شماره خبر : 2251
منتشر شده در مورخ : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 19:27
شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند / حضور 100 کشور در نمایشگاه ایران اکسپو

وزیر صمت اعلام کرد:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند / حضور 100 کشور در نمایشگاه ایران اکسپو

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌هایی در اولویت تأمین ارز هستند که ارزآورتر باشند و ارز را به داخل کشور برگردانند. این سیاست وزارت صمت مبنی بر اینکه اولویت تأمین ارز به شرکت‌هایی است که در ارزآوری موفق‌ترند و ارزبری کمتری دارند و کالا را با ریال تولید می‌کنند. از امکانات و ابزارهایی که در اختیار وزارت صمت است در موضوع تأمین ارز استفاده می‌کنیم.
.به گزارش خبرنگارروزنامه رسالت، عباس علی‌آبادی در نشست خبری با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، اشاره کرد: بیش از ۲۳۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور برای حضور در این نمایشگاه به ایران آمده‌اند. همه هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توانایی‌های خودمان به دنیاست و از طرف دیگر می‌خواهیم نشان دهیم که به دنبال تعامل با دنیا هستیم. همچنین به کشورهایی کالا می‌فروشیم که از ما کالا بخرند؛ باید این توازن را برقرار کنیم. باید مقاصد صادراتی را اصلاح کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.وی ادامه داد: عده ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می کنند که به نفع کشور نیست.علی آبادی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.وزیر صمت ادامه داد: بسیاری کالای خارجی با کیفیت کمتر و قیمت بالاتر به صورت قاچاق یا به بهانه حمایت از مرزنشینان به کشور وارد می شود.علی‌آبادی با اشاره به کسری انرژی ادامه داد: قطعاً مردم حاضرند برای تسهیل تولید و برداشتن موانع تولید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی همراهی کنند. هیچ راهی جز جهش در تولید نداریم در این صورت می‌توانیم رفاه اجتماعی را توسعه دهیم. باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم؛ به عنوان نمونه بالای ۵۰ درصد از جی دی پی استان از محل صنعت است اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. در بسیاری از استان‌ها هنوز هندوانه و خیار می‌کاریم در حالی که آب نداریم.

وزیر صمت درباره تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولید با تاکید بر اینکه نیازمند یک گفتگوی ملی هستیم،افزود:به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در کشور اسراف می شود که نیاز به مدیریت مصرف است.وی ادامه داد:اولویت تامین انرژی درواحدها با افزایش بهره وری است،سال گذشته با مصرف انرژی کمترتولیدات یشترداشته ایم به صنایع اعلام کرده ایم تا مصرف انرژی را کاهش دهند،ضمن اینکه برنامه هایی با وزارت نیرو و دولت دنبال می کنیم.علی آبادی بر احداث های نیروگاه های خود تامین توسط واحدهای صنعتی و تولیدی تاکید کرد و گفت: در خصوص خود تامین کردن انرژی واحدها، تلاش می کنیم در شهرک های صنعتی و تولیدی، نیروگاه ها را توسط خود صنایع راه اندازی کنیم.وی با اشاره به ایجاد ۲ واحد نیروگاهی در سمنان، خاطرنشان کرد: در همین راستا ۲ اقدام صرفه جویانه حداکثری بهره وری و احداث نیروگاه های خودتامین در بخش خصوص را دنبال می کنیم تا ظرفیت بیشتری ایجاد شود، ضمن اینکه دولت نیز در حوزه تامین انرژی اقداماتی انجام می دهد.وزیر صمت تاکید کرد: نباید هیچ خطایی داشته باشیم؛ متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اخباری که منتشر می‌شود به نفع مردم نیست بلکه منافع بخشی از حوزه‌ها را تأمین می‌کند.وی درباره کیفیت کالاهای صادراتی گفت: وای به حال تاجری که کیفیت کالای صادراتی را پایین بیاورد زیرا به راحتی بازار را از دست می‌دهد و علاوه بر اینکه خود زیان می‌کند، موجب زیاندهی کشور هم می‌شود. ما باید برند ایرانی را حفظ کنیم و ما برنامه داریم تا کیفیت را حفظ کنیم.علی آبادی تصریح کرد: بنده در انتصاباتم جناحی فکر نمی‌کنم و اگر کسی توانمند باشد زیر پایش را جارو می‌کنم تا بتواند بدود. ما وقتی برای خطا نداریم و از افراد امتحان‌پس‌داده بهره خواهیم برد.وی درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول گفت: هدف تحریم تاکنون همین بوده که برای مراودات مالی مانع ایجاد کنند. مرادات مالی در تجارت مانند جریان خون است و تحریم‌کنندگان به دنبال مسدود کردن این جریان هستند.علی‌آبادی به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و افزود: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قیمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. متأسفانه تا امروز هم با بهانه‌های مختلفی همچون حمایت از مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

وی افزود: ما به دنبال تجارت سودمند با همه کشورها هستم. همه کشورها علاقه دارند با ما کار کنند. تحریم باعث شده دنیا از ظرفیت‌های یک ملت بزرگ محروم بماند. در این رابطه به دنبال تجارت با ارزهای محلی هستیم؛ در واقع باید نیازهای یک کشور را با ارز خودمان تأمین کنیم و با کالای مورد نیاز خود تبادل کنیم. تاکنون هم موفق شده ایم در این مسیر به توفیقاتی دست یابیم.
وی در ارتباط با فضای نمایشگاهی امسال گفت: 50 هزار متر مربع در این نمایشگاه فضا داریم که امکان برگزاری در فضای بالغ بر 200 هزار متر مربع نیز وجود دارد.وزیر صمت گفت: قاره افریقا اقیانوسی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که می‌توان به کشت فراسرزمینی اشاره کنیم که دراین ارتباط می‌توانیم کشاورزی و صنعتی در این کشور ایجاد کنیم.علی‌آباد اشاره کرد: البته رابطه ما با آفریقا به صورت برد - برد است و مانند غربی‌ها عمل نمی‌کنیم که تنها از این کشورها بهره‌برداری کنند بلکه انتقال تکنولوژی و اشتغال‌زایی در این کشورها ایجاد خواهد شد.وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای مشارکت مردم در اقتصاد وجود دارد تجمیع سرمایه‌های مردم در قالب تعاونی‌ها است که سازوکار این موضوع با همکاری وزارتخانه‌های دیگر در حال ایجاد است.وزیر صمت ادامه داد: صنایعی که بهره‌وری پایینی در برداشت از منابع انرژی داشته باشند در اولویت تامین انرژی قرار نمی‌گیرند. معتقدیم میزان بهره‌وری انرژی صنایع کشور پایین است که باید در این ارتباط تغییرات گسترده‌تری انجام شود.این مقام مسئول اظهار داشت: در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم بنام و نامدار هستیم؛ ما را به این نام می شناسند؛ ما تولید کننده هستیم. سال گذشته بیش از یک میلیون و 300 خودرو تولید کردیم؛ امسال برنامه بزرگتری داریم. در بخش تولید خودرو، جهش تولید باید اتفاق بیفتد.وی افزود: آنقدر باید خودرو تولید کنیم تا اگر خواستند انبار کنند نگران باشند که بی قیمت شود و از بین برود. هم تولید و هم واردات را مدنظر داریم و هیچ یک را محدود نکردیم.علی آبادی گفت: کشورهای آفریقایی به شدت طالب خودروهای ایرانی هستند؛ برخی کشورهای اروپایی نیز طالب هستند. برخی ماشین‌ها در برخی از کشورهای همسایه شمالی به شدت مشتری دارند. جزو برنامه های ماست که متناسب با حیثیت و آبروی کشور خودرو تولید شود.وزیر صمت خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در این فصل نشان از اقتدار ایران بعد از وعده صادق بود که مورد استقبال بسیاری از کشورها به شکل بی‌سابقه قرار گرفت. علی آبادی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.وی گفت: بازدیدکنندگان کشورهای دیگر به ما اعلام کردند که به دنبال تجارت با کشوری هستیم که قدرتمند و توانمند هستند و در تجارت با آنها مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 * واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا به کشور طی سال گذشته

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پارسال ۱.۸ میلیارد دلار واردات طلا داشتیم که هم طلا وارد شده و هم در قبال رفع تعهد ارزی استفاده شده است.وی در خصوص اینکه چرا تراز تجاری پارسال منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار شد، اظهار کرد: نکته اول آنکه پارسال ۱.۸ میلیارد دلار واردات طلا داشتیم که هم طلا وارد شده و هم در قبال رفع تعهد ارزی استفاده شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین بعضی از منابع کشور آزاد شد که این منابع هم برای آزادی نهاده‌ها و کمک به افزایش تولید در صنایع در حوزه تأمین ماشین آلات و مواد اولیه اختصاص یافت.ضیغمی افزود: بنابراین شاید عدد منفی ۱۶ میلیارد دلار برای تراز تجار چندان واقعی نباشد و ناشی از آثار موضوعات دیگر باشد.وی اظهار داشت: برخی از منابع بلوکه شده ایران نیز آزاد شده است و برای تامین منابع اولیه در اختیار صنایع قرار گرفته است.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو