دوئل سالمندان بر سر کاخ سفید

روسای جمهور کنونی و سابق آمریکا اولین مناظره انتخاباتی خود را برگزار کردند.یکی از عوامل و مولفه های فرامتنی موثر بر این مناظره، سن بالای هر دوشرکت کننده در انتخابات است. در رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ، سالمندترین نامزدهای دو حزب اصلی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سن یک موضوع مهم در مبارزه انتخاباتی است که از آن گریزی ندارند.
بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ ساله کنونی و نامزد حزب دموکرات، و ترامپ، سلف ۷۸ ساله جمهوریخواه او، برای اولین بار در این دوره از رقابت‌ها در یک مناظره انتخاباتی شرکت کردند. این مناظره فرصتی را برای ارزیابی توانایی جسمی و ذهنی این دو نامزد در اختیار ناظران قرار داد. در این میان، بایدن وضعیت بدتری نسبت به ترامپ دارد. از این رو ، وی مسیر  سخت تری را برای حفظ قدرت درکاخ سفید پیش رو  خواهد داشت. 
بایدن و ترامپ، که در نظرسنجی‌های ملی تقریبا با هم برابر هستند، به مدت ۹۰ دقیقه، زیر نور خیره‌کننده دوربین‌های تلویزیونی در مورد موضوعاتی از اقتصاد و جنگ‌های خارجی گرفته تا مهاجرت و آینده آمریکا به مناظره پرداخته اند. به طور کلی، نمایش یک عملکرد قوی ممکن است برای آقای بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن با پرسش‌هایی درباره توانایی و آمادگی ذهنی‌اش درگیر بوده است، حیاتی‌تر است. 
جیم مسینا، استراتژیست دموکرات که مدیریت کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما را در سال ۲۰۱۲ بر عهده داشت، گفته است: «واقعیت ۸۱ ساله بودن بایدن را کتمان نمی‌کنیم و نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که ترامپ هم در اصل با او هم سن است، بنابراین این مناظره بر سر سن و سال نیست، بلکه در مورد سیاست و رویکرد آنهاست.»
نظرسنجی‌های گوناگون  نشان می دهد که در مورد سن و سال این دو نامزد، رای‌دهندگان در مورد سن جو بایدن  نگرانی بیشتری احساس می‌کنند.
اما اگر ترامپ پیروز شود، قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود، رکورد جو بایدن به عنوان سالمندترین رئیس جمهور آمریکا را خواهد شکست.نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و کالج سینا درماه مارس نشان داد که ۷۳ درصد از رای‌دهندگان ثبت نام کرده معتقدند که بایدن «پیرتر از آن است که بتواند یک رئیس جمهوری کارآمد باشد.»
بر اساس این نظرسنجی، رای‌دهندگان از همه گروه‌های سنی از جمله افراد بالاتر از ۶۵ سال در این نگرانی در مورد آمادگی رئیس جمهوری برای تصدی این مقام اشتراک نظر داشتند.تنها ۴۲ درصد از رای‌دهندگان ثبت نام کرده با وجود تفاوت سنی سه سال و نیم با بایدن، همین نگرانی را در مورد ترامپ ابراز کردند.از این رو ترامپ در فرامتن مناظرات انتخاباتی، نوعی برتری نسبی بر بایدن دارد که تلاش کرد درمناظره نخست نیز از آن استفاده کند. به نظر می رسد ترامپ قصد دارد از سن بایدن به مثابه یک پاشنه آشیل در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 استفاده کند. برخی رخدادها مانند محو شدن نگاه بایدن به یک نقطه خاص در جلسات و میتینگ های انتخاباتی ترامپ را بیش از پیش به استفاده از این نقطه ضعف رئیس جمهور کنونی آمریکا تشویق کرده است. 
دوئل سالمندان بر سر کاخ سفید