سیدنظام الدین موسوی عضو هیئت رئیسه مجلس:

همکاری ایران و پاکستان گشایش‌های اقتصادی را برای دو ملت رقم خواهد زد

سید نظام الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح امضای سند همکاری دو کشور ایران و پاکستان مبنی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک پرداخت و با اشاره به اثرات توسعه ارتباطات با همسایگان و تقویت پایانه‌های مرزی عنوان داشت: سفر رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی به پاکستان نقطه عطف همکاری‌های بین دو کشور مسلمان و همسایه ایران و پاکستان تلقی می‌گردد. این دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی، سیاسی و اعتقادی بسیاری می‌باشند. افزون براین مردم پاکستان همواره مدافع انقلاب اسلامی بوده‌اند و خود را برادر مردم ایران می‌دانند و در مقاطع مختلف تاریخی این حمایت را بیان کرده و نشان داده‌اند. 
وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جمعیتی کشور پاکستان افزود: از منظر اقتصادی، ارتباط میان دو کشور ایران و پاکستان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد چراکه از لحاظ جمعیتی هردو کشور دارای جمعیت قابل توجه می‌باشند. بی‌شک مجموع جمعیتی کشور ایران و پاکستان می‌تواند بازار بسیار عظیمی را برای تولیدات دو کشور رقم بزند. 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان تصریح کرد: ایجاد بازار مشترک و بزرگ دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند به شکل‌گیری فرصت‌های اقتصادی کمک کند. خوشبختانه هر دو کشور مزیت‌های اقتصادی متفاوتی دارند که این مزیت‌ها می‌بایست در کنار یکدیگر قرار گیرد تا موجب پیشرفت دو کشور گردد. 
موسوی با تأکید بر لزوم افزایش تراز تجاری همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر تراز تجاری ایران و پاکستان در حد مطلوب خود نیست و می‌بایست گسترش یابد. از لحاظ سرزمینی مناطق جنوب شرقی ایران به ویژه سیستان و بلوچستان هم‌مرز پاکستان است و این فرصتی ارزنده برای تقویت ارتباط بیش از پیش دو کشور تلقی می‌گردد. همچنین دریای عمران و سواحل مکران دو نقطه استراتژیک در حوزه ارتباطات اقتصادی و روابط بازرگانی می‌باشد. به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور و امضای تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های بازرگانی، اقتصادی و مبادلات فرصت‌ خوبی را رقم زد و  به ارتقای پیوند‌های اعتقادی، سیاسی و فرهنگی منجر خواهد شد و گشایش‌های اقتصادی را برای دو ملت ایران و پاکستان رقم خواهد زد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر رونق بیش از پیش ارتباط با همسایگان بیان کرد: بازار ۵۰۰ الی ۸۰۰ میلیونی را در اطراف مرزهای خود داریم. ضمن ضرورت تعامل با تمامی نقاط دنیا می‌بایست تعامل بازار منطقه و همسایگان را در اولویت قرار دهیم. همسایگان ظرفیت بالایی در روابط اقتصادی دارند و متأسفانه دیپلماسی اقتصادی کشور در این زمینه آنطور که شایسته می‌باشد، نبوده است. ضرورت دارد تا روابط اقتصادی   با تمامی همسایگان خود از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای همسایه در نقاط شرقی و غربی، آسیای میانه، مناطق مرزهای شمالی و شمال غرب توسعه ببخشیم چراکه تمامی‌شان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری مشترک دارند. با فعال سازی این ظرفیت‌ها نیز شاهد یک بازار اقتصادی منطقه‌ای جدید در دنیا خواهیم بود که بی‌شک قابل رقابت با بسیاری از بازارهای جهانی تلقی خواهد شد.
 همکاری ایران و پاکستان گشایش‌های اقتصادی را  برای دو ملت رقم خواهد زد