رئیس‌جمهور ناتوان آمریکا از حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد

پایان بایدن ، آغاز پروژه هریس

گروه  بین‌الملل
 در پی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و حمایت او از معاونش برای حضور در این انتخابات، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پیروزی نامزد جدید دموکرات‌ها در برابر رقیب جمهوری‌خواه او شدت گرفته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یک شنبه اعلام کرد از رقابت‌های انتخاباتی نوامبر کنار می‌رود و از کامالا هریس، معاون خود برای جایگزینی‌اش حمایت کرد اما هنوز باید حمایت کافی نمایندگان را تا قبل از کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه آینده (میلادی) به دست آورد.
 چالش‌های خاص هریس
کناره‌گیری بایدن یک آرامش خاطر برای دموکرات‌هایی ایجاد خواهد کرد که از نتایج نظرسنجی‌ها در رابطه با بایدن ناامید بودند. بااین‌حال، بر اساس آخرین میانگین نظرسنجی‌های موسسه دیسیژن دِسک اچ‌کیو (Decision Desk HQ) و نشریه هیل، معاون رئیس‌جمهور اگر بخواهد با دونالد ترامپ، نامزد حزب رقیب مواجه شود با چالش‌های خودش روبه رو خواهد شد.
ترامپ که هفته گذشته به‌طور رسمی نامزدی جمهوری‌خواهان را پذیرفت، بر اساس مجموع نظرسنجی‌های ملی، ۴۷ درصد در مقابل ۴۵ درصد از هریس با ۲ امتیاز برتری دارد. این تقریباً برابر با برتری ۲/۵ درصدی ترامپ نسبت به بایدن است، با ۴۶ درصد در برابر حمایت ۴۳/۵ درصدی از رئیس‌جمهور فعلی.درمجموع میزان مطلوبیت معاون رئیس‌جمهور ۳۸ درصد است که اندکی کمتر از ۴۱ درصد بایدن است.
 نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
اسکات ترانتر، مدیر علوم داده در Decision Desk HQ گفت که کامالا هریس این امتیاز را دارد که تمام انتقادات به بایدن متوجه او نیست و رأی‌دهندگان نگاهی تازه به او خواهند داشت.بنابر گزارش نشریه هیل، برتری ۲ امتیازی ترامپ نسبت به هریس در میانگین‌ها، به‌طور قابل‌توجهی از حدود ۸ امتیاز در ابتدای سال کاهش یافته است و سایر نظرسنجی‌های اخیر دلیلی برای امیدواری به حامیان او می‌دهد.طبق نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) و نشریه اکونومیست که در اواسط ژوئیه انجام شد، تقریباً از هر ۱۰ دموکرات، ۸ نفر گفتند که در صورت کنار رفتن بایدن، هریس را به‌عنوان نامزد انتخاب می‌کنند و کمی بیش از یک‌چهارم گفتند که ازنظر آن‌ها احتمال پیروزی هریس در برابر ترامپ بیشتر از بایدن است.همچنین نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس نیوز که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد هریس در مقابل ترامپ بهتر از بایدن عمل کرده است؛ هریس با ۳ امتیاز و بایدن با ۵ امتیاز عقب‌تر از ترامپ.نظرسنجی سی‌ان‌ان که پس از اولین مناظره ریاست‌جمهوری منتشر شد و عملکرد ناامیدکننده بایدن طی آن، دوباره صحبت‌ها درباره حذف او را تکرار کرد، نشان داد هریس از بایدن به ترامپ نزدیک‌تر است. او تنها ۲ امتیاز از رئیس‌جمهور سابق عقب‌تر بود، درحالی‌که بایدن ۶ امتیاز عقب بود.اما بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه Democratic pollster Bendixen & Amandi Inc هم که اوایل این ماه منتشر شد، معاون رئیس‌جمهور با یک امتیاز از ترامپ جلوتر بود.
 چالشی برای دموکرات‌ها 
به گفته ترانتر، هریس همچنین راحت‌ترین گزینه در میان دموکرات‌های برجسته‌ای است که با توجه به مکانیزم‌های این روند به‌عنوان نامزد جایگزین بایدن از این حزب در نظر گرفته شده است.استراتژیست‌ها می‌گویند که او بهترین موقعیت را برای این دارد که دستگاه تبلیغاتی بایدن و سیستم جمع‌آوری کمک‌های مالی کمیته ملی دموکراتیک (DNC) را بدون درگیری‌های قانونی بیش‌ازحد در اختیار بگیرد و برنامه‌های او از قبل با بایدن همسو است.معاون رئیس‌جمهور همچنین ۵۹ سال دارد، بیش از ۲۰ سال از بایدن جوان‌تر است و به‌علاوه یک زن رنگین‌پوست است – ویژگی‌هایی که می‌تواند برای جمعیت‌های کلیدی در پایگاه دموکرات‌ها جذاب باشد.به نوشته هیل، درهرصورت،  نظرسنجی فرضی ترامپ و هریس در ایالت‌های مختلف نشان از یک مبارزه سخت دارد. بایدن در چند میدان نبرد کلیدی پیش از خروج از رقابت‌ها از ترامپ عقب بود و آخرین اعداد حاکی از چالش مشابه برای هریس است.
 سکوت اوباما در برابر نامزدی هریس
در شبی که جو بایدن از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا کنار کشید، بسیاری از نام‌های برجسته حزب دموکرات به‌سرعت در پشت سر کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور صف کشیدند. در میان آنان اما یک چهره برجسته در حزب به‌طور آشکار غایب بود: باراک اوباما.رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده هنوز از هریس حمایت نکرده است. درواقع او در پیام ادای احترام محبت‌آمیزی که منتشر کرد، صرفا نکات مثبت کارنامه جو بایدن را یادآور شد. بدون اینکه نامی از کامالا هریس ببرد.
باراک اوباما که در سال ۲۰۰۸ بایدن را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرده بود، نوشت: «جو بایدن یکی از مهم‌ترین روسای جمهور آمریکا و همچنین دوست و شریکی عزیز برای من بوده است».
او در آن سال گفته بود که به‌عنوان همکار در پست معاونت رئیس‌جمهور، فردی پا به سن گذاشته و باتجربه‌تر با «موهای خاکستری» را می‌خواهد؛ کسی با جاه‌طلبی‌های محدود برای رئیس‌جمهور شدن در آینده.
 ادعای نزدیکان اوباما 
بااین‌حال افراد نزدیک به باراک اوباما، که همواره از خود چهره‌ای به‌عنوان یک سیاستمدار بی‌طرف و فرای مسائل داخلی حزب به نمایش گذاشته است، می‌گویند نباید به این نکته زیاد توجه کرد و برای او نامزدی غیر از کامالا هریس غیرقابل‌تصور است. نزدیکان رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گویند تایید زودهنگام در حال حاضر یک اشتباه سیاسی نیز خواهد بود. به‌خصوص با وجود انتقاداتی که می‌گویند نامزدی خانم هریس یک «تاج‌گذاری» از پیش تعیین‌شده بود تا اینکه بهترین اجماع ممکن در شرایط اضطراری باشد.
در همين حال ملاحظات شخصی دیگری نیز وجود دارد که احتیاط ذاتی اوباما را تشدید می‌کند. گفته می‌شود جو بایدن، که فردی عمیقاً «مغرور» توصیف می‌شود، هرگز نتوانسته باراک اوباما را به خاطر حمایت بی‌سروصدا از هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ببخشد.بایدن همچنان معتقد است که اگر در آن سال به او فرصت می‌دادند می‌توانست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را شکست دهد.افراد حلقه باراک اوباما همچنین گفته‌اند که بایدن از جریانات انتخابات ۲۰۲۰ نیز از او دلگیر است. اوباما در آن زمان به او گفته بود که باید از دور رقابت‌ها کنار برود.
یک مقام سابق کاخ سفید که پیوسته با اوباما در تماس است به نشریه نیویورک تایمز گفت رئیس‌جمهور سابق آمریکا  خواسته تا روز ۲۱ ژوئیه فقط درباره بایدن و روزی برای سپاسگزاری از موفقیت‌های او باشد. از این نظر وی برای اعلام نظر درباره نامزد آینده حزب دموکرات عجله‌ای احساس نکرده است.
پایان بایدن ، آغاز پروژه هریس
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو