اهمیت نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده بررسی شد؛

ترمز نوسازی خودروها

گروه اقتصادی 
به‌تازگی مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در برنامه رادیو اقتصاد از اسقاط ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده تا پایان سال خبر داد و بیان داشت که ابتدای سال تا امروز بالغ‌بر ۹۸ هزار دستگاه خودرو در کشور اسقاط شده‌اند که از این تعداد ۸۹ درصد خودروهای سواری، ۸ درصد وانت و ۲ درصد هم شامل خودروهای دیزلی شامل؛اتوبوس،کامیون،کامیونت و غیره بوده است. او افزود:در سال گذشته حدود ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که رشد خوبی را در این زمینه شاهد هستیم که یکی از این روند تسریع آیین‌نامه خودروهای اسقاطی است.
 سالاریه بیان کرد: پیش‌تر اعلام عمومی داشتیم که تمامی مالکین خودروهای فرسوده که در حال تردد هستند می‌توانند با وارد شدن در سامانه وزارت صمت ثبت‌نام رایگان انجام دهند به‌طوری‌که این خودروهای فرسوده از سال آینده باتوجه به ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند در سطح شهر تردد کنند. او گفت: متأسفانه سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی برافزایش خودروهای اسقاطی در کشور مطرح شد که این خبر از پایه بی‌اساس و کذب بود و ما این موارد را تذکر می‌دهیم که شهروندان به این موارد توجه نکنند سالاریه گفت: هر خودرو نو شماره داخلی و وارداتی باید عوارض اسقاط را پرداخت کند واین موضوع الزام‌آور است طبق پیش‌بینی‌ها ما تا آخر سال ۲۵۰ هزار خودرو اسقاط خواهیم کرد،بنابراین گواهی اسقاط در کشور موجود است. 
سالاریه بیان کرد: خودروهای پرتردد مانند وانت وتاکسی افزایش چشمگیری برای اسقاط خواهند داشت اسقاط خودروهای دولتی منتظر در زمینه آیین‌نامه نهایی آن‌ها در خصوص نوسازی این خودروها هستیم. کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که نوسازی ناوگان‌ و اسقاط خودروهای فرسوده  موضوع مهمی است که می‌بایست با اهتمام بیش‌تر اجرا‌ و دنبال شود چراکه به‌موجب این امر روند مصرف سوخت به میزان قابل‌توجه کاهشی خواهد شد و بدین ترتیب آلایندگی هوا نیز سیر نزولی پیدا خواهد کرد. به‌بیان‌دیگر اسقاط خودروهای فرسوده می‌تواند زمینه‌ساز افزایش كیفیت هوا، كاهش آلودگی محیط‌زیست و ترویج استفاده از خودروهای كم‌آلاینده شود و امر خطیر بهبود ایمنی جاده‌ای را عملیاتی سازد.
 در این راستا مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور از افزایش ارزش گواهی اسقاط خودروهای بار درون‌شهری خبر داده و بیان کرده است: تفاهم با سه شرکت خودروساز داخلی برای توسعه ناوگان حمل بار سبک صورت گرفته و تا پایان سال ۵۰۰۰ خودرو به متقاضیان تحویل خواهد شد. 
سید محمدحسین سیف السادات با اعلام خبر فراهم شدن امکان اسقاط و جایگزینی ناوگان باری با باری، تصریح کرد: این شرایط طی ۱۲ سال گذشته فراهم نبود و با تفاهم با خودروسازهای داخلی امکان این جایگزینی صورت گرفت، به‌طوری‌که می‌توان با پرداخت مابه‌التفاوت حداقلی، وانت فرسوده را با وانت نو جایگزین کرد.
 در بررسی بیش‌تر این موضوع و اهمیت نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به گفت‌وگو با روح‌الله عباسپور، نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

روح‌الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل ناشی از  عمل نکردن به قانون است

روح‌الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی به تشریح ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان‌ حمل‌ونقل پرداخت و با اشاره به لزوم تسریع این فرآیند به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به‌منظور نوسازی‌ ناوگان‌ حمل‌ونقل، بهبود شرایط خودروها و همچنین اسقاط خودروهای فرسوده، قوانین لازم از سوی‌ مجلس شورای اسلامی مطرح و مصوب شده است و اینک نیاز است تا این مهم با اهتمام دوچندان از سوی دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی گردد. مجلس قانون اسقاط خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک را به تصویب رسانده است و بی‌شک اجرای قانون اهمیت بسیاری دارد. 
وی درخصوص اهمیت اسقاط خو‌دروهای فرسوده افزود: نوسازی نا‌وگان‌های فرسوده از چندین منظر دارای اهمیت است؛ نخست موضوع امنیت و کاهش تلفات ناشی از عدم امنیت و فرسودگی است. همواره ضرورت دارد تا نا‌وگان‌های حمل‌ونقل کشور به‌روز باشند و خودروهای فرسوده اسقاط شوند تا امنیت افزایش یابد و سرنشینان در رفاه قرار گیرند. 
نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ضرورت کاهش مصرف‌ سوخت و حل‌ مشکل‌ ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل اهمیت نوسازی‌ ناوگان‌ حمل‌ونقل، بهبود شرایط خودروها و همچنین اسقاط خودروهای فرسوده، رفع مشکلات مرتبط با حوزه سوخت و کاهش ناترازی بنزین است. متأسفانه به‌موجب فرسودگی‌های‌ موجود و عدم رعایت استانداردها مصرف بنزین در کشور بالاست و نیاز است تا حجم مصرف فعلی در مسیر کاهشی شدن قرار‌گیرد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات زیست‌محیطی اسقاط خودروهای فرسوده همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهمیت‌های نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، بهبود محیط‌زیست و کاهش آلایندگی‌های موجود است. بدیهی است که خودروهای فرسوده آلایندگی قابل‌توجهی دارند و مشکلات متعددی را برای محیط‌زیست کشور رقم می‌زنند. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر تسریع روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و اسقاط خودروهای فرسوده متذکر شد: تسریع روند اجرای نوسازی ناوگان‌ها و اسقاط خودروهای فرسوده امری حائزاهمیت است و بی‌شک نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه کلیه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اجرایی این مهم وجود دارد و چنانچه روند آن‌طور که شایسته می‌باشد، تسریع نمی‌گردد به سبب عدم دقیق اجرای قانون به‌صورت کامل است.
ترمز نوسازی خودروها