محمد رشیدی عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

دولت نقش تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری را به دست گیرد تا بخش خصوصی تقویت شود

محمد رشیدی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» ضمن اشاره به نشست رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی بخش خصوصی به تشریح نقش بخش خصوصی در بهبود فضای کسب‌وکار و اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری پرداخت و دراین‌باره بیان داشت: یکی از موارد تأکیدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، واگذاری بخش دولتی است. رهبرمعظم انقلاب در سیاست‌های کلی ابلاغ‌شده نسبت به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید کردند و در شعار سال جاری تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را مطرح فرمودند. جهش تولید با مشارکت مردم به معنای به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی است. تا زمانی که دولت  تصدی‌گری کند، چیزی به‌جز زیان انباشته برای ملت حاصل نخواهد شد. به‌عنوان‌مثال در کارخانه‌های خودروسازی داخلی علی‌رغم آنکه حضور دولت حدود ۱۰ درصد است اما به سبب تصدی‌گری، زیان‌های ۲۵۰ هزار میلیاردتومانی شکل‌ می‌گیرد که به طورکل انباشته می‌شود. مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری زیان، قیمت‌گذاری دستوری و تصدی‌گری دولت است. بی‌شک با واگذاری این بخش‌ها به بخش خصوصی می‌توان ظرفیت‌های تولیدی را دوچندان کرد و مانع از شکل‌گیری زیان شد. 
وی افزود: حمایت از بخش خصوصی مادامی عملیاتی خواهد شد که تسهیلات موردنیاز درنظرگرفته شود. در این فرآیند رفع موانع اهمیت فراوانی دارد. متأسفانه در شرایط کنونی آن‌طور که شایسته بوده، به قوانین مانع زدایی بخش خصوصی توجه نشده است. رشیدی تصریح کرد: اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه می‌تواند د‌ولت را به تنظیم‌گر حائز اهمیت تبدیل کند. دولت باید نقش تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و نظارت را به دست گیرد تا بخش خصوصی تقویت شود. 
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان گرد: اگر بنا باشد بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف با دولت رقابت کند، شرایط بهبود کسب‌وکار رقم نخواهد خورد. دولت نباید در رقابت با بخش خصوصی باشد و باید بکوشد تا تصدی‌گری کاهش یابد چراکه بخش خصوصی توان رقابت با بخش‌های دولتی را ندارد و قادر به پیشبرد اهداف خود نیست. 
وی متذکر شد: رئیس‌جمهور منتخب در نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی بر اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تأکید کرد و امیدواریم با اجرای این مهم، خروج دولت از نقش تصدی‌گری و ورود به نقش تنظیم‌گری عملیاتی شود. چنانچه این موضوع اجرایی شود، بخش خصوصی تقویت خواهد شد. او یادآور شد: با تقویت بخش خصوصی، جهش تولید با مشارکت مردم عملیاتی خواهد شد. در مقابل نیز اگر رفع موانع شکل‌نگیرد، بخش خصوصی تضعیف خواهد شد و به‌موجب ضعف این بخش، صادرات نیز در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: با تنظیم‌گری دولت، بخش خصوصی تقویت خواهد شد. امیدواریم این مهم با شروع دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه تحقق لازم را پیدا کند.
دولت نقش تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری را به دست گیرد تا بخش خصوصی تقویت شود