جنگ غزه ؛ پاشنه آشیل کاخ سفید

کمتر کسی در آمریکا می‌تواند تأثیر سلبی حمایت کاخ سفید و شخص جوبایدن از استمرار جنگ غزه را کتمان کند. هرچند رژیم اشغالگر قدس  چندین دهه است که از حمایت قوی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا برخوردار است، در سال‌های اخیر در نظر افکار عمومی درباره این موضع سنتی تغییر محسوسی پدید آمده است و درحالی‌که دولت بایدن و اکثریت کنگره هنوز از اسرائیل حمایت می‌کنند حمایت از آرمان فلسطین در میان مردم آمریکا، به‌ویژه جوانان آمریکایی در حال افزایش است.این حمایت در حالی تشدید می‌شود که اکثر رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در سال 2020 میلادی آرای خود را به سود دموکرات‌ها و بایدن به گردش درآوردند.
از زمان آغاز کارزار نظامی گسترده رژیم اشغالگر قدس و جنایات آن در جنگ غزه ، گسست بین دیدگاه جوانان آمریکایی و سیاست دولت ایالات‌متحده به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. بر اساس نتایج غیرمنتظره یک نظرسنجی، تعداد زیادی از جوانان آمریکایی معتقدند که باید به موجودیت  اسرائیل پایان داد و سرزمین فلسطین را به حماس واگذار کرد.بر اساس این نظرسنجی که دانشگاه هاروارد هریس آمریکا از ۱۳ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ انجام داد، ۵۱ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله معتقدند راه‌حل نهایی مناقشه اسرائیل و فلسطین در پایان دادن به اسرائیل و واگذاری اراضی آن به حماس و فلسطینی‌ها نهفته است. ۳۲ درصد هم گفتند که از راه‌حل دوکشوری حمایت می‌کنند و تنها ۱۷ درصد پیشنهاد کردند که سایر کشورهای عربی جمعیت فلسطین را جذب کنند.
ایندیپندنت در تشریح روند جاری ضد صهیونیستی و ضدآمریکایی در دانشگاه‌های آمریکایی، به نکات قابل‌تأملی اشاره‌کرده است. بر این اساس، دانشگاه‌ها و شهرهای بزرگ آمریکا به میدان نبرد اعتراض‌ها تبدیل‌شده‌اند زیرا دانشجویان طرفدار فلسطین با صدای بلند رژیم صهیونیستی  را به دلیل بمباران گسترده و بی‌رویه غزه و دولت آمریکا را به دلیل نشان دادن چراغ سبز به تل‌آویو محکوم می‌کنند. افزایش احساسات طرفدار فلسطین در ایالات‌متحده به‌ویژه در میان رأی‌دهندگان جوان، پرسش‌های مهمی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه آیا افزایش حمایت از عدالت و صلح در فلسطین به تغییر سیاست آمریکا در قبال اسرائیل منجر خواهد شد و آیا حمایت جوانان آمریکایی از آتش‌بس در غزه به شکست بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو منتهی می‌شود؟
درصد زیادی از آمریکایی‌ها به‌ویژه جوانان طرفدار حزب دموکرات بر لزوم آتش‌بس و تأمین عدالت در فلسطین تأکیددارند.  نتایج نظرسنجی هم که نیویورک‌تایمز و کالج سینا در دسامبر گذشته انجام دادند، نشان داد که تقریبا سه‌چهارم رأی‌دهندگان ۱۸ تا ۲۹
ساله آمریکایی با حمایت قاطع بایدن از اسرائیل در جنگ مخالف بودند.جوانان آمریکایی می‌کوشند از طریق تجمع‌های اعتراضی و کارزارهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی مردم را از میزان ویرانی‌های ناشی از جنگ در نوار غزه آگاه و افکار عمومی را برای تأکید بر لزوم برقراری آتش‌بس دائمی در فلسطین بسیج کنند. دانشجویان در دانشگاه‌های برتر آمریکا ازجمله هاروارد، کلمبیا و جورج واشنگتن، در اعتراض به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه تجمع کرده‌اند. در چنین شرایطی بایدن پایگاه رأی خود را ازدست‌داده و اصرار وی بر ممانعت از آتش‌بس در جنگ، روزبه‌روزی  وی را در معادلات انتخاباتی ضعیف‌تر می‌سازد. هشدارهایی که اخیرا از اردوگاه دموکرات‌ها و خصوصا افرادی مانند برنی سندرز و وارن ( دو سناتور مشهور دموکرات) به وی مخابره می‌شود، در همین راستا قابل‌تجزیه و تحلیل است. حتی کار به‌جایی رسیده که اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به بایدن در خصوص عواقب سیاست‌های اعلامی‌اش در جنگ غزه هشدار داده است.
جنگ غزه ؛ پاشنه آشیل کاخ سفید