بن‌بست سیاسی در واشنگتن

این روزها تقابل نمایندگان و سناتورهای دو حزب دموکرات  و جمهوری‌خواه در کاپیتال هیل ( مقر کنگره آمریکا) به نقطه اوج خود رسیده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند طی ماه‌های آتی این منازعه معطوف به انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال آینده تشدید خواهد شد. نکته مهمتر اینکه اکثریت مجلس سنا اکنون در کنترل دموکرات‌هاست و اکثریت مجلس نمایندگان در کنترل جمهوری‌خواهان! همین مسئله منجر به بروز کشمکش‌های پایداری میان دو حزب سنتی آمریکا شده و بر حوزه سیاست داخلی و خارجی این کشور تأثیرگذاشته است. 
جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیانش نیز طی سه سال اخیر نشان داده‌اند که قدرت تنظیم مناسبات سنا و مجلس نمایندگان را ندارند و حتی در مدیریت حداقلی حوزه اقتصاد و سیاست خارجی کشورشان نیز عاجز هستند. بی‌دلیل نیست که طی هفته‌های اخیر شاهد افت شدید موقعیت بایدن در نظرسنجی‌ها هستیم. در چنین صحنه و محیطی، دیگر خبری از منازعات مدیریت‌شده و قابل پیش‌بینی در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا نیست و هرلحظه ممکن است منازعه ابعادی گسترده و پیش‌بینی‌ناپذیر پیدا کند. این قاعده دربالاترین سطوح قدرت در آمریکا، یعنی کنگره و کاخ سفید و حتی سازمان‌هایی مانند  آژانس امنیت ملی آمریکا نیز به چشم می‌خورد. 
اخیرا سنای آمریکا به لایحه تأمین مالی دولت بدون کمک‌های بیشتر به رژیم اشغالگر قدس  و اوکراین رأی داد.پیش‌ازاین، مجلس نمایندگان سندی ارائه‌شده توسط مایک جانسون، رئیس این مجلس درباره تأمین دومرحله‌ای موقت مخارج دولت و اختصاص بودجه برای کمک به اوکراین و اسرائیل را تصویب کرد. این لایحه برای تصویب نیاز به رأی دوسوم نمایندگان مجلس داشت. 336 موافق و 95 مخالف بودند.در خبر شبکه تلویزیونی سی ان ان آمده است: «سنا لایحه‌ای را برای ادامه کار دولت تصویب کرد.»
کنگره قبلاً بودجه‌ای را تصویب کرده بود که کار دولت را تا 17 نوامبر تأمین می‌کند. علاوه بر تخصیص بودجه برای نیازهای خود دولت ، نمایندگان کنگره با مسئله ارائه کمک‌های وعده داده‌شده توسط دولت به کی یف و تل‌آویو روبه رو هستند. بایدن برای این کار 
106 میلیارد دلار درخواست کرده بود، اما هیچ حمایت واضحی از این درخواست در کنگره وجود نداشت.مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان پس از انتصاب رئیس جدید، به تخصیص کمک به رژیم صهیونیستی  بدون بودجه درخواستی کاخ سفید برای اوکراین و سایر اهداف رأی داد. محافظه‌کاران ابتکار مشابهی را در سنا ارائه کردند، اما حزب دموکرات که این مجلس را کنترل می‌کند، مانع شد. بایدن قبلاً اعلام کرده بود که در صورت تصویب چنین سندی توسط کنگره، چنین لایحه‌ای را امضا نمی‌کند که تنها به رژیم صهیونیستی  بدون اوکراین کمک می‌کند.درهرحال، دامنه منازعات جاری میان مجلس نمایندگان و کاخ سفید روزبه‌روز بیشتر می‌شود. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، راهکارهای میانی نیز در مواجهه با این منازعات پاسخگو نیست و صرفا صحنه منازعه را پیچیده‌تر و ابعاد آن را مبهم‌تر می‌سازد. این بحرانی است که مصادیق و نمادهای آن را طی ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی ( انتخابات سال آینده ) بیشتر مشاهده خواهیم کرد.
بن‌بست سیاسی در واشنگتن