محمدباقر قالیباف:

بدون فرهنگ به پیشرفت نمی‌رسیم

 محمدباقر قالیباف عصر پنج شنبه ۲۴ خرداد ماه در برنامه مناظره فرهنگی که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: موضوع فرهنگ از موضوعات مهم هر جامعه‌ای است. بر این باور هستیم وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می زنیم، به مسائل فرهنگی ارتباط دارد و پیشرفت و فرهنگ و فرهنگ و خدمت بر یکدیگر اثر می‌گذارند.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: بدون فرهنگ نه به پیشرفت می رسیم و نه می‌توانیم کارهای خود را به سرانجام برسانیم. مقام معظم رهبری برجسته‌ترین شخصیت فرهنگی ما هستند و بیش از ۱۰ سال است که بر مسائل اقتصادی تاکید داشتند که بدون شک مسائل اقتصادی بر مسائل فرهنگی هم اثر دارد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه ما خاطر داریم که در زمان شیوع کرونا حرف از فرهنگ همدلی می‌زدیم و زمانی که مردم فرهنگ همدلی را به نمایش گذاشتند، ابتدا روزانه ۷۰۰ نفر از افراد بر اثر کرونا فوت می‌کردند که با همدلی، تعداد فوتی‌های کرونا کاهش یافت.
قالیباف ادامه داد: زمانی که تورم زیاد است، خانواده‌ها آن طور که باید و شاید نمی‌توانند اخلاق را رعایت کنند. دولت پیشرفت و خدمت معتقد است که نقش فرهنگ بسیار مهم و کلیدی است. موضوع زن و خانواده مهم‌ترین و اولویت‌دارترین موضوع فرهنگی است و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است.
 در آموزش و پرورش باید به ثبات در مدیریت توجه شود
قالیباف در ادامه تصریح کرد: در آمورش و پرورش باید به ثبات در مدیریت توجه شود. در ۲۰ سال گذشته، قریب به ۱۷ وزیر و سرپرست وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم. مدیر قوی و ثبات در آموزش و پرورش مهم است.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهد آموزش و پرورش متحول شود، دو عنصر مدرسه و معلم باید مورد توجه باشد. ما در مجلس بحث معیشت و رتبه بندی
 معلمان را مدنظر قرار دادیم. در دولتی که مدنظرمان است، معتقدیم که باید مدیر قوی و ثبات در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه باشد. سیستم شاد در زمان کرونا بسیار خوب بود و باید باز هم مدنظر باشد.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در آموزش و پرورش باید به مهارت و اوقات فراغت دانش آموزان هم توجه کنیم و نباید فقط به ذهن آنان فشار بیاوریم. در قانون برنامه هفتم توسعه چندین ماده برای تحول در آموزش و پرورش آمده است و بیش از ۱۶ حکم آوردیم و همه این حکم‌ها باید اجرا شود.
  بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است
قالیباف گفت: بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است و بهره وری دو عنصر دارد که مدیریت و علم است و باید از خود اساتید و نخبگان حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم. اگر رئیس جمهور دولت چهاردهم یک مدیریت قوی نداشته باشد، برنامه هفتم توسعه به اندازه یک برگ کاغذ هم ارزش ندارد. باید از این قانون به خوبی استفاده شود که نیازمند یک مدیر قوی است.
قالیباف گفت: بدون شک رسانه و آزادی رسانه و عملکرد رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی که منتقد باشند و نظارت کنند مهم است و حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.
بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است
در ادامه قالیباف در واکنش به سوال حسین انتظامی مبنی بر اینکه در روز آغاز تبلیغات ۲ نفر از اصحاب رسانه دستگیر شدند، برای آنها چه کرده‌اید، گفت: در ابتدا باید بگویم که بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است، چرا که رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید منتقد باشد و نظارت کند. انعکاس حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.
وی بیان کرد: ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده باشد و برخی بازداشت شدند. درباره این دو نفری که مطرح کردید، در دادگاه اولیه و ثانویه رفتند و شاکیان آنان همگی خصوصی هستند و اگر نیاز باشد با شاکیان آنان صحبت می‌کنم.
 همیشه مدافع رسانه‌ها بودم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه همیشه مدافع رسانه بودم، اظهار کرد: وقتی فردی شاکی خصوصی دارد، باید حقوق مردم هم محترم باشد. همیشه مدافع رسانه‌ها بودم و در قوانین و در حوزه بیمه و تعاونی مسکن در خدمت خبرنگاران بودیم و رسانه باید ندای واقعی مردم را منعکس کند.
قالیباف بیان کرد: در زمان شهرداری می‌گفتند فضاهای عمومی برای خانم‌ها فراهم نیست و برایم مهم بود که زن و خانواده باید مورد توجه باشد. برای مثال، در حوزه مربوط به حمل و نقل تاکسی، اتوبوس و مترو داریم و مهم است که مردم به راحتی سفر کنند. چون موضوع زنان برایم مهم بود، می‌گفتم شرایط زنان را هم در نظر بگیریم. با بررسی‌هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که مبنا را بر این قرار دادیم که یک خانم باردار حدود ۳۰۰ متر به هر سمت برود، به یک وسیله حمل و نقل برسد، اما برخی می‌گفتند ۴۰۰ یا ۵۰۰ متر کافی است.
وی ادامه داد: ما به دانشگاه زوریخ رفتیم و یکی از اساتید آنجا درباره وضعیت حمل و نقل به ما توضیح داد که معاونان ما از وی سوال کردند که او گفت که دقیقاً همین عدد ۳۰۰ متر را در قرار دادن وسایل حمل و نقل عمومی در شهر در نظر گرفتیم. پس در آنجا هم اینگونه بود.
قالیباف بیان کرد: در حوزه مسائل اوقات فراغت برای زنان هم توجه کردیم. در فرهنگ ایرانی صبح‌های جمعه پدر با پسر به استخر و کوه می‌روند و در شهرداری تهران مخصوصاً در جنوب شهر استخرهایی ساختیم که دو قلو بودند و خانواده با هم بیایند.
وی تاکید کرد: لذا بحث خانواده و زنان مهم است و زن به عنوان مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است و باید مورد توجه باشد. قبل از حضور ما در نیروی انتظامی، ما زن پلیس زن نداشتیم و فقط کار اداری می‌کردند، اما ما این روند را تغییر دادیم.
مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم. یکی از اشتباهات ما این است که هر سازه و زیرساختی ساختیم، بعد برای آن پیوست فرهنگی می‌سازیم در حالی که باید فرهنگ پایه کار باشد.
وی متذکر شد: کار ما در شهرداری این بود که طرح جامع شهری و طرح تفصیلی را در نظر گرفتیم. نیازسنجی کردیم و برای مثال در نظر گرفتیم و جانمایی کردیم که در هر منطقه متناسب با تعداد جمعیت باید چند مسجد وجود داشته باشد. باغ کتاب الان در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگترین باغ کتاب را داریم و پیوست فرهنگی را مدنظر داشتیم.قالیباف گفت: ما حتماً حضور قدرتمندانه و مؤثر و حکمرانی در فضای مجازی باید داشته باشیم وگرنه ولنگاری به وجود می‌آید و در همه جای دنیا اینگونه است. سند سیاست‌های کلان فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد و باید در مجلس تبدیل به قانون شود. عضو شورای عالی فضای مجازی هستم و ۵ بند در این حوزه در آنجا تصویب شد.
وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی محدودیت‌ها و کنترل‌هایی باید ایجاد کنیم تا ولنگاری نباشد، اما باید گشایش‌هایی هم در فضای مجازی ایجاد شود. نیت ما از محدودیت در فضای مجازی، کنترل و جلوگیری از ولنگاری است. حتماً باید مصون‌سازی در این حوزه انجام شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز و در یک دوره ۷ ساله در پنجره طلایی جمعیت هستیم. بازی‌های کامپیوتری خارجی باورهای و آداب و رسوم خود را هم به سایر کشورها منتقل می‌کنند و هم استفاده اقتصادی و هم استفاده فرهنگی از آن می‌برند. اگر بتوانیم این فرصت را برای جوانان فراهم کنیم که آداب و رسوم و فرهنگ مقاومت ما را در قالب بازی‌های کامپیوتری ارسال کنند، هم برای ما فرصت اقتصادی است و هم فرهنگ ما ارسال می‌شود، اما در غیر این صورت، فرهنگ خود را آسیب‌پذیر کردیم.
قالیباف اظهار کرد: زمانی که از اندیشمندان حرف می زنیم، کشور ما باید مولد باشد؛ باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید کنیم. در حکمرانی باید بدانیم که فردی در سطح رئیس جمهور باید این موارد را با هم در نظر بگیرد که برای مثال، چگونه با ثروت، منزلت ایجاد کنیم.
 نخبگان و مردم را هر بار حذف کردیم، همه چیز را از دست می‌دهیم
وی ادامه داد: نخبگان و مردم را هر بار حذف کردیم، همه چیز را از دست می‌دهیم و به ناکجاآباد می‌رویم. باید به منزلت نخبگان و اندیشمندان توجه شود. باید به نخبگان توجه شود. وقتی از استادی استفاده نشود، سرخورده می‌شود و همین باعث مهاجرت می‌شود.
نخبگان، مشکل را تبدیل به مسئله می‌کنند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نخبگان، مشکل را تبدیل به مسئله می‌کنند. در دولت چهاردهم و در دولت خدمت و پیشرفت اساس ما در بهره وری توجه به علم و مدیر قوی است.
در ادامه حسین انتظامی سوالی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید و گفت آقای قالیباف بالاخره نگفتید شما فیلترینگ را برمی‌دارید یا نه؟ نظر شما درباره ممیزی‌های فراوان حوزه فرهنگ چیست، گفت: آقای انتظامی! شما از مدیران خوب ما در همشهری بودید و نحوه ارتباط بنده را با رسانه و خبرنگاران دیدید و می‌توانید در این زمینه قضاوت کنید.
وی تاکید کرد: حتماً در مجلس نماینده مردم هستم و باید صدای آنان را دنبال کنیم و همه باید حرمت قانون را داشته باشیم. اگر قانونی بد است، باید اصلاح شود اما نباید بگوییم قانون اجرا نشود. قانون باید اجرا شود. در حوزه کتاب، رسانه یا هر جایی، هر فردی پا را فراتر از قانون بگذارد، در مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مکلف به رسیدگی هستیم و تاکنون هم این کار را کردیم و شکی در این مورد نیست.
قالیباف متذکر شد: ما در مجلس یازدهم بنا را بر همگرایی با دولت شهید رئیسی گذاشتیم و فقط یک وزیر استیصاح شد. البته همه وزرا از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات علنی مجلس آمدند و از آنان توضیح خواسته شده و محدودیت زمانی برای اصلاح کارها گذاشتیم. حتی ۵ وزیر به مرحله استیضاح رسیدند اما خود دولت آنان را تغییر داد و کار به استیضاح نکشید.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً مکلف هستم از حقوق مردم و قانون پاسداری کنیم. آیا باید فقط استیضاح می‌کردیم تا در جامعه تنش ایجاد شود؟
وی اظهار کرد: حتی در سه روز گذشته، سه وزیر به مجلس شورای اسلامی آمدند و گزارش دادند. وزیر ارشاد هم بارها به کمیسیون و صحن مجلس آمده است و گزارش داده است و حتی ما در مجلس و به ویژه کمیسیون اصل ۹۰، گزارش‌های مردمی را مدنظر قرار دادیم.
 مطمئن باشید در همه موضوعات فرهنگی پای کار هستیم
در ادامه حسین انتظامی خطاب به قالیباف گفت که پس در صورت رأی آوردن وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی را حفظ می‌کنید که قالیباف تاکید کرد: خیر، من هیچ وقت این حرف را نزدم.
قالیباف تصریح کرد: مطمئن باشید در همه موضوعات فرهنگی پای کار هستیم.
قالیباف در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره راهکار بازگشت رشد علمی کشور، گفت: ممکن است که رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما بیشتر شده باشد، اما برخی اوقات رشد آنان بادکنکی است و اساتید را از سایر کشورها می‌آورند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: البته درباره وضعیت رشد علمی کشور زنگ خطر خورده شده و سرمایه گذاری و اعتبار باید برای حوزه تحقیق در نظر گرفته شود و حتماً این کار را می‌کنیم. اگر منزلت اساتید مورد توجه باشد که البته این کار با بخشنامه نیست، می‌توان در عرصه علمی رشد کرد. منزلت و حرمت اساتید باید مدنظر باشد.
گفتنی است، صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری به عنوان مشاور محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد فرهنگی حاضر شدند.
بدون فرهنگ به پیشرفت نمی‌رسیم
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو