آیا هوش مصنوعی در خدمت سلامت قرار می گیرد؟

طی ماه های اخیر، گمانه زنی ها و فرضیات زیادی در خصوص نسبت تحولات در حوزه سلامت و ارتقای فناوری هوش مصنوعی مطرح شده که برخی از آنها امیدوار کننده و برخی نگران کننده هستند. نگرانی ماجرا، معطوف به ناتوانی در ارائه خدمات روباتیک و محاسبات خلاقانه ( که از مغز انسان صرفا بر می آید ) به بیماران است. با این حال منتقدان این نگاه می گویند می توان دامنه خدمات حوزه هوش مصنوعی به بخش سلامت را در گام های نخست محدود به موارد غیر ریسک پذیر ساخته و متعاقبا، آن را گسترش داد. در هر حال، دیالوگ های علمی در این زمینه مشعول انجام است. 
ارزش بخش مراقبت‌های سلامت در جهان ۹ تریلیون دلار است که 11 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است. این بازار غول‌پیکر با پیشرفت‌های روباتیک و هوش مصنوعی در حال تغییر است. در عین حال، طیف وسیعی از برنامه‌های جدید برای بیماران نیز به افراد اجازه می‌دهد تا داده‌های سلامتی خود را کنترل کنند.پزشکان متخصص بیمارستانی در قطر می گویند  هوش مصنوعی و روباتیک به‌طور قابل توجهی مراقبت از بیمار را بهبود می‌بخشند. و داده های سلامتی آنها را به خوبی تحت نظارت وسنجش قرار می دهد. بر اساس تحلیل مجمع جهانی اقتصاد، ارزش بازار جهانی مراقبت سلامت ۹ تریلیون دلار است.  این بخش در حال تجربه رشد سریعی است و اکنون
 11 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود. 
آنچه در این خصوص قابل تامل است، نگرش مطلق ایجابی یا سلبی در قبال استفاده از فناوری های نوینی است که نیازهای بیمار را برآورده می‌کنند .آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های تجهیزات پزشکی و نقش هوش مصنوعی در تبلور آنها، این نگاه مطلق را در هر دو طیف تقویت کرده است.
 به نظر می رسد مسئله سلامت انسانها، حوزه ای نیست که بتوان در قبال آن بی گدار به آب زد! از این رو ریسک پذیری استفاده از فناوری هوش مصنوعی در حوزه سلامت و صیانت از بیماران ( خصوصا افرادی که دارای بیماری های صعب العلاج هستند) باید به حداکثرمیزان ممکن برسد. بنابراین در گام نخست مصنوعی بیشتر باید در بخش خدمات حوزه بیمارستانی و درمانی خود را نشان دهد نه در حوزه تشخیص و نحوه درمان بیماران. این مسئله نیاز به تحقق و تضمین ظرافتها و محاسباتی است که شاید حداقل در نقطه زمانی کنونی، انجام آن امکانپذیر نباشد. با این حال می توان به صورت گام به گام از فناوری هوش مصنوعی در کاهش هزینه های درمان ، بستری و مراقبتهای بیماران استفاد کرد. 
آیا هوش مصنوعی  در خدمت سلامت  قرار می گیرد؟