگار روزنامه رسالت، مجید تکبیری در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اظهار داشت : ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو 2024) به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور در اردیبهشت‌ماه 1403 برگزار می‌شود که بیش از سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از بیش از 90 کشور جهان، حضور خواهند داشت.وی با بیان اینکه ارتباط نزدیک با بخش خصوصی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو 2023 شاهد استقبال بی‌نظیر فعالان اقتصادی از این رویداد بودیم.
تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، شاهد تحولی در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود، گفت: در این دوره تمرکز بر شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی و گروه پتروشیمی می‌شود.رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت: با حضور تجار، فرصت هم‌افزایی و آشنایی بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و بیشترین ظرفیت شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران خواهیم بود .وی تصریح کرد: فراهم کردن فضای برگزاری نشست‌های B2B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور مترجمان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از دیگر برنامه‌های ستاد برگزاری این رویداد است .
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی برای بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی فراهم خواهیم شد، گفت: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و آموزش قریب به 300 مترجم تجاری در شش زبان زنده دنیا مانند انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیایی و فرانسوی انجام شده است.وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار داده است.تکبیری افزود: برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های ایران از زبان تجار بین‌المللی خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار ایران هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو