عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

پایداری تولید از مسیر تحقیقات و بازار مناسب محقق می‌شود

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح عوامل پایداری تولید و رغبت کشاورزان به تحویل گندم برای رسیدن به خودکفایی درسال ۱۴۰۳‌ پرداخت و دراین باره عنوان کرد: پایداری تولید نیازمند برنامه ریزی بلندمدت می‌باشد؛ دراین راستا ضرورت دارد تا هدف گذاری‌هایمان را از برنامه‌های یک ساله به برنامه‌های چندین ساله تغییر دهیم و برای سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم.
وی افزود: پیش‌تر یکی از نکات ضعف خودکفایی و پایداری تولید، قیمت‌گذاری نامناسب بود که خوشبختانه اکنون مرتفع و حل شده است. به موجب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های درست، روند قیمتی و خرید اصلاح شده و در مقایسه با گذشته بهبود پیدا کرده است.
هاشمی تصریح کرد: انتظارمان این است که جایزه تحویل برای سال جاری از طرف دولت اعلام گردد. چنانچه این روند اعلام نگردد و  قیمت تحویل ۳ هزار و پانصد تومان باقی بماند، رغبت کشاورزان کاهش پیدا خواهد کرد و انحراف در گندم تولید شده به سمت و سوی خوراک دام و‌طیور شکل‌خواهد گرفت.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت حال حاضر تولید خوب است؛ بارش‌های قابل توجهی داشتیم و مزارع نیز سبزینگی خوبی دارند. با توجه به پیش‌‌بینی بارش‌ها در اوایل فصل بهار، انتظار تولید خوب وجود دارد و امیدواریم به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم.
او متذکر شد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه تولید محصولات اساسی امری اساسی است و می‌بایست بکوشیم تا سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه افزایشی باشد. به سبب آنکه بخش عظیم کشاورزی از سوی بخش خصوصی اداره می‌گردد و بخش خصوصی نیز توان مالی کافی برای نوسازی تجهیزات و اراضی را ندارد، می‌بایست اعتبارات و تسهیلات کافی درنظر‌گرفته شود.
وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری با ارائه تسهیلات حداکثر ۳ درصد یکی از نکات مهم پایداری تولید می‌باشد و می‌تواند موجب حمایت بیش از پیش کشاورزان شود. بدین ترتیب کشاورز‌ از منظر مکانیزاسیون، نهاده‌ها، تجهیزات و نوسازی تأمین خواهد شد و تولید نیز تقویت خواهد شد. تقویت تولید طی فرآیند بلندمدت خودکفایی را رقم خواهد زد و موجب تأمین امنیت غذایی و محصولات اساسی خواهد شد.
او همچنین ادامه داد: ورود تحقیقات به بخش کشاورزی اهمیت فراوانی دارد و متأسفانه طی سالیان گذشته تا به امروز، این حوزه مغفول مانده و توجه کمی به آن شده است. این درحالی‌ست که محققان بسیار خوبی را دارا می‌باشیم و ظرفیت تحقیقاتی قابل توجهی نیز وجود دارد که می‌تواند زمینه رشد و رونق کشاورزی را رقم بزند.
هاشمی گفت: توسعه تحقیقات و رشد کشاورزی، مستلزم رفع مشکلات مالی و تخصیص اعتبارات است. چنانچه به حوزه تحقیقات بیش از گذشته اعتبار تخصیص داده شود، گام خوبی در راستای رونق روزافزون کشاورزی برداشته خواهد شد. همانگونه که هواشناسی مستلزم سرمایه‌گذاری برای پیش‌بینی درست شرایط جوی است، کشاورزی نیز مستلزم تحقیقات کافی است تا میزان تجهیزات و سایر نیازها برآورد شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: تحقیقات باید از زیرساخت‌های موردنیاز برخوردار باشد تا نتایج کافی رقم بخورد. توامان با این موضوعات نیاز است تا در برخی قوانین تجدید نظر کنیم و حضور خود در دنیا را بیش از پیش کنیم. حضور گسترده موجب بهره‌گیری از دانش روز دنیا خواهد شد و به پایداری تولید جامه عمل‌ خواهد پوشاند.

 پایداری تولید از مسیر تحقیقات و بازار مناسب محقق می‌شود
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو