حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با فیصل بن فرحان:

آثار نسل‌کشی اسرائیل در ثبات منطقه اجتناب‌ناپذیر است

در گفت وگوی تلفنی امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، طرفین در خصوص آخرین روند توسعه روابط دوجانبه و برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات غزه و رفح 
گفت وگو و تبادل نظر کردند.
به گزارش مهر، امیر عبداللهیان با اشاره به تداوم جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، به تهدیدات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منطقه رفح که بیش از  يک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی‌ها را مورد تأکید قرار داد.
امیر عبداللهیان افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح، با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است.
  وزیر خارجه کشورمان گفت: ما جنگ را راه حل نمی‌دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل کشی رژیم اسرائیل بر امنیت و ثبات منطقه اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت وگوی تلفنی اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست.
طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و مشکلات در جهان اسلام و به‌ویژه فلسطین، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تأکید قرار دادند.
در این گفت وگو همچنین امیر عبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیئت نیروهای مسلح کشورمان در عربستان، علت تأخیر در حل مشکل پرواز عمره گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد.
وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.
وی برای از سرگیری سفر عمره گزاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیر عبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف نسل کشی
رژیم اسرائیل در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند.وزیر خارجه عربستان از بی توجهی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به درخواست‌های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد نمود.گفتنی است؛ وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و به‌ویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین الملل تأکید کرده و خواستار تداوم تماس‌ها و رایزنی‌های فیمابین شدند.
 آثار نسل‌کشی اسرائیل در ثبات منطقه  اجتناب‌ناپذیر است
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو