اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

نوسازی بافت‌های فرسوده پاسخی به مطالبات مردم در حوزه مسکن

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم خاش و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت»  به تشریح ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت و با اشاره به طرح کلید به کلید عنوان کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یک ضرورت است چراکه در شرایط فعلی ساخت و ساز در حاشیه شهرها هزینه دوچندان دارد. 
وی درخصوص زیرساخت‌های موردنیاز برای نوسازی واحدهای فرسوده افزود: به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده ضرورت دارد تا زیرساخت‌ها و انگیزه‌ لازم این مهم را فراهم سازیم؛ خوشبختانه در شرایط حال حاضر دولت زمینه این امر را فراهم ساخته و طرح کلید به کلید را در دستورکار قرار داده است. مطلوب این است که به منظور تحقق نوسازی بافت‌های فرسوده، بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات کمک کنند و تسهیل‌گری را رقم بزنند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات مردم در حوزه مسکن را کاهش خواهد داد، تصریح کرد: طرح کلید به کلید و واگذاری ملک‌های فرسوده از سوی مالکان به دولت برای دریافت واحدهای نوساز امری قابل توجه است و می‌تواند به مطالبه مردم در حوزه مسکن نیز کمک کند. 
نماینده مردم خاش با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران همچنین خاطرنشان کرد: کشور ایران به سبب منطقه جغرافیایی، زلزله خیز است و بدین منظور ضرورت دارد تا بافت‌های فرسوده، احیا و نوسازی شوند. نبود واحدهای نوساز می‌تواند در وقوع زلزله موجب خسارت و زیان بسیار شود. 
او با اشاره به لزوم اختصاص سهمیه هر استان در طرح کلید به کلید متذکر شد: اختصاص سهمیه مسکن هر استان در طرح کلید به کلید گامی رو به جلو است و می‌تواند روند اجرای این مهم را با موفقیت بیشتری همراه سازد. 
وی در پاسخ به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده چطور موجب اشتغال زایی خواهد شد، همچنین یادآور شد: اختصاص ملک‌های فرسوده از سوی مالکان به دولت موجب دریافت خانه‌های نو با استحکام بالا خواهد شد و هزینه‌های نوسازی شخصی‌ را نیز کاهش خواهد داد. در هنگام اجرای این طرح می‌توان از ساخت واحدهای تجاری و اداری نیز بهره گرفت تا زمینه اشتغال و بهبود معیشت افراد نیز مهیا شود. 
حسین زهی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده موجب بازآفرینی شهری خواهد شد و در جلوه شهر نیز اثرگذار خواهد بود، گفت: نظارت و مدیریت بر اجرای این طرح اهمیت فراوانی دارد و نیازمند معاونت ویژه است. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم تبیین برنامه بلندمدت برای نوسازی واحدهای مسکونی اظهارکرد: ضرورت دارد تا تبیین برنامه درست، رضایت و اعتماد مالکان واحدهای فرسوده را کسب کنیم و زمینه نوسازی هرچه تمام‌تر را رقم بزنیم تا پس از شهرها، در شهرستان‌ها نیز سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت‌ها پی ببرند و مردم نسبت به دریافت واحدهای نو ترغیب و تشویق شوند.
نوسازی بافت‌های فرسوده پاسخی به مطالبات مردم در حوزه مسکن