کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

با پیگیری مجلس کارگران ساختمانی همگی بیمه می‌شوند

 کریم حسینی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح موافقت مجلس با دو فوریت استفساریه قانون بیمه کارگران ساختمانی افزود: طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی با ۱۷۴ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه به موافقت رسید. در بررسی این دوفوریت هدف درنظرگیری منافع کارگران است و همواره معتقدیم که منافع کارگران باید بیش از پیش دیده می‌شد.
او با تاکید بر این  دو فوریت استفساریه قانون بیمه کارگران ساختمانی به منظوربررسی وضعیت این موضوع امری درست و حائز اهمیت است، گفت: براین باوریم که فارغ از دوفوریت نیز می‌شد این موضوع را بررسی کرد و مشکلات این قشر را مرتفع ساخت.
وی افزود: به سبب موضوعات و مشکلات ایجاد شده در حوزه مسکن ضرورت داشت تا بیمه کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شد و تمامی ابعاد آن مورد واکاوی قرار می‌گرفت. کارگران ساختمانی گلایه‌های به حق داشتند و نیاز بود تا وضعیت‌شان تعیین تکلیف شود.
حسینی با اشاره به تلاش کمیسیون اجتماعی برای رفع مشکلات کارگران ساختمانی تصریح کرد: هدف از تعیین تکلیف وضعیت بیمه کارگران ساختمانی، بهبود وضعیت این قشر بود. ضرورت داشت تا روشنگری حقوق این افراد پرداخت شود و رونق ساخت و ساز نیز اتفاق بیوفتد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر کاهش بلاتکلیفی پروانه‌های ساختمانی و اصلاح وضعیت کارگران بیمه نشده همچنین خاطرنشان کرد: مطابق با آمارها تعداد کارگران بیمه نشده بسیار است و ضرورت دارد تا وضعیت‌شان ترمیم و اصلاح شود. به موجب این امر پروانه‌های ساختمانی بلاتکلیف نیز به حالت قبل خود بازخواهند گشت.
گفتنی ا‌ست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه با تقاضای دو فوریت در مورد طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که با امضای ۵۸ نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه رسیده بود، موافقت و ۳سوال را دراین استفساریه مطرح کردند. در استفساریه مذکور آمده است: سوال ۱- آیا افرادی که در فاصله اعتبار قانون قبلی بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از ۱۴۰۱/۱۱/۵ تا ۱۴۰۲/۸/۳) بدهی های آنها تقسیط شده باشد، اعم از اینکه چک و یا سفته داده باشند و یا تعهد کتبی سپرده باشند، درصد باقیمانده بدهی آنها مشمول قانون فعلی است؟ پاسخ: بله. سوال ۲- آیا سایر عوارضی که به همراه پروانه ساختمانی و یا پایان کار برای سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، قطار شهری و ... توسط مراجع صدور پروانه و یا پایان کار وصول می شود و همچنین سایر عوارضی که ارتباطی با موضوع پروانه و یا پایان کار ندارد از جمله عوارض تغییر کاربری زمین، بهای خدمات، عوارض حق مشرفیت و ...به عنوان پایه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی منظور می شود؟ پاسخ: خیر. سوال ۳- آیا افرادی که قبل از وضع قانون مربوط به تعیین حق بیمه کارگران ساختمانی براساس تایید کمیسیون های مواد ۱۰۰ و ۹۹ قانون شهرداری مبادرت به ساخت و ساز نموده اند و بعد از اجرای این قانون، متقاضی پایان کار ساختمانی هستند، مشمول حق بیمه کارگران ساختمانی می شوند؟ پاسخ: خیر. موافقان این امر می‌گویند که بدین ترتیب پروانه‌های ساختمانی که بلاتکلیف هستند، مشکلات‌شان حل خواهد شد و وضعیت کارگران نیز بهبود پیدا خواهد کرد چراکه مقصود افزایش نفع کارگران و مراقبت از معیشت آن‌ها در شرایط کاهش ساخت و ساز‌های ساختمانی است.
 با پیگیری مجلس  کارگران ساختمانی همگی بیمه می‌شوند