تفاهم‌نامه همکاری ایران و مالزی در راستای توسعه همکاری‌های بلندمدت کشاورزی در زمینه تحقیقات برنج امضا شد

ایران و مالزی در مسیر همکاری‌های کشاورزی

سیدمجتبی خیام‌نکویی در بازدید از هیئت کشاورزی مالزی از موسسه‌ های تحقیقاتی بخش کشاورزی و امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی به نمایندگی از وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های بلندمدت در تحقیقات برنج، افزود: محققان سازمان تات آماده ارزیابی لاین‌های متحمل به شوری در کشور مالزی هستند. معاون وزیر جهاد کشاورزی میانگین مصرف برنج مالزیایی‌ها را حدود ۳ برابر برنجی مصرفی ایرانی ها برشمرد و اظهارداشت: در خصوص برنج، آمادگی داریم برای ارزیابی‌ها لاین‌های متحمل به شوری کار مشترک را آغاز کنیم. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود روابط ایران و مالزی در ابعاد مختلف کشاورزی به ویژه حوزه آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی گسترش یابد، خاطرنشان کرد: در حوزه تحقیق بر روی پسماندهای آبزیان و تولید حشره‌کش‌ها با استفاده از عصاره گیاهان دارویی هم آمادگی ورود برای تحقیقات مشترک داریم.
 راه‌اندازی خط مشترک تولید واکسن آبزیان در مالزی
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، خیام نکویی از توانایی راه‌اندازی خط مشترک تولید واکسن آبزیان در مالزی خبر داد و افزود: سازمان تات در زمینه فعالیت‌های تحقیقات تولیدات دامی نیز آمادگی همکاری با کشور مالزی را دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه موسسه رازی نیز برای تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب نیوکاسل، تولید مشترک بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد، بذر نوترکیب گامبرو و ژرم پلاسم مرغ آرین آماده همکاری هستیم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: همچنین آمادگی لازم برای تبادل ژرم‌ پلاسم بر اساس قوانین بین المللی در خصوص میوه‌های گرمسیری را نیز داریم.
وی افزود: با وجود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل آبی در ایران پتانسیل خوبی جهت بهره‌برداری و توسعه تولیدات شیلاتی بین دو کشور را خواهیم داشت.
خیام‌نکویی، سازمان تات را بزرگترین سازمان تحقیقاتی کشاورزی خاورمیانه برشمرد و افزود: این سازمان با ۲۱ موسسه، ۳۴ مرکز استانی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۱۸۰۰ عضو هیات علمی دارد.
 مالزی از ظرفیت بخش کشاورزی ایران استفاده می‌کند
«سبو» وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی نیز در حاشیه بازدید از موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تات گفت: ایران در بخش کشاورزی خوب عمل کرده و آنچه که ما امروز از امکانات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شاهد بودیم زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور و توسعه ارتباطات کشاورزی را فراهم خواهد کرد.
وی با بیان این که این همکاری‌ها موجب پیشرفت‌های خوبی در بخش کشاورزی دو کشور ایران و مالزی می‌شود، اظهار کرد: این همکاری‌ها فرصت‌های جدید و مثمر ثمری را برای پیشرفت طرفین به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به این که برای توسعه این همکاری‌ها ماه مبارک رمضان نخست وزیر
 مالزی به ایران سفر خواهد کرد، گفت: ایران یکی از ظرفیت‌های بزرگ تولیدکننده در مواد خام لبنی، کشاورزی و اوره است.
وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی با اظهار امیدواری بر این که کشورش بتواند از این ظرفیت ایران استفاده کند، افزود: تا سال‌های اخیر مالزی اوره را از کشورهای روسیه و اوکراین وارد می‌کرد ولی پس از جنگ بین این دو کشور، اوره با قیمت بسیار بالایی وارد مالزی می‌شود که امیدواریم از ظرفیت ایران در تولید اوره و مشتقات آن استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین مالزی آمادگی دارد در زمینه تولید مرغ آرین، آناناس اصلاح شده و کشت برنج همکاری جدی با ایران داشته باشد.
سبو خاطرنشان کرد: ایرانیان نوادگان دانشمندان بزرگی مثل خوارزمی و رازی هستند که اکنون راه آنها را در تولید فناوری‌های نوین ادامه می‌دهند.
بر اساس این گزارش، گسترش روابط دوستی و همکاری در جهت تامین منابع سازمانی و ملی طرفین، همکاری در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری و تحقق ایجاد همکاری‌های تحقیقاتی مشترک، توسعه همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی و اجرایی مبادله از جمله مواردی بود که در توافق بین دو کشور امضا شد.
ایران و مالزی در مسیر همکاری‌های کشاورزی
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو