سخت ترین هشدار چین به اروپا

اگرچه روابط چین و اتحادیه اروپا در طول تاریخ پس از تشکیل اروپای واحد ( در سال های پایانی قرن بیستم) همواره دچار فراز و نشیب هایی بوده، اما استفاده مقامات چینی  از لفظ بازی با آتش، آن هم در قبال رئیس کمیسیون اروپا حداقل طی سال های اخیر بی سابقه بوده است. به نظر می رسد آمریکا توانسته است با استفاده از ابزارهای گوناگون،  اروپا را وارد معادلات تنش و منازعه با پکن کند. مسئله ای که قطعا برای اتحادیه اروپا به لحاظ اقتصادی و امنیتی پرهزینه خواهد بود. 
انتخاب مجدد اورزولا فن در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، از هم اکنون یک تنش سیاسی را ایجاد کرده است. چین اعلام کرد با دستورکار سیاسی که برای او تعیین شده و خواستار احترام به وضعیت موجود در تنگه تایوان است، مخالفت است و هشدار داد که این دستورکار «مداخله فاحش» در امور داخلی این کشور است.وانگ لوتونگ، مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین، یک روز پس از انتخاب مجدد فن در لاین با اکثریت آرا در جریان نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «بازی با آتش تایوان بسیار خطرناک است. مداخله و حتی تلاش برای پیوستن به نیروها، به هیچ وجه انتخاب درستی برای اروپا نیست.»
هشدار لوتونگ، به بخش کوچکی از مانیفست انتخاب مجدد فن در لاین اشاره دارد که او را متعهد می‌کند با ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد تا «به چالش‌های رایج در موضوعات سایبری، فضا و تامین امن مواد معدنی و فناوری‌های حیاتی رسیدگی کنند».
در ادامه این سند ۳۰ صفحه‌ای نوشته شده که تعهدات او «شامل تلاش‌های جمعی برای استقرار طیف گسترده‌ای از نیروها برای بازدارندگی چین از تغییر یک جانبه وضعیت موجود با ابزارهای نظامی، به‌ویژه در مورد تایوان نیز می‌شود».
در واقع این سند خواهان آن است که پکن از هرگونه فعالیتی که می‌تواند وضعیت را در تنگه تایوان تغییر دهد (از جمله تهاجم نظامی) خودداری کند؛ اما برای چین ، چنین بیانیه ای  خط قرمزی است که هیچ کشوری ، نباید از آن عبور کند.چین جزیره تایوان را یک استان جدا شده می‌داند که باید با سرزمین اصلی آشتی کند.در مقابل، تایپه مخالف این دیدگاه است و استدلال می‌کند که این جزیره پس از سال‌ها ایجاد نهادهای مستقل در خاک خود، یک کشور مستقل واقعی است.آمریکا پس از به کارگیری سیاست ابهام استراتژیک در قبال تایوان، طی سال های اخیر تبدیل به اصلی ترین مولد بحران میان تایپه و پکن شده و صراحتا از جدایی تایوان از چین حمایت می کند. 
اتحادیه اروپا نیز بازی دوگانه ای را در این خصوص پیش گرفته که منجر به نارضایتی و خشم پکن شده است. ویلیام لای، رئیس جمهور جدید تایوان نیز پیشنهاد ازسرگیری تماس‌های دوجانبه را داده است؛ با این وجود اصرار دارد که چین و تایوان هرگز تابع یکدیگر نخواهند بود.دیدگاه‌های صریح او تنش‌ها را با پکن افزایش داده است و مقامات چین او را فردی می‌دانند که باعث تحریک شرایط به سمت جنگ می‌شود.
سخت ترین هشدار چین به اروپا
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو