فاجعه آزمایشگاه‌های مخفی غرب در آفریقا

این روزها اخباری در خصوص شیوع ویروس‌های جدید در آفریقا به گوش می‌رسد. شیوع ویروس ام پاکس در برخی کشورهای آفریقایی از یک‌سو و شیوع ویروس جدید ماربورگ در روآندا، بار دیگر فعالیت آزمایشگاه‌های مخفی بیولوژیک در قاره آفریقا را زیر ذره‌بین حامیان حقوق بشر برده است.سازمان بهداشت جهانی می‌گوید  محدودیت ظرفیت برای آزمایش و تأخیر در شناسایی و تایید این ویروس چالشی بزرگ در آفریقا است که شیوع ام‌پاکس را که قبلاً با نام «آبله میمون» شناخته می‌شد، افزایش داده است.سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در سال جاری در آفریقا بیش از ۳۰ هزار مورد مشکوک گزارش شده است که از این میان تنها کمتر از ۴۰ درصد آن از طریق آزمایش‌های موجود تایید شده است.
آنچه در اینجا نگران‌کننده به نظر می‌رسد، سوء سوابق مؤسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهی غرب در قاره آفریقاست. کشورهای آلمان، سوئد، فرانسه و آمریکا در چنین شرایطی،در سایه وحشتی که از شیوع ویروس در بین افکار عمومی دنیا صورت می‌گیرد، آزمایش‌های غیرقانونی و بعضا کشنده‌ای را بدون اطلاع ساکنان آفریقا بر روی آن‌ها صورت می‌دهند .
موضوعی که معمولا پس از سال‌ها افشا می‌شود و حکایت از فجایعی دارد که در طول سال‌ها و دهه‌ها در این قاره به وقوع پیوسته و البته شرکت‌های آزمایشگاهی غرب نیز معمولا مسئولیتی در قبال تبعات و عوارض آن بر سلامت جسم و روان افرادی که مورد آزمایش قرارگرفته‌اند صورت بر عهده نگرفته و در مسیر تحقیقات مستقل در قبال جنایات خود مانع ایجاد می‌کنند. 
مؤسسات تحقیقاتی غرب مدعی هستند که تست واکسن‌ها یا روش‌های ابداعی خود برای پیشگیری از گسترش پاندمی را با اهداف بشردوستانه صورت می‌دهند اما موارد گذشته ( چه آن‌هایی که افشا شده و چه آن‌هایی که کماکان افشا نشده باقی‌مانده‌اند) ،
 چنین ادعایی را به اثبات نمی‌رساند. یکی از شرکت‌هایی که همواره برای آزمایش‌های غیرقانونی محصولات خود چشم طمع به مردان، زنان و کودکان آفریقایی دارد، «فایزر» است. در جریان آزمایش واکسن کرونا نیز این شرکت آمریکایی فعالیت‌های مخفیانه‌ای در قاره آفریقا در راستای تست و آزمایش واکسن‌ها و تولیدات اولیه خود داشت.این شرکت که سابقه‌ای حدودا 170 ساله دارد، در جریان آزمایش‌های غیرقانونی خود  در سال 1996 و در خصوص داروی آزمایش داروی Trovan یا همان داروی ضد مننژیت فاجعه ساز 
شد.در جریان این آزمایش‌های غیرانسانی ، حداقل 11 کودک نیجریه‌ای جان خود را از دست دادند و صدها نفر دیگر نیز دچار عوارض سخت ناشی از آن ازجمله آسیب‌های مغزی، ناشنوایی و حتی نابینایی شدند.نکته قابل‌تأمل اینکه حتی دولت نیجریه نیز در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان انجام این آزمایش مرگبار روی کودکان نبوده‌است! به عبارت بهتر، شرکت‌های آزمایشگاهی غرب در جریان پروژه‌های تحقیقاتی و دارویی خود در قاره آفریقا، اساسا جایگاهی برای دولت‌ها و نهادهای رسمی و بهداشتی و درمانی کشورهای این قاره نیز متصور نیستند.علی‌رغم سپری شدن ظاهری دوران استعمار ، کماکان نگاه نژادپرستانه و ضد بشری حاکم بر غرب، خود را به مؤسسات آزمایشگاهی کشورهای آمریکایی -اروپایی نیز تسری داده است. 
فاجعه آزمایشگاه‌های مخفی غرب در آفریقا
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو