نسخه Pdf

نتانیاهو نشانه‌های شکست را مشاهده می‌کند

آغاز بازی مقصرسازی در تل‌آویو

گروه  بین‌الملل 
 انتقادات علیه نتانیاهو و کابینه جنگی رژیم اشغالگر قدس شدیدا بالا گرفته است. انتقادات صریح نتانیاهو از دستگاه‌های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی ، با واکنش افرادی مانند لاپید، بنی گانتز و لیبرمن مواجه شده است. فروپاشی کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی عملا کلید خورده و بازی مقصرسازی در تل‌آویو آغاز شده است.نتانیاهو در آغاز این بازی پیش‌دستی کرده است، بلکه بتواند تا حدودی از حجم انباشته‌شده نارضایتی و خشم عمومی در اراضی اشغالی را علیه خود بکاهد.  به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکار شده پس از عملیات طوفان الاقصی  می‌تواند بزرگترین و احتمالا مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
توبی گرین، پژوهشگر دانشکده اقتصاد لندن، در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز در این خصوص می‌گوید: «حمایت از نتانیاهو و دولت ائتلافی وی حتی قبل از ۷ اکتبر رو به افول بود و از زمان شروع جنگ نیز بسیار کاهش یافته است.»
در گزارش فرانس پرس نیز  با استناد به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها آمده است که «حمایت از نتانیاهو و حزب راست‌گرای او  لیکود، به‌شدت کاهش یافته است.»
بسیاری از افراد به‌ویژه صهیونیست‌هایی  که در نزدیک مرز غزه زندگی می‌کنند از فقدان توانایی نتانیاهو و همراهانش در پیش‌بینی بزنگاه‌ها و مواجهه با آن‌ها به‌صورت کامل ناامید شده‌اند. اعضای حزب لیکود نیز از خط قرمز قبلی خود مبنی بر اتحاد حول نتانیاهو عبور کرده و کودتای نرم اما محسوسی را علیه نخست‌وزیر شکست‌خورده رژیم صهیونیستی کلید زده‌اند. آن‌ها قصد دارند از گره خوردن نام لیکود و نتانیاهو، پس از تحقق شکست سنگین اخیر جلوگیری کنند. 
اما فرار به جلوی نتانیاهو  و آغاز بازی مقصرسازی وی علیه نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، بیانگر اطمینان نخست‌وزیر این رژیم مبنی بر شکست در جنگ غزه است. به‌عبارت‌بهتر، نتانیاهو به‌وضوح دریافته است که اهداف اعلامی وی ازجمله حذف حماس از معادلات امنیتی و جغرافیایی غزه به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست .درحالی‌که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل پس از عملیات  غافلگیرکننده هفت اکتبر  به شکست‌های امنیتی اعتراف کردند، اما نتانیاهو هیچ مسئولیتی را در این میان نپذیرفته است.متحدان نتانیاهو درباره نقش و مسئولیت نخست‌وزیر سکوت اختیار کرده‌اند اما در خفا مشغول ترسیم دوران پسانتانیاهو و پساجنگ غزه هستند. 
نتانیاهو به‌وضوح می‌داند که پایان جنگ غزه مترادف با پایان حیات سیاسی و مفتوح شدن 4 پرونده قضائی علیه وی قلمداد می‌شود. ازاین‌رو نتانیاهو  دامنه جنگ را به‌مثابه سپری دفاعی برای بقای حداقلی و کوتاه‌مدت خود در قدرت گسترش می‌دهد. نتانیاهو اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا استعفا می‌دهد یا خیر؟ گفت: «تنها چیزی که قصد دارم آن را کنار بگذارم حماس است.»
اما به نظر می‌رسد ساکنان اراضی اشغالی و حتی برخی همراهان نتانیاهو توان همراهی با وی در این بازی خونین را ازدست‌داده‌اند.در هم شکستن نتانیاهو و  اسرائیل بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که استراتژیست‌های حزب لیکودتصور می‌کنند....
بنیامین نتانیاهو، که اولین دوره نخست‌وزیری‌اش در اراضی اشغالی  به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد در برابر موج انتقاد‌ها مجبور به اتخاذ موضع دفاعی شده است.نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  در ابتدا اعتراف کرده بود که  باید درباره حملات هفت اکتبر پاسخ بدهد اما این کار را به پایان جنگ موکول کرد.اکنون در میانه نبرد ، نتانیاهو صراحتا دیگران را متهم به رقم خوردن شکست اخیر صهیونیست‌ها می‌کند. رمزگشایی از این مسئله دشوار نیست: او  ( نتانیاهو) جنگ را باخته است. او به‌تازگی باب اظهاراتی جنجالی که طی آن انگشت اتهام پس از حملات حماس به سمت سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائيل نشانه رفت مجبور به عذرخواهی شد.
برای برکناری نتانیاهو  از قدرت، او یا باید استعفا دهد یا اکثریت پارلمانی را که ائتلاف حزبش با احزاب راست افراطی و فوق ارتدکس یهودی در اختیار دارد، از دست بدهد.به گفته کارشناسان، درحالی‌که فشارها بر نتانیاهو حتی پیش از حملات هفت اکتبر نیز رو به افزایش بود؛ این رویارویی تنها خرید زمان محسوب می‌شود.
نخست‌وزیری که نزدیک به ۱۷ سال از ۲۷ سال گذشته در رأس قدرت در تل‌آویو  قرار داشته، هنوز در حال مبارزه با چهار  پرونده فساد در دادگاه است.معترضان به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو طی ۹ ماه منتهی به ۷ اکتبر تظاهرات گسترده‌ای را در مخالفت با اصلاحات قضائی او به پا کردند .اکنون شاهد تجمیع مؤلفه‌های شکست تمام‌عیار امنیتی، سیاسی و اجتماعی نتانیاهو با یکدیگر هستیم. در این میان جابه‌جایی قدرت میان ائتلاف کنونی با ائتلافی دیگر( متشکل از افرادی مانند لاپید و گانتز) قطعا نمی‌تواند منجر به خروج صهیونیست‌ها از بحران شود. عملیات  طوفان الاقصی زیرساخت و بنیان رژیم اشغالگر قدس را هدف قرار داده است.
روون هازان، یکی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی در توصیف وضعیت آشفته نتانیاهو به یورونیوز می‌گوید:
« اسرائيل پیش از حملات هفت اکتبر در شرف ازهم‌پاشیدگی سیاسی بود اما اکنون به‌دلیل جنگ از سیاست خبری نیست.سیاست در یک مقطعی بازخواهد گشت؛ سپس سؤالاتی مطرح می‌شود و اعتراضات ازسرگرفته خواهد شد.»
اما در مقابل، نتانیاهو می‌گوید شاید جنگ ماه‌ها به طول بینجامد! هدف او خرید زمان برای احیای موقعیت ازدست‌رفته خود است اما فرسایشی شدن جنگ ضریب و شدت شکست صهیونیست‌ها در مواجهه با رزمندگان مقاومت را افزایش خواهد داد. بهترین راه برای تل‌آویو و حامی اصلی آن یعنی واشنگتن،  اقرار رسمی به شکست در برابر حماس و پذیرش آتش‌بس در غزه است. هر راهکاری جز این، هزینه‌های سرسام‌آور و بیشتری   را متوجه رژیم متوحش صهیونیستی و حامیانش خواهد کرد. نتانیاهو بخواهد یا نخواهد، بازی تمام‌شده و حتی هم‌حزبی‌هایش برای مشاهده لحظات آخر مرگ سیاسی وی آماده‌شده‌اند.این همان نقطه آشکارساز در هم شکستن شیاطین در تل‌آویو می‌باشد. اکنون صهیونیست‌ها با صحنه‌ای مواجه هستند که نه‌فقط قدرت تحلیل، بلکه قدرت توصیف آن را نیز ازدست‌داده‌اند .حتی تنفس مصنوعی واشنگتن نیز نمی‌تواند در این میانه کمکی به تل‌آویو کند....
آغاز بازی مقصرسازی در تل‌آویو