تیغ دولبه برای ترامپ

طی روزهای اخیر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از هرگونه اظهارنظری در خصوص پرونده‌های قضائی خود اجتناب می‌کند. ترامپ قصد دارد به رأی‌دهندگان این‌گونه القا کند که اساسا هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ای بابت 4 پرونده قضائی وی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی وجود ندارد.از سوی دیگر، با توجه به نظرسنجی‌های عمومی و ایالت صورت گرفته، محبوبیت بایدن به‌صورت روزافزون در حال کاهش است و در مقابل، برخی آرای خاکستری در سبد رأی ترامپ به گردش درآمده‌است.
 اگرچه تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی زمان زیادی‌در حد یک سال زمان باقی‌مانده است، اما زنگ خطر به‌گونه‌ای آشکار و محرز در اردوگاه بایدن و شرکایش به صدا درآمده و ایده جایگزینی فردی دیگر از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را تقویت کرده است.
اخیرا شاهد صدور حکمی از سو دادگاه کلرادو برای ترامپ بودیم که از یک‌سو وی را خوشحال و از سوی دیگر، شدیدا نگران ساخته است. سارا والاس، قاضی دادگاه منطقه‌ای کلرادو در حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گرچه در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و یورش حامیانش به ساختمان کنگره دخالت داشته است؛ اما همچنان می‌تواند در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این ایالت شرکت کند.والاس در این حکم اعلام کرد که متمم ۱۴ قانون اساسی مبنی بر «ممنوعیت شورشیان» از شرکت در انتخابات درباره رؤسای جمهور اعمال نمی‌شود.
دادگاه‌هایی در سه ایالت دیگر (مینه‌سوتا، میشیگان و نیوهمپشایر) در هفته‌های اخیر ادعاهای مشابهی درباره ترامپ را رد و تأیید کردند که او می‌تواند در انتخابات با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه رقابت کند.پس از پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، هزاران نفر از حامیان ترامپ در واشنگتن تجمع کردند؛ این در حالی بود که هر دو مجلس کنگره با برگزاری جلسه مشترک در آستانه تأیید صحت پیروزی بایدن در انتخابات بودند؛ انتخاباتی که به گفته ترامپ در آن تقلب رخ داده بود.در این بحبوحه، برخی از معترضان به ساختمان کنگره یورش برده و جلسه مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنا را مختل کردند. دموکرات‌ها از آن تاریخ به بعد شورش ششم ژانویه را «قیام علیه دمکراسی آمریکا» نامیدند.مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به انتشار علنی بیش از ۴۰ هزار ساعت از ویدئوهای مربوط به یورش حامیان ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، گفت که این اقدام با هدف «شفاف‌سازی و برملا کردن حقیقت» صورت می‌گیرد و تنها بخش مختصری از این ویدئوها به‌دلایل امنیتی منتشر نخواهد شد.
اما ترامپ نسبت به رأی صادر شده از سوی دادگاه کلرادو نگران است. اثبات نقش رئیس‌جمهور سابق  آمریکا در شورش ششم ژانویه 2021 میلادی ، می‌تواند تبدیل به دستمایه و بهانه‌ای برای صدور حکم نهایی شدیدی علیه وی شود و همین مسئله ، دادگاه عالی آمریکا را مجاب به صدور رأی نهایی مورد انتظار حزب دموکرات، یعنی عدم حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نماید. ضمن آنکه کلیت مقصر دانسته شدن وی در خصوص شورش در کنگره، می‌تواند روند حمایت رأی‌دهندگان مستقل از وی «که پیش‌شرط پیروزی هر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود»را به ضرر ترامپ مختل نماید.
تیغ دولبه برای ترامپ