وحشت پنهان آمریکا از توسعه اقتصادی هند

اگرچه مقامات آمریکایی از حضور دوباره راماندرا مودی در راس معادلات سیاسی و اجرایی دهلی نو حمایت می کنند، اما نگرانی های مبنایی آمریکا در خصوص رشد اقتصادی هند ، آن هم با توجه به عضویت این کشور در بریکس، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبورکرد! هندا ز زمان آخرین انتخابات سراسری در سال ۲۰۱۹ تا الان به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شده و جای بریتانیا را در رده پنجمین اقتصاد پرقدرت جهان گرفته است.بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که هند به ابرقدرت بعدی در جهان تبدیل خواهد شد، اما اوج گرفتن این کشور با ترکیبی از خوش‌بینی و تردید همراه بوده است.
مودی در جریان سفرش به آفریقای جنوبی در ماه اوت گذشته اعلام کرد: «هند به موتور رشد جهان تبدیل خواهد شد.» این کشور تا آخر سال ۲۰۲۳ دارای سریع‌ترین رشد در میان اقتصادهای بزرگ جهان بود و نرخ رشد آن در سه ماهه آخر سال به ۸/۴ درصد رسید.کشورهای جهان از نظر اقتصادی با «تولید ناخالص داخلی» خود رده‌بندی می‌شوند که شاخص سنجش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها، دولت‌ها و افراد در آن کشور است.بر اساس گزارش چندین موسسه مالی از جمله بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی استنلی مورگان، با در نظر گرفتن این معیار، هند در مسیر پیشی گرفتن از آلمان و ژاپن است و تا سال ۲۰۲۷ به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.
نکته قابل توجه این است که هند در زمان استقلال خود در سال ۱۹۴۷ یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود. بعد از چند دهه حاکمیت بریتانیا، این کشور نه زیرساخت‌های مناسبی داشت و نه صنعت کشاورزی قابل اتکایی که بتواند جمعیت رو به رشد خود را سیر کند.در آن زمان امید به زندگی در هند ۳۵ سال بود. امروز به گزارش بانک جهانی این شاخص تقریبا دو برابر شده و به ۶۷ سال رسیده است، که چهار سال از میانگین جهانی پایین‌تر است.به گفته بانک جهانی هند دهمین صادرکننده بزرگ در میان کشورهای جهان است. صادرات اصلی هند نفت پالایش‌شده، الماس و داروهای بسته‌بندی ‌شده است. شکوفایی اقتصادی این کشور با صنایع خدماتی و توسعه بخش‌های مخابرات و نرم‌افزار تقویت شده است.اما اقتصاددان‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که فرصت‌های شغلی با همان سرعت افزایش پیدا نکرده است. بر اساس برآورد بانک اچ‌اس‌بی‌سی با در نظر گرفتن نرخ افزایش جمعیت هند این کشور‌ باید در یک دهه آینده ۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد کند اما بعید است که بتواند به بیش از یک‌سوم این هدف برسد.
نکته دیگر اینکه جمعیت هند از بسیاری از کشورهای در حال توسعه جوان‌تر است. جمعیت هند اکنون به یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و بر اساس پیش‌بینی بشار چاکراورتی و گاوراو دالمیا، دو اقتصاددان، تا سال ۲۰۳۰ جمعیت در سن کار در هند به یک میلیارد نفر خواهد رسید. اما نگه داشتن تمام این شاغلان کار دشواری است. به گزارش سازمان ملل متحد هند دارای بیشترین تعداد شهروندانی است که خارج از این کشور زندگی می‌کنند و شمار آنها به
 ۱۸ میلیون نفر می‌رسد.بر اساس آماری که وزارت امور خارجه از شمار هندی‌هایی ارائه داده که تصمیم به صرف نظر کردن از تابعیت این کشور می‌گیرند، با گذشت زمان هندی‌های بیشتری انتخاب می‌کنند که برای همیشه در خارج از این کشور زندگی کنند. هند به شهروندانش اجازه دوتابعیتی بودن نمی‌دهد. در هر حال، تورم جمعیتی در هند بالاست. نکته بسیار مهم اینکه آمریکا تلاش می کند همواره از این مولفه های بازدارنده ( در مسیر رشد اقتصادی) برای جلوگیری از نقش آفرینی پررنگ تر هند در حوزه بریکس و تبدیل کردن دهلی نو به بازیگری وابسته به خود در معادلات جهانی استفاده کند.
وحشت پنهان آمریکا  از توسعه اقتصادی هند
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو