علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

مجلس ریل‌گذار پیشرفت کشور است

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره دیپلماسی عمومی و رابطه انتخابات و دیپلماسی عمومی اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی استقلال بوده و استقلال در تعریف رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب این است که آزادی عمل کشور در عرصه خارجی، صیانت کشور از تحمیل زورگویی‌ها و این استقلال گزاره‌ای است که هیچ کسی در مورد آن شک و شبهه‌ای ندارند. حتی دشمنان مردم ما هم به این نکته اذعان دارند که ایران در طول این سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صلابت توانسته استقلالش را حفظ کند. وی افزود: هنر اصلی انقلاب اسلامی در این است که در عین حفظ استقلال توانسته پیشرفت را در عرصه‌های مختلف محقق کند. اینجاست که باز می‌بینیم رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تصریح می‌فرمایند که «استقلال به معنی محصورکردن اقتصاد و سیاست خارجی در مرزهای جغرافیایی نیست». استقلال و پیشرفت در سایه استقلال دو گزاره‌ای مهمی است که می‌شود گفت دو نقطه نورانی و برجسته انقلاب اسلامی است. باقری در ادامه با بیان اینکه هم نقش مردم و هم مجلس در نهادینه کردن و هم تعیین چارچوب و الگوی پیشرفت بسیار اساسی است، ادامه داد: وقتی که مردم در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند به معنی این است که مردم‌سالاری اسلامی زنده است. مردم با نشاط در تعیین سرنوشت خودشان نقش آفرین هستند و این جاست که یک بازدارندگی در مقابل دشمنان ایجاد می‌کند.
 ایران یک گوهر است؛ پس تهدید داریم
به گزارش مهر، وی افزود: ایران یک گوهر است؛ بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند که تهدیدها علیه ایران چه زمانی تمام می‌شود پاسخ من به عنوان دیپلمات این است که ما چون یک گوهر داریم، تهدید در مقابلش وجود دارد اما اگر چیزی نداشته باشی قاعدتاً کسی هم کاری ندارد. لذا هنر این نیست که بگوییم تهدیدی وجود ندارد. هنر این است که بگوییم توانستیم در مقابل تهدیدها بازدارندگی ایجاد کنیم. معاون سیاسی وزیر خارجه درباره حضور و نقش آفرینی
 مردم در عرصه انتخابات گفت: این می‌تواند این بازدارندگی را تثبیت کند. شاید کسی فکر کند آیا با یک رأی این اتفاق می‌افتد؟ بله این تجمیع ظرفیت‌ها در سطح ملی این پیام را به دشمن می‌دهد که ملت ایران هنوز پای استقلال ایستاده است. وی تصریح کرد: استقلال پروژه‌ای نبوده که در سال ۵۷ به نتیجه برسد. استقلال یک فرآیند است که ما باید در قبال آن نقش آفرین باشیم. باقری در ادامه با اشاره به پیشرفت در انقلاب گفت: مجلس یک نقش بسیار اساسی در الگوسازی پیشرفت دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از کار ویژه‌های اساسی مجلس را قانون‌گذاری می‌دانند. تعبیر ایشان این است که قانون گذاری یعنی ریل گذاری در مسیر پیشرفت کشور. این ریل گذاری در واقع الگوهای اساسی پیشرفت را به ارکان حاکمیت ارائه می‌کند. در واقع مسیر حرکت دولت در چارچوبی است که مجلس تعیین می‌کند. مجلسی که آحاد آن منتخب مستقیم مردم هستند. یعنی درد، انگیزه و خواست مردم در الگوی پیشرفت باید خودش را نشان دهد.
دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: امام خمینی (ره) تعبیری داشتند که نمایندگان مجلس باید افراد زجر کشیده باشند. این نشان می‌دهد هم الگوسازی پیشرفت باید مبتنی بر نگاه و خواست و انتظار مردم باشد و هم شأن دیگر مجلس که نظارت است تا بتواند از آن مسیری که تعیین شده برای مردم صیانت کند. 
مجلس ریل‌گذار پیشرفت کشور است
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو