پنتاگون و استفاده از جعل عمیق

اگرچه پیشرفت در حوزه فناوری و تکنولوژی، یکی از کارویژه های زندگی بشری محسوب می شود اما برخی دولت‌ها وکشورها مانند آمریکا نشان داده اند که اساسا تکنولوژی را ابزاری جهت استهداف امنیت و ثبات جهانی قلمداد کرده و از این زاویه به آن می نگرند. در قاعده، درخصوص پدیده ای تحت عنوان «جعل عمیق»نیز صادق است.
یک پایگاه آمریکایی فاش کرد ارتش این کشور به دنبال استخدام تولیدکنندگان محتواهای به اصطلاح «جعل عمیق» در فضای مجازی است.بر این اساس،  وبگاه آمریکایی «اینترسپت» گزارش داد فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا به دنبال استخدام نیروهای مقاطعه‌کاری است که کاربران اینترنتی «جعل عمیق» را که نه توسط انسان‌ها و نه توسط کامپیوترها قابل شناسایی باشند، ایجاد کنند.این رسانه آمریکایی با استناد به یک طرح متعلق به این واحد فرماندهی نوشت: «نیروهای عملیات ویژه علاقه‌مند به فن آوری‌هایی هستند که بتوانند شخصیت‌های اینترنتی قانع‌کننده‌ای به منظور استفاده از آنها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر محتواهای آنلاین را ایجاد کنند. این کاربران اینترنتی باید همچون یک فرد منحصر به فرد به نظر برسند که به عنوان یک انسان بتوان آنها را به رسمیت شناخت اما در جهان واقعی وجود نداشته باشند.»
جعل عمیق، تکنیکی بوده که آمریکا بارها از آن در راستای تصویرسازی های نادرست در قبال واقعیات و پدیده های گذشته، جاری و حتی آتی در نظام بین الملل استفاده کرده اما اکنون خود در دام آن گرفتار شده است! تبعات این موضوع، گریبانگیر نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا شده است. در یکی از این موارد،  فرماندهی ارتش آمریکا علاقه‌مند است که مسئله راستی‌آزمایی کاربران در شبکه‌های اجتماعی حل شود بنا بر این به دنبال فن آوری است که بتوان با آن تصاویر سلفی و اسناد رسمی را برای دور زدن این بررسی‌ها تولید کرد. در ادامه این گزارش نوشته شد:‌ «نظامیان عملیات ویژه از این قابلیت برای جمع‌آوری اطلاعات از تالارهای گفت‌وگوی اینترنتی استفاده خواهند کرد.»
طبق این گزارش این برنامه‌ها با موضع رسمی دولت آمریکا مغایر هستند. نهادهایی همچون دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی)، آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری آمریکا و آژانس امنیت ملی آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که فن‌آوری جعل عمیق یک تهدید به حساب می‌آید! عدول آشکار آمریکایی ها از این سیاست کلان و رسمی، بیانگر بحران‌های اطلاعاتی و امنیتی عمیقی است که واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 و متعاقب مداخله گرایی دهشتناک و وقیحانه خود در جنگ غزه و لبنان، به آن مبتلا شده است.
پنتاگون و استفاده از جعل عمیق