در بررسی صادرات بیش از دو میلیون تن محصولات لبنی کشور مطرح شد:

روند صعودی صادرات لبنیات ایران

گروه اقتصادی
به‌تازگی حسن نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات بیش از ۲ میلیون تن شیر و دیگر محصولات لبنی کشور‌ خبرداده و دراین‌باره عنوان کرده است: این میزان صادرات نشان‌دهنده وجود دام‌های پر تولید با ژنتیک برتر در کشور است.در حال حاضر بیش از ۳۶۰۰ واحد دام و طیور در کشور تعطیل‌شده و یا با ظرفیت پایینی فعالیت می‌کنند. ظرفیت این واحدها بیش از ۳۵۰ هزار رأس است که باید تلاش کنیم این واحدها به چرخه تولید بازگردند.
وی بابیان اینکه سرانه مصرف لبنیات بالای ۱۱۰ کیلوگرم برای هر نفر است که نسبت به گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است، به کمبود سرمایه در گردش پرداخت و اظهارکرد: با توجه به آزادسازی قیمت‌ها، نیاز به سرمایه در گردش در واحدهای تولیدات دامی به‌شدت افزایش‌یافته و تلاش می‌کنیم این مشکل رفع شود.
پیش‌تر انجمن صنایع لبنی کشور نیز از افزایش ارزش صادرات محصولات لبنی حکایت کرده بود و بنابر آمار ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲، ارزش صادرات محصولات لبنی را ۳۲۷ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار عنوان کرده بود. شایان‌ذکر است تا بگوییم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷/۳ درصد رشد داشته است‌. مطابق اعلام‌های رسمی انجمن صنایع لبنی کشور؛ در ۶ ماهه نخست امسال چهار محصول نخست سبد صادراتی لبنی کشور به ترتیب شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده که در این میان سهم شیر و خامه ۲۲/۲۷ درصد، دوغ و کفیر ۲۱/۱ درصد، شیرخشک صنعتی ۲۰/۱۹ درصد و پنیر ۱۷/۳۹ درصد رشد داشته است.
 کارشناسان و آگاهان این حوزه براین باورند که استمرار روند صادرات محصولات کشاورزی و لبنی کشور می‌تواند توسعه تجارت بین‌المللی را رقم بزند و فرصتی ارزنده برای معرفی سایرکالاهای ایرانی در سطح جهانی باشد. اگرچه در این فرآیند مشکلاتی از قبیل نیاز به افزایش سرمایه در گردش، تقویت سیاست‌های حمایتی و اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری نیز وجود دارد که به باور مسئولان اجرایی ذی‌ربط همت دولت را می‌طلبد و با تشدید حمایت‌ها و سیاست‌های تشویقی قابل جبران خواهد بود. در بررسی لزوم استمرار صادرات محصولات کشاورزی و لبنی به گفت‌وگو با ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداختیم و روند اصلاح سیاست‌های حمایتی و  مقاصد صادراتی محصولات لبنی کشور را با محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:
 حمایت دولت از تجار صادرات را  استمرار می‌بخشد
ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و با تأکید بر لزوم استمرار این روند عنوان کرد: در تمام دنیا پایبندی به تعهدات مرسوم است؛ بنابراین در فرآیند تجارت بین‌الملل می‌بایست مطابق با موضوعات پیش‌بینی‌شده حرکت و تعهدات را عملیاتی کرد. مادامی‌که صادرات محصول به یک کشور هدف پیش‌بینی‌ می‌گردد، برنامه‌ریزی‌ها برای دریافت محصول شکل می‌گیرد. دراین راستا ضرورت دارد تا تولیدات را مطابق با نیازهای کشور هدف صادر کنیم و پیش‌نیازهای استمرار روند صادراتی را رقم بزنیم. نمی‌‌توان تنها طی بازه زمانی مشخص صادرات کرد و سپس از روند صادراتی محصول جلوگیری کرد. متأسفانه به‌کرات در کشورمان دیده‌شده است که صادرات یک محصول شکل می‌گیرد و سپس برای مقطعی متوقف یا از آن جلوگیری می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت استمرار روند صادرات محصولات کشاورزی و لبنی کشور افزود: جلوگیری از روند صادراتی موجب بی‌اعتمادی کشور طرف تجارتمان‌ خواهد شد. ازاین‌رو ضرورت دارد تا وزارت جهادکشاورزی و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاونت اقتصادی وزارت صمت برنامه‌ریزی جامع داشته باشند و مانع از شکل‌گیری چنین موضوعاتی شوند. اعظمی ساردویی تصریح کرد: در شناسایی کشورهای هدف می‌بایست پویا بود و در رایزنی‌ کشورهای هدف، مقاصد متخصص و مطابق با نیاز صادراتی را مبرهن کرد. متأسفانه فعالیت‌های وزارت امورخارجه در این حوزه قابل‌توجه نبوده و این مهم همچنان مغفول مانده است.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم سرمایه در گردش همچنین خاطرنشان کرد: تاجری که یک محصول را صادر می‌کند، حدود سه ماه در انتظار بازگشت سرمایه خود می‌ماند. از طرفی دیگر مشکلاتی در حوزه ارز همچون تحویل ارز نیمایی و کارت بازرگانی وجود دارد که این فرآیند را دشوار می‌سازد.
 نیاز است تا دولت تجار و بازرگانان کشور را بیش‌ازپیش حمایت کند و از موانعی همچون پیمان‌سپاری ارزی جلوگیری کند. او درتشریح معایب جلوگیری از روند صادراتی و زیان تولیدکننده متذکر شد: در تابستان ۱۴۰۲ در استان‌‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری محصولی همچون پیاز خوراک دام شد. در شرایط فعلی نیز روند صادرات این محصول متوقف‌شده تا افزایش قیمت شکل نگیرد. مجموع این عوامل موجب شده تا اکنون در جنوب کرمان کاهش قیمتی رخ دهد و به نظر می‌رسد این روند تا پایان فصل استمرار یابد و کاهش قیمت شدید پیاز رخ دهد. وی درخصوص صادرات محصولات لبنی با تأکید بر جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری یادآور شد: در حوزه صادرات محصولات لبنی باید مانع از قیمت‌گذاری دستوری شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که قیمت‌گذاری دستوری در یکایک حوزه‌های اقتصادی مردود است و همواره مانع از فعالیت درست خواهد بود چراکه قیمت‌ها تابعی از عرضه و تقاضا هستند.
 بنابراین عرضه و تقاضا باید قیمت نهایی یک محصول را مشخص کنند. او همچنین ادامه داد: در صادرات محصولات لبنی، شرکت‌های تولیدکننده به کشور هدف متعهد می‌شوند و می‌بایست در جایگاه بین‌الملل به تعهد خود عمل کنند. دراین فرآیند دولت نمی‌تواند ورود پیدا کند و مانع از روند اجرای تعهداتشان شود. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر در دست داشتن برنامه‌های مدون و جامع برای صادرات بلندمدت اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم افزایش صادرات اما برنامه‌ریزی‌های موجود در این حوزه ضعیف است.
 ضرورت دارد تا دولت و وزارت جهادکشاورزی درخصوص مدیریت بازار داخلی و صادرات خارجی برنامه جامع و مدون را در دستورکار قرار دهند و برنامه‌ریزی بیش‌تری را صرف این مهم کنند.


محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران:
 لزوم اصلاح سیاست‌های حمایت  از دهک‌های محروم
محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های حمایتی و انتقال یارانه‌های درون زنجیره‌ای به دهک‌های محروم عنوان کرد: ضرورت دارد تا دولت در حوزه احیای شیر رایگان مدارس و کالابرگ ویژه دهک‌های محروم کشور ورود کند و از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کند.
وی درتشریح نقش عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری‌ محصولات لبنی افزود: دولت باید اجازه دهد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا روند سرکوب قیمت‌ کارخانه و پرداخت یارانه از جیب کارخانه‌ها نیز به پایان برسد.
او همچنین تصریح کرد که به دنبال هیچ امتیاز ویژه‌ای نیستیم و تنها مطالبه‌مان عدم‌مداخله در قیمت‌گذاری و اصلاح سیاست‌های حمایتی است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره افزایش صادرات محصولات لبنی خاطرنشان کرد: شیر خشک صنعتی با ۲۴/۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹ درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.
بنی طبا بابیان اینکه عراق، مقصد نخست صادرات محصولات لبنی کشور است، افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری ۳۹ کشور بوده‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان می‌باشند.
وی درتشریح حجم محصولات صادراتی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ متذکر شد: عراق با افزایش ۳۱درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۱۸۴ هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۶۵/۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مقاصد صادراتی محصولات لبنی کشور یادآور شد: بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش ۳۰/۵ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۵۸ درصد از سهم ارزشی است. این در حالی است که افغانستان با کاهش ۱۵/۴ درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۰/۸ هزار تن صادرات، سومین مقصد لبنیات ایران با ۷/۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.

 روند صعودی صادرات لبنیات ایران