درجریان سفر رئیس‌جمهور به کشور پاکستان مطرح شد؛

گـام بلند همکاری

گروه سیاسی 
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی کشوربه پاکستان سفر کرد.  آیت‌الله رئیسی و اعضای هیئت همراه در پایگاه هوایی نورخان که فرودگاه ویژه مهمانان بلندپایه خارجی به شمار می‌رود، از سوی ریاض حسین پیرزاده، وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان‌، رضا امیری مقدم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و جمعی از مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفتند. 
رئیس‌جمهور در این سفر ۲ روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی نخست‌وزیر پاکستان، با محمد شهباز شریف دیدار خصوصی داشت و به‌اتفاق وی نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور  برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این سفر همچنین با آصف‌ علی زرداری همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و قرار است در برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفت‌وگو کند. محوریت این گفت‌وگو‌ها، توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفت‌وگوهای دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای با عالی‌ترین مقامات پاکستان است اگرچه که روابط میان این دو کشور همواره برقرار بوده و ابعاد راهبردی بسیاری داشته است اما اکنون روابط استراتژیک ایران و پاکستان، درحال عمیق‌تر شدن است و تحولات منطقه نیز بر عمق این راهبرد افزوده است. به‌بیان‌دیگر اکنون فصل جدیدی در روابط تهران و اسلام‌آباد با هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور در حال رقم خوردن است که می‌تواند نتایج حائزاهمیتی را در رونق اقتصاد دو کشور رقم بزند. به‌موجب توسعه اقتصاد و تراز تجاری دو کشور، امنیت مرزهای مشترک که طی چند سال اخیر افزایش‌یافته بود،  به بالاترین سطح خود خواهد رسید و  در پرتو این سفر نیز ظرفیت‌های بیشتری برای دو کشور از منظر فرهنگی و گردشگری رقم خواهد خورد چراکه این دو کشور از منظر اعتقادات، آداب‌ورسوم ابعاد مشترک بسیاری دارد. علاوه بر مشترکات اعتقادی و فرهنگی، این دو کشورگذرگاه های مشترکی دارند که در حال حاضر تعدادشان به ۶ گذرگاه می‌رسد. بی‌شک وجود این گذرگاه‌ها زمینه افزایش ارتباطات و صادرات را بیش‌ازپیش خواهد کرد.  باور فعالان این است که  قابلیت توسعه گذرگاه‌ها نیز وجود دارد و می‌بایست در سایه توسعه همکاری‌ها، این مهم را نیز تحقق بخشید. شایان ذکر است تا بگوییم که پاکستان دومین کشور شیعه‌نشین جهان اسلام با جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر است. از میان این جمعیت عظیم و قابل‌توجه سالیانه افراد بسیاری باهدف زیارت از قم و مشهد به ایران می‌‌آیند و سپس از طریق خاک ایران به عراق می‌روند. براین اساس می‌توان تعمیق روابط دو کشور را درحوزه گردشگری را نیز موردتوجه و اقبال دانست و امید داشت که توسعه روابط فرهنگی دو کشور نیز بیش‌ازپیش افزایش یابد. باور کارشناسان سیاسی این است که سفر رئیس‌جمهور به پاکستان سبب تقویت ثبات، امنیت و منافع متقابل در منطقه می‌شود و زمینه‌ساز توسعه مشترکات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و اثرات افزایش همکاری‌ دو کشور ایران و پاکستان به گفت‌وگو با ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رمضان علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: 
توسعه ارتباط با همسایگان  موجب بهبود  تراز تجاری کشور خواهد شد

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفت‌وگوهای دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: رویکرد دولت سیزدهم، دیپلماسی فعال است و خوشبختانه در این راستا گام‌های بلندی برداشته‌شده و پیما‌ن‌های خوبی نیز برقرارشده است. به‌موجب اهتمام دولت سیزدهم، کشور به پیمان‌های مهمی همچون بریکس پیوست و عضو سازمان همکاری شانگهای و دیگر همکار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شد. 
وی ضمن بیان اینکه با تقویت روابط کشورهای دوست و همسایه می‌توانیم مانع از تحقق اهداف کشورهای سلطه‌گر شویم، افزود: اصلاح روابط با کشورهای مهم منطقه امری حائزاهمیت است که از سوی دولت سیزدهم موردتوجه قرارگرفته است. بی‌شک این دیپلماسی بسیار ثمربخش است و همواره معتقدیم که می‌بایست با بهره‌گیری هرچه‌تمام‌تر از ظرفیت دیپلماسی، تراز تجاری و اقتصادی کشور را با کشورهای همسایه ارتقاء دهیم و موانعی را که برخی کشورهای سلطه‌گر به دنبال ایجاد آن هستند، برطرف سازیم. 
عزیزی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های امنیتی از مسیر توسعه ارتباطات با کشورهای هم‌مرز و همسایه تصریح کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی به‌ویژه کشورهای همسایه، ناامنی‌های منطقه‌ای به حداقل ممکن خواهد رسید و این نیز امری مهم می‌باشد. 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: سفر رئیس‌جمهور به کشور پاکستان با رویکرد موافقت‌نامه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و امنیتی است و بی‌شک این مؤلفه‌ها منشأ اتفاقات خوبی برای کشور خواهد بود. 
او متذکر شد: باید تلاش کنیم که امنیت مرزها با همکاری دو کشور به بالاترین سطح برسد تا برخی جریان‌های ناهمسو و ناهماهنگ قادر به پیشبرد اهداف خود نشوند چراکه برخی به دنبال آنند تا روابط ایران اسلامی و کشورهای مهم منطقه خدشه‌دار شود. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به افزایش تراز تجاری کشور یادآور شد: بی‌شک سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سایر سفرهای این‌چنینی تراز تجاری کشور را افزایش خواهد داد و موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود. ضرورت دارد تا روابط این‌چنینی عمق بیش‌‌تری یابد تا موانع امنیت‌ساز منطقه به حداقل ممکن برسد و ظرفیت‌سازی بیش‌تری برای کشورهای منطقه و هم‌پیمان رقم بخورد.

رمضان علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: 
توسعه روابط با پاکستان راهکاری برای تحول در اقتصاد است

رمضان علی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به سفر رئیس‌جمهور  به پاکستان به اثرات همکاری میان دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، امنیتی، کشاورزی و گردشگری پرداخت و دراین‌باره گفت: روابط دیپلماسی با سایر کشورها محدود به یک الی چند کشور نیست و تقویت‌شده است. خوشبختانه روابط دیپلماسی دولت سیزدهم با کشورهای دوست و همسایه برقرارشده و تفاهم‌نامه‌های بسیار خوبی در این راستا به امضا رسیده است. 
وی با تأکید بر لزوم تسریع درروند اجرای قراردادهای امضاءشده با کشورهای دوست و همسایه، افزود: بی‌شک رونق ارتباطات و توسعه همکاری‌ها نتایج قابل‌توجهی را رقم خواهد زد. دراین فرآیند ضرورت دارد تا دولت اقدامات را به مرحله اجرایی برساند. 
سنگدوینی تصریح کرد: توافقنامه‌‌ها مادامی نتیجه مطلوب را حاصل خواهند کرد که به مرحله عملیاتی برسند. بنابراین نتایج اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سیاسی همکاری‌ها درگرو روند اجرایی تفاهم‌نامه‌ها می‌باشد. هنگامی‌که قراردادها به مرحله عمل می‌رسند، اقتصاد و تجارت رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و مشترکات فرهنگی نیز از ظرفیت‌های بیشتری برخوردار خواهد شد. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کشور پاکستان، کشوری مسلمان است و زبان فارسی نیز در این کشور به‌خوبی رایج و برقرار می‌باشد. از طرفی دیگر این کشور جمعیت شیعه‌نشین قابل‌توجهی دارد و اقوامشان مشترکات فرهنگی بسیاری با ملت ایران دارند. براین اساس می‌توان عنوان داشت که تقویت روابط و افزایش همکاری دو کشور ایران و پاکستان بسیار کمک‌کننده است. 
او با اشاره به تقویت ظرفیت‌های گردشگری میان دو کشور ایران و پاکستان متذکر شد: کشور پاکستان از منظر سرزمین و وضعیت کشاورزی مشابه جمهوری اسلامی ایران است. وجود مشترکات این‌چنینی می‌تواند تجارت و اقتصاد را رونق بخشد و نتیجه حائزاهمیتی را رقم بزند. از طرفی دیگر به‌موجب این همکاری می‌توان ظرفیت گردشگری را رقم زد و به سبب اینکه جمعیت این کشور قابل‌توجه است، شکل‌گیری ظرفیت گردشگری کمک بسیاری به اقتصاد گردشگری کشور خواهد کرد. 
نماینده مردم گرگان با تأکید بر رونق اقتصاد انرژی از مسیر توسعه روابط و همکاری ایران و پاکستان همچنین ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امید است در جریان این سفر و افزایش همکاری‌ها به ثمر برسد، تکمیل خط لوله گاز و صادرات گاز به کشور پاکستان و ازآنجا به سایر کشورهای متقاضی است. طی سفری که به همراه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کشور پاکستان داشتیم، وزرای این کشور نیز براین مهم تأکید داشته و بر اجرا و تحقق این مهم اهتمام داشتند. امیدواریم این امر نیز به‌زودی تحقق یابد و تجارت انرژی رونق یابد. بی‌شک از مسیر صادرات گاز، ارزآوری رقم خواهد خورد و اقتصاد کشور نیز تقویت خواهد شد. 
گـام بلند همکاری