لزوم فراهم‌سازی زمینه رشد صنعت لوازم‌خانگی بررسی شد؛

واردات به‌شرط تولید

گروه اقتصادی 
گلایه از انحصار بازار لوازم‌خانگی یکی از موضوعاتی است که همواره از سوی آحا‌د جامعه و فعالان این حوزه مطرح می‌گردد.
 به باور فعالان صنعت لوازم‌خانگی، از سال ۹۷ به دلیل ممنوعیت واردات به‌نوعی بازار در انحصار تولیدکنندگان داخلی قرارگرفته و این امر مغایر با منافع مصرف‌کنندگان می‌باشد چراکه به سبب شکل‌گیری‌انحصار قدرت انتخاب محدودی رقم خورده و فضای رقابتی برای تعدیل قیمت‌ها نیز وجود ندارد.
 امروز واردات کنترل‌شده یکی از مطالبات جدی آگاهان و مسئولان مرتبط با صنعت لوازم‌خانگی می‌باشد؛ به عقیده آنان برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و زنجیره توزیع باید واردات کنترل‌شده‌ای در زمینه محصولاتی که در تولید آن‌ها هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم‌، داشته باشیم تا بازار رقابتی شده و در بخش قیمت‌گذاری‌ها نیز اتفاقات بهتری رخ دهد.
 محمد شایق، نایب رئیس دوم اتحادیه لوازم‌خانگی دراین‌باره می‌گوید: به‌موجب واردات توأم با نظارت و مدیریت انحصار شکسته شده و به‌تبع دیگر انحصار موجود باعث سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان هم نخواهد شد.
 علاوه بر این با واردات کنترل‌شده، تنوعی از محصول را برای ارائه به مصرف‌کننده خواهیم داشت و با افزایش کیفیت در بازار، رقابتی سالم به وجود خواهد آمد.
 به‌تازگی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرده است که باید اجازه درصد حداقلی را برای ورود کالاهای خارجی به داخل کشور  داده شود تا زمینه رشد فراهم گردد.
 پژمان فر با اشاره به آنکه کیفیت واقعی در فضای رقابتی مشخص می‌شود اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم آوریم که علاوه برآن که به تولیدکنندگان حوزه لوازم‌خانگی و صوتی و تصویری فرصتی داده‌شده است و موردحمایت قرارگرفته‌اند آن‌ها نیز خودشان را آماده کنند تا در زمان برنامه‌ریزی‌شده از این فضای بسته وارد فضای رقابت واقعی خارجی بشوند و بتوانند کالاهایی تولید کنند که قابلیت رقابت درآن فضا را داشته باشد.
 تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نباید تصور کنند که مرزها را می‌بندیم و اجازه واردات کالا را به‌هیچ‌وجه در آینده نمی‌دهیم!
 تقاضای فعالان صنعت لوازم‌خانگی و مسئولان برای واردات کنترل‌شده در حالی است که آمارهای موجود حکایت از داخلی سازی چشم‌گیر و تقویت تولید دارد.
 بنابراین،  این مطالبه به‌منظور کاهش توان داخلی نیست و تنها به سبب آن است که رضایت مردم درگرو فضای رقابتی است تا‌قدرت خرید بیشتری داشته باشند و باقیمت‌های انحصاری روبه‌رو نشوند. 
لوازم خانگی به عنوان یکی از اساسی ترین و پایه‌ای‌ترین نیازهای روزمره و مصرفی مردم، بازار حساس و پیچیده ای دارد.
 همین ابتدا باید گفت که پرداختن به بازار لوازم خانگی راه رفتن بر لبه تیغ است. باید مراقبت کرد که با واردات بی رویه، تولید داخل به شکست نرسد و از طرفی با منع کامل واردات، انحصار در بازار لوازم خانگی به وجود نیاید، چرا که انحصار و بی رقیب بودن محصول داخلی، در بلندمدت موجب ضعف کیفیت و پایین آمدن سطح انگیزه ارتقای محصول داخلی می گردد. پس در بازار لوازم خانگی، باید به قولی درها را نیمه باز نگه داشت، یعنی نه سیاست درهای باز راهکار درستی است و نه بستن کامل دروازه واردات به صلاح و صرفه صنعت لوازم خانوادگی و عموم مصرف کنندگان آن است.
در بررسی بیش‌تر این موضوع و چرایی گرانی لوازم‌خانگی تولید داخل به گفت‌وگو با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی: 
لزوم بهره‌گیری از فناوری به‌روز دنیا برای تقویت تولید و جلوگیری از‌ قاچاق کالا
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت»  به تشریح لزوم فراهم‌سازی زمینه رشد صنعت لوازم‌خانگی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: درشرایط حال حاضر فضای رقابتی در بازار لوازم‌خانگی کشور برقرار می‌باشد. براین اساس تنها دو مؤلفه نیاز است؛ نخست این است که تولیدکننده بتواند کالایی را که در کشور تولید نمی‌شود، به تولید برساند و صادرات را رقم بزند. مؤلفه دیگر این است که تولیدکننده ماشین‌آلات روز دنیا و تکنولوژی موردنیاز را وارد کند و فضای رقابتی را تقویت سازد. 
وی افزود: مادامی‌که فضای رقابتی توسعه یابد، تنوع محصولات بیش‌ازپیش خواهد شد و قدرت انتخاب مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 
پازوکی با اشاره به ممنوعیت واردات تصریح کرد: فضای رقابتی حال حاضر تنها در میان کالاهای تولید داخل می‌باشد و به سبب آنکه مجوز ورود کالاهای خارجی از مبادی قانونی وجود ند‌ارد، فضای رقابتی میان تولیدات داخلی و خارجی وجود ندارد. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: از پنج‌سال گذشته تا به امروز کالاهای ایرانی جایگزین کالاهای خارجی شده‌اند و تولیدات داخلی نیز به خانه‌های مردم راه‌یافته است. در این میان تنها معضلی به نام کالاهای قاچاق وجود دارد؛ همان‌طور که عنوان شد از پنج‌سال گذشته تا به امروز تولید داخلی به همت دولت جایگزین تولید خارجی شده و براین اساس تولیدکنندگان نیز مجاب به گسترش و افزایش تولیدشده‌اند و در برخی موارد نیز خط تولید خود را تغییر داده و سرمایه‌گذاری بیشتر کر‌ده‌اند. بنابراین تولیدکنندگان برای این جایگزینی تلاش کرده و حال ضرورت دارد تا کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، وارد شوند و وارداتشان صورت گیرد. مطلوب نیز این است که ورود کالاها مشروط به فناوری و ماشین‌آلات به‌روز باشد. 
رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی ادامه داد: اگر به سایت‌های مختلف مراجعه کنیم خواهیم دید که امروز ماشین لباسشویی وجود دارد که می‌شود زمان شستشوی آن را تنظیم کرد و به‌گونه‌ای قرار داد که در نبود فرد، به شستشو بپردازد و مادامی‌که فرد به خانه می‌رسد و قصد استراحت دارد، خاموش شود. افزون براین پلوپز‌هایی‌وجود دارد که قابلیت کنترل با اینترنت همراه را دارد؛ به‌موجب این امر نیز فرد می‌تواند مواد غذایی موردنیاز را درون ظرف بریزد،  برق اضافه مصرف نکند و در زمان کاهش مصرف آن را روشن کند حتی اگر در خانه نباشد. بی‌شک  تمامی موارد مذکور نیازمند تکنولوژی است و مادامی‌که تکنولوژی کافی وجود نداشته باشد، چنین تولیداتی نیز نخواهد بود. 
او متذکر شد: دولت باید کمک کند تا آنچه که در کشور تولید نمی‌شود، به تولید داخلی برسد. بسیاری از کالاها در کشور تولید نمی‌شود و قاچاق جای آن‌ها را می‌گیرد. شرایط نباید به نحوی رقم بخورد که مردم ترغیب به خرید کالاهای بدون ضمانت  و درجه ۲ یا ۳ شوند. 
وی یادآور شد: دولت می‌تواند‌ واردات به‌شرط تولید را در دستورکار قراردهد و تولید داخلی کشور را توأم بادانش، فناوری و ماشین‌آلات بروز کند. 
پازوکی در خصوص انتقاد مردم از گرانی لوازم‌خانگی داخلی گفت:  مادامی قیمت‌گذاری دستوری اعلام خواهد شد که قیمت‌ ارز و مواد اولیه به‌صورت ثابت به مدت یک سال در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. چنانچه این شرایط مهیا نشود، امکان ثبات قیمت نیز وجود نخواهد داشت. 
وی در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: اگر قیمت مواد اولیه ثابت بماند، تولیدکننده نیز می‌تواند تغییر قیمت نداشته باشد. صنعت لوازم‌خانگی همچون دیگر صنایع نیست و کالای رسوبی وجود دارد؛ برخی اقلام فصلی است و نمی‌توان قیمتی یک‌ساله اعمال کرد. مادامی‌که قیمت مواد اولیه تغییر می‌یابد و افزایشی می‌شود، تولیدکننده چاره‌ای‌ جز افزایش قیمت نخواهد داشت. بی‌شک اولویت و خواست تولیدکنندگان نیز روند نزولی قیمت‌هاست و گرانی برایشان عایدی ندارد چراکه تغییر قیمت‌ها حاکی از گرانی مواد اولیه می‌باشد. 

واردات به‌شرط تولید