حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کارمطرح کرد:

لزوم بسترسازی برای تعریف مشاغل جدید و کسب مهارت

حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازارکار در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای کاهش نرخ بیکاری پرداخت و درخصوص ایجاد سامانه جامع بازارکار‌ و ایجاد پروفایل شغلی مهارتی برای شناسایی و ساماندهی شاغلان و بیکاران اظهارکرد: هرآنقدر که سیستم‌های ارزیابی در کشور افزایش پیدا کند، امکان رصد و تصمیم‌‌گیری‌ها تقویت خواهد شد. درحال حاضر یکی از مشکلات حوزه کسب و کار، عدم امکان بهره‌گیری درست از ظرفیت‌ها و شناسایی تمایلات، نیازها و همچنین زیست بوم بازارکار‌در‌ کشور است. بدیهی‌ است که در بسیاری از موارد شبکه‌ها و سامانه‌های ‌ذیربط فعالیت داشته و گره‌گشا بوده‌اند اما این سامانه‌ها نیز به دلیل عدم فعالیت جدی، توسعه نیافتند و موثر واقع نشدند. متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت آماری از سوی دولت مردان و همچنین نخبگان و کارشناسان دقیق و قابل اتکا نیست. امروز‌مسئولان و کارشناسان بازا‌رکار‌ نسبت به آمارهای موجود نقد جدی دارند و خواستار جامعه آماری شفاف می‌باشند. رونمایی از سامانه جامع بازارکار می‌تواند امری حائزاهمیت باشد و دراین راستا این اقدام را می‌توان فالی نیک درنظر‌گرفت که کمک شایانی به ساماندهی بیکاران و شاغلان خواهد داشت. وی افزود: بی‌شک شناسایی و تبیین داده‌های دقیق آماری، روند بازار کار را تخصصی و مبتنی بر یک ارزیابی جامع خواهد کرد. در مقابل نیز نبود این فضا موجب مشکلات جدی و عدم تحقق اهداف خواهد شد. امروز بازار کار کشور به منظور‌جهت یابی دقیق نیازمند آمارهای صحیح و دقیق است. همچنین ضرورت دارد تا مکانیزم‌های سیستماتیک ارزیابی کشور مدرن شود تا به کمک جامعه آماری بیاید و آنالیزجدی را به منظور تصمیم‌گیری در این حوزه رقم بزند. حاج اسماعیلی تصریح کرد: موضوع اشتغال همواره یکی از بحث‌های مهم کشور بوده چراکه در تمامی بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، شاهد افزایش بیکاری و رکود بازار‌کار بوده‌ایم. شایان ذکر است تا بگوییم که طی چندسال اخیر بازارکار کشور به سبب فشارهای تحریمی توام با نوسان بوده است. از طرفی دیگر شیوع ویروس کرونا و فراگیری بیماری‌های ناشی ازآن موجب شد تا طی مقاطعی جایگاه کسب و کار تنزل پیدا کند و فشار بازارکار افزایش یابد. متغیرهای اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که در روند بازار کار اثرگذاری بسیاری دارد؛ بسیاری از متغیرهای اقتصادی حال حاضر تحث تاثیر عوامل کلان همچون اعمال تحریم‌ها و... می‌باشند. کارشناس بازار کار با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت همچنین خاطرنشان کر‌د: عدم برنامه‌ریزی صحیح موجب شده تا جامعه بیکاران به درستی شناسایی نشود. راه حل این معضل تبیین داده های دقیق و آنالیز از مسیر طراحی سامانه‌های کار می‌باشد. او با اشاره به ساماندهی نیروی کار خارجی متذکر شد: ضرورت دارد تا نیروی کار‌خارجی کشور‌نیز‌ساماندهی شود و افرادی که به صورت غیرقانونی نیز فعالیت می‌کنند، شناسایی شوند تا بتوان برآورد دقیقی از جامعه بیکاران و شاغلان را رقم زد. وی همچنین یادآور شد: ضرورت دارد تا نیازهای جوانان فارغ التحصیلان و همچنین زنان برای اشتغال در بازار کشور را بشناسیم. در بیش‌تر موارد مطالبه این افراد، تخصصی و اولویت‌دار است. نیاز است تا دولت توام با فرآیند عمومی ایجاد اشتغال و هدف گذاری توسعه بازارکار، درصدد به کارگیری و رفع معضل اشتغال جوانان، فارغ التحصیلان و زنان باشد.
حاج اسماعیلی در‌پایان این گفت‌وگو بیان کرد: به کارگیری فارغ التحصیلان اهمیت فراوانی دارد چراکه این افراد پس از اتمام تحصیل در جستجوی کار‌می‌باشند ‌و چنانچه شغل موردعلاقه خود را پیدا نکنند، مایوس خواهند شد و ریسک مهاجرت را افرایش خواهند داد. ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب همچون فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی اهمیت فراوانی دارد چراکه این فضا‌ها بستر مناسبی برای خوشنودی فارغ‌التحصیلان می‌باشند. ضرورت دارد تا زیرساخت‌های این حوزه فراهم شود و توسعه فضای مجازی با اخذ
 چاره جویی‌ها رقم بخورد. فراموش نکنیم که جوانان کشور افزون بر یافتن شغل مناسب درصدد وجهه کاری مناسب نیز می‌باشند. بنابراین نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت تا بی مقدمه وارد کارهای سطح پایین خدماتی شوند. نگاه امروز جوانان متفاوت است و می‌بایست به آن اهتمام ویژه داشت و مشاغل جدیدی را تعریف کرد. توام با بسترسازی نیاز است تا تقویت آموزش‌های مهارتی را در دستورکار قراردهیم؛ هرچند که بخش قابل توجهی از این مهم از سوی دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای درحال انجام است. همواره باید درصدد فراگیری آموزش‌ها باشیم و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار‌کار را رقم بزنیم. این مهم نیازمند ایجاد مشوق‌های‌کافی است تا ریسک‌های‌موجود کاهش پیدا کند و ارزش افزوده رقم بخورد.
 لزوم بسترسازی برای تعریف مشاغل جدید و کسب مهارت