سعد الله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا

خواسته‌های حماس در مذاکرات پاریس، سه اصل انسانی بودند

سعد الله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان روند مذاکرات پاریس و اهمیت ماه مبارک رمضان در جنگ غزه، گفت: سه خواستهٔ حماس در این مذاکرات، بازگشت پناهجویان به شمال نوار غزه، آتش بس کامل و خروج نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی از نوار غزه بودند که خواسته‌هایی منطقی‌ و مطالبه‌ای جهانی‌اند.به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعد الله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا، صبح دیروز (چهارشنبه) در نشست رسانه‌ای مذاکرات پاریس پیرامون جنگ غزه در موسسه مطالعات راهبردی
 اندیشه سازان نور گفت: به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعد الله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در نشست رسانه‌ای مذاکرات پاریس پیرامون جنگ غزه در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور گفت: امروز، دقیقا 5 ماه از آغاز تهاجم جنایتکارانه رژیم صهیونیستی از زمین، هوا و دریا به باریکه غزه می‌گذرد و اسرائیلی‌ها کماکان مشغول جنایت، کشتار و تخریب منازل هستند.
وی ادامه داد: دلیل اول ادامه این تجاوز جنایتکارانه، هدف پلید رژیم صهیونیستی است که به دنبال آن هستند باریکه غزه را همچون دیگر نواحی فلسطین اشغال کنند.و دلیل دوم آن، مقاومت بی سابقه مردم غزه است. مقاومت عظیم مردم مومن غزه، یکی از دلایل طولانی شدن جنگ است که نگذاشته‌ است اسرائیلی‌ها به هدف خود، یعنی خارج کردن کنترل نوار غزه از دست ساکنان آن و اشغال این سرزمین برسند.رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور افزود: رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی چیز جدیدی نداشته است و به نظر نمی‌رسد تغییری در صحنه نبرد ایجاد شود و مقاومت مردم غزه در برابر آن ادامه خواهد یافت. به همین دلیل، نمی‌شود تاریخ دقیقی برای پایان جنگ پیش بینی کرد.
زارعی، در تشریح مذاکرات پاریس 2 بیان داشت: از حدود 16 روز پیش، مذاکرات پاریس 2 شروع شده است. در مذاکرات پاریس 2، چهار واحد سیاسی مشغول مذاکره بودند؛ مصر، قطر، آمریکا و رژیم صهیونیستی. و پرونده مذاکرات نیز در دست مقامات امنیتی بود. خود این جای سوال است که چرا این جنگ که ابعاد انسانی‌اش بر ابعاد دیگر آن غلبه دارد، مقامات امنیتی باید طرف‌های مذاکره باشند؟وی افزود: به خاطر آنکه رژیم صهیونیستی بر حذف حماس از عرصه سیاسی و نظامی غزه تاکید دارد، با بن بست مواجه شده است. از طرف دیگر، طرف فلسطینی نیز بر سه اصل انسانی تاکید دارد. اصل اول، توقف کامل جنگ است، که افکار عمومی نیز با آن همراه است؛ بطور مثال 26 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار توقف جنگ بودند. این خواسته، مطالبه‌ای جهانی می‌باشد. دومین خواستهٔ حماس، این است که نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی، باید از نوار غزه خارج شوند. و سومین اصل مورد تاکید حماس نیز کمک‌های انسانی است، که این نیز یک خواستهٔ جهانی می‌باشد.این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نتانیاهو، هیچ اصل انسانی‌ای برای ارائه ندارد، گفت: طرف اسرائیلی، از آنجایی که نمی‌تواند اصل انسانی ارائه دهد، به بهانه جویی روی آورده است و از حماس خواسته است تا اسامی و تعداد اسرای حماس در دست اسرائیل را به همراه تعداد و اسامی اسرائیلیان در دست حماس را اعلام کند. مشخص است که اسرائیلی‌ها حرف مشخصی برای گفتن ندارند و چشمشان به دست آمریکا است. رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور افزود: آمریکا نیز طی آخرین اقدامی که انجام دادند، قطعنامه الجزایر را در شورای امنیت وتو کرد؛ قطعنامه‌ای که 13 رای موافق و یک رای ممتنع انگلستان را داشت. بهانه آمریکا، این بود که صدور این قطعنامه مانع به نتیجه رسیدن روند آتش بس در مذاکرات پاریس است؛ درحالی که خود این قطعنامه، الزام آتش بس را خواستار بود و در صورت تصویب، در مذاکرات پاریس نیز می‌شد بر آن استناد کرد.
زارعی بیان داشت: اول اسفند، ایالات متحده با چنین استدلالی، این قطعنامه را وتو کرد، پنج رو بعد اعلام کرد که معلوم نیست مذاکرات پاریس به نتیجه برسد یا نه. این دو عبارت آمریکایی‌ها، تفسیری جز شراکت آمریکا در جنایات و کشتارهای اسرائیلی‌ها دارد؟
وی تاکید کرد: مذاکرات سیاسی، افق ندارد و افق نداشتن این مسئله، به دلیل امنیتی کردن روند مذاکرات سیاسی است. خود این نکته که مذاکرات، با مقامات امنیتی برگذار شده، نشان دهنده هدف مذاکرات پاریس برای کمک به اسرائیل است؛ زیرا اسرائیل است که مشکل امنیتی دارد.این کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا ادامه داد: سه خواسته‌ای که حماس در این مذاکرات مطرح کرد، یعنی بازگشت پناهجویان به شمال نوار غزه، آتش بس کامل و خروج نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی از نوار غزه، خواسته‌هایی منطقی است و طرف زیاده خواه، اسرائیل و آمریکا است. آمریکا و اسرائیل می‌خواهند به هر قیمتی، ولو کشتار مردم، به خواسته‌های خود برسند.رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور در بیان اهمیت ماه مبارک رمضان در جنگ غزه، بیان کرد: بحث ماه مبارک رمضان، یک موقعیت خیلی خاص است و اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نگران آن هستند. یکی از دلایل برگذاری این مذاکرات در آستانه ماه مبارک رمضان نیز، همین مسئله است. به دلیل ترس از کرانه باختری در ماه مبارک رمضان، این مذاکرات پیش کشیده شده‌اند.  زارعی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان، برای اسرائیلی‌ها، ماه پر وحشتی است. به واسطه آنکه فلسطینی‌ها در این ماه تحرک گسترده‌ای دارند و کنترل این تحرکات از دست اسرائیل خارج است. همانگونه که ماه مبارک رمضان برای مؤمنان ماه رحمت است، برای رژیم صهیونیستی ماه وحشت می‌باشد.وی افزود: گمان می‌رود که در این ماه انفجاری در کرانه باختری رخ دهد و احتمال وقوع شرایط سخت در این منطقه، بسیار زیاد است.رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور  در تحلیل سفر بنی گانتس به ایالات متحده، بیان کرد: آنچه که می‌شود از اظهار نظرات مقامات فعلی و سابق اسرائیلی متوجه شد، این است که به این نتيجه رسیده‌اند خط مشی فعلی به نتیجه نمی‌رسد و ارتش نمی‌تواند اهداف خود را محقق کند؛ به همین دلیل، طی سفری که بنی گانتس به ایالات متحده داشت، نتانیاهو به شدت خشمگین شد و احساس کرد که یک مسیر جدید و مذاکرات ردۀ دوم، در خارج از کنترل وی در حال شکل‌گیری است. این کارشناس سیاسی، ادامه داد: پیش از این، برخی از مقامات آمریکایی به بایدن توصیه کرده بودند که یک مسیر مذاکراتی‌ای را با کسانی که با راهبرد فعلی جنگ مخالفند، داشته باشد. این سفر، این نکته را برجسته می‌سازد که گویا یک مذاکرات طیف دویی میان اسرائیل و آمریکا در حال شکل‌گیری است. وی تصریح کرد: هدف این مذاکرات جدید، می‌تواند تغییر در مدیریت جنگ باشد، نه تغییر در خود جنگ. یعنی با توجه به اینکه ناکامی کابینه فعلی در مدیریت جنگ به اثبات رسیده و امید به موفقیت آن کاهش یافته است، ممکن است آمریکایی‌ها در این مذاکرات ردۀ 2،
 فرمول جدیدی را برای مدیریت جنگ ارائه کنند.زارعی افزود: این مسئله، شاید امیدی برای فلسطینیان نداشته باشد و تنها بتواند برای اسرائیلی‌ها، امید تازه‌ای ایجاد کند. همچنین، ممکن است به تغییراتی در وضعیت جنگ نیز منجر شود. کافی است که آمریکا، تنها کمی دستش را از پشت کابینه فعلی بردارد و کمی نشان دهد که همراه نیست، این موضوع در جمع‌بندی اسرائیلی‌ها تاثیر می‌گذارد. به هر صورت، ما حسن نیتی نمی‌بینیم.در پایان، رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور  ضمن بیان این نکته که واقعیت جنگ، در غزه رقم می‌خورد، بیان کرد: اولاً این جنگ، در غزه رقم می‌خورد؛ نه قاهره یا پاریس. ثانیاً، صحنه جنگ را مبارزان و مردم غزه رقم می‌زنند. اسرائیلی‌ها حرف و ابتکار جدیدی در صحنه جنگ ندارند؛ بنابراین، آن کسی که می‌تواند در صحنه جنگ غزه، کارت جدیدی رو کند، مقاومت است. منظور از مقاومت، مجموعه مقاومت فلسطینی، لبنانی، یمنی، عراقی و دیگر اجزای مقاومت است. مقاومت کارت‌های استفاده نشده زیادی دارد، درحالی که اسرائیل از تمام کارت‌های خود استفاده کرده است.
خواسته‌های حماس در مذاکرات پاریس، سه اصل انسانی بودند