سوداگری سیاسی ایلان ماسک

اگرچه تا قبل از برگزاری کمپین اخیر جمهوریخواهان ( که منتج به معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب شد) ، حمایت ماسک از رئیس جمهور سابق آمریکا تا حدود زیادی محرز و مشخص شد، اما گزارش های اخیر منتشر شده نشان می دهد ماجرا فراتر از یک حمایت ساده بوده وپای یک معامله تجاری-سیاسی کلان میان طرفین در میان است! به عبارت بهتر، ترامپ و ایلان ماسک در ازای هم افزایی با یکدیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی، نقشه هایی برای آینده خود ترسیم کرده اند. اما اصل ماجرا چیست؟
روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا  گزارش داده  که ایلان ماسک قصد دارد ماهانه حدود ۴۵ میلیون دلار به گروه حمایتی کارزار ریاست جمهوری دونالد ترامپ اهدا کند، در حالی که دیگر شخصیت‌های برجسته حوزه فناوری نیز به این گروه کمک می‌کنند.اگر گزارش «وال استریت ژورنال» درست باشد، این یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های مالی است که تاکنون توسط یک شخص حقیقی در کارزار انتخاباتی آمریکا هزینه شده است.طبق اسناد منتشر شده توسط کمیسیون فدرال انتخابات (FEC)، گروه حمایتی مذکور «کمیته‌ اقدام سیاسی آمریکا» یا PAC نام دارد که اواخر ماه مه تاسیس شده است.این گروه یک «ابر کمیته‌ اقدام سیاسی» یا به اختصار «سوپر پک» خوانده می‌شود که مستقل از سایر تیم‌های مبارزاتی عمل می‌کند.
در اینجا از معامله دوطرفه و بزرگی که میان ماسک و رئیس جمهور سابق آمریکا صورت گرفته، پرده برداشته می شود! قطعا در صورتی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پیروز شود و بایدن را شکست دهد، در وضع سیاست های 
حمایت گرایانه اقتصادی و تجاری خود، منافع ماسک را در نظر خواهد گرفت و بلکه برخی از تصمیمات قطعی خود را در جریان رایزنی های پنهان خود و اعضای کمپین انتخاباتی اش با تیم ایلان ماسک اتخاذ کرده و در خصوص آنها نیز به وی تعهد داده باشد. ریسک بزرگ ماسک در حمایت از ترامپ، قطعا بی دلیل نبوده و نشان دهنده تضمین هایی است که او در این خصوص دریافت کرده است. 
ایلان ماسک و ابرکمیته وابسته به وی، بر روی ایالات خاکستری متمرکز شده اند،
 یعنی ایالاتی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که برتری در آنها به معنای راهیابی به کاخ سفید خواهد بود. بر همین اساس،  «آمریکا پک» قصد دارد در ایالت‌های چرخشی، یعنی ایالت‌هایی که هیچ‌کدام از نامزدهای دو حزب اصلی در آن از پشتیبانی قاطع برخوردار نیستند، منابع خود را به تشویق حامیان جمهوریخواه اختصاص دهد تا برای رأی دادن ثبت‌نام کنند. این گروه، کسانی را که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند نیز تشویق می‌کند که از طریق پست رای دهند یا از فرصت‌ رای‌دهی زودهنگام استفاده کنند.طبق اسناد منتشر شده توسط «کمیسیون فدرال انتخابات»، در میان اهداکنندگان به «پک آمریکا» نام برادران وینکلواس یعنی کامرون و تایلر نیز به چشم می‌خورند که بیشتر به دلیل درگیری با مارک زاکربرگ در ایجاد فیس‌بوک و اخیرا به دلیل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شناخته شده‌ هستند. ایلان ماسک که لقب ثروتمندترین مرد جهان را یدک می‌کشد، قصد دارد از این ماه کمک‌های مالی خود را به این سوپرپک سرازیر کند.
اگر نیات ایلان ماسک همانطور که این روزنامه اقتصادی گزارش داده، محقق شود، این یکی از بزرگترین کمک‌های یک شخص حقیقی خواهد بود که تاکنون در یک کارزار انتخاباتی ایالات متحده خرج شده است.ایلان ماسک که دارایی او توسط مجله فوربس ۲۵۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است، در ماه مارس گفت که از هیچ نامزدی حمایت مالی نخواهد کرد. تا این که اندکی پس از ترور ناموفق دونالد ترامپ، به طور علنی حمایت خود را از رئیس جمهور سابق آمریکا  اعلام کرد.
سوداگری سیاسی ایلان ماسک
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو