اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده بررسی شد

کلید به کلید برای نوسازی

گروه اقتصادی 
به تازگی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آیین نامه اجرایی طرح کلید به کلید خبرداد و عنوان داشت که این مهم از سوی دولت مصوب و دستورالعمل آن ابلاغ شده است. به نقل از  شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری عنوان داشت که در طرح کلید به کلید، نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده در دستور کار قرارگرفته است و سهمیه هر استان در طرح کلید به کلید نیز مشخص شده است. آیینی همچنین تصریح کرد: ضرورت دارد  در هر استان محلات اولویت دار مشخص و آگهی عمومی منتشر شود تا مردم بدانند که در کدام محله در قالب طرح کلید به کلید می توانند واحد مسکونی فرسوده خود را معرفی کنند. وی مورخ روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان ماه همزمان به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری، از افتتاح ۱۰۸ واحد نوسازی شده مسکن در بافت فرسوده در استان چهارمحال و بختیاری خبرداد و از این پروژه‌ها به تعداد ۳۰ واحدی نوسازی مسکن در شهرکرد و در زمینی به مساحت ۷۸۰ متر مربع قرار دارد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره این پروژه ۳۰ واحدی بیان کرد: این پروژه دارای زیربنای ۵ هزار متر مربع و ۵ طبقه با ۴ پلاک تجمیع شده است. آیینی ادامه داد: همچنین در ادامه پارک محله‌ای مهدیه به مساحت ۳ هزار و ۷۰۰ متر مربع با مشارکت شهرداری شهرکرد افتتاح شد. این پروژه در راستای بهسازی و نوسازی فضای شهری و با ۳۹ میلیارد ريال هزینه در حال احداث است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین در خصوص نوسازی و بهسازی راه‌های استان چهارمحال و بختیاری توضیح داد: طی دو سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد تومان قیر رایگان برای آسفالت معابر در شهرهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته و در حال حاضر معابر خاکی شهرها در سطح استان آسفالت شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید گفت: در طرح کلید به کلید، امسال نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده در دستور کار قرار دارد و سهمیه هر استان در طرح کلید به کلید مشخص شده است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تأکید کرد: توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و ترغیب و تشویق مردم، سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت‌ها و همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی مورد تأکید دولت سیزدهم است. کارشناسان و آگاهان این حوزه براین باورند که نوسازی بافت‌های فرسوده کمک شایانی به زیبایی شهری خواهد کرد و ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری را در مقابل حوادث طبیعی همچون زلزله ایمن خواهد کرد. از طرفی دیگر این واحدها به سبب آنکه مسکونی و دارای آب، برق، گاز و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز می‌باشند، هزینه ساخت کمتری را رقم خواهند زد و در نتیجه برای دولت نیز مقرون به صرفه و بار مالی کمتری خواهند داشت. به منظور بررسی بیشتر این موضوع و لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده به گفت‌وگو با اسماعیل حسین‌زهی و غلامرضا شریعتی، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد: 
نوسازی بافت‌های فرسوده پاسخی به مطالبات مردم در حوزه مسکن

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم خاش و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت»  به تشریح ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت و با اشاره به طرح کلید به کلید عنوان کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یک ضرورت است چراکه در شرایط فعلی ساخت و ساز در حاشیه شهرها هزینه دوچندان دارد. 
وی درخصوص زیرساخت‌های موردنیاز برای نوسازی واحدهای فرسوده افزود: به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده ضرورت دارد تا زیرساخت‌ها و انگیزه‌ لازم این مهم را فراهم سازیم؛ خوشبختانه در شرایط حال حاضر دولت زمینه این امر را فراهم ساخته و طرح کلید به کلید را در دستورکار قرار داده است. مطلوب این است که به منظور تحقق نوسازی بافت‌های فرسوده، بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات کمک کنند و تسهیل‌گری را رقم بزنند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات مردم در حوزه مسکن را کاهش خواهد داد، تصریح کرد: طرح کلید به کلید و واگذاری ملک‌های فرسوده از سوی مالکان به دولت برای دریافت واحدهای نوساز امری قابل توجه است و می‌تواند به مطالبه مردم در حوزه مسکن نیز کمک کند. 
نماینده مردم خاش با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران همچنین خاطرنشان کرد: کشور ایران به سبب منطقه جغرافیایی، زلزله خیز است و بدین منظور ضرورت دارد تا بافت‌های فرسوده، احیا و نوسازی شوند. نبود واحدهای نوساز می‌تواند در وقوع زلزله موجب خسارت و زیان بسیار شود. 
او با اشاره به لزوم اختصاص سهمیه هر استان در طرح کلید به کلید متذکر شد: اختصاص سهمیه مسکن هر استان در طرح کلید به کلید گامی رو به جلو است و می‌تواند روند اجرای این مهم را با موفقیت بیشتری همراه سازد. 
وی در پاسخ به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده چطور موجب اشتغال زایی خواهد شد، همچنین یادآور شد: اختصاص ملک‌های فرسوده از سوی مالکان به دولت موجب دریافت خانه‌های نو با استحکام بالا خواهد شد و هزینه‌های نوسازی شخصی‌ را نیز کاهش خواهد داد. در هنگام اجرای این طرح می‌توان از ساخت واحدهای تجاری و اداری نیز بهره گرفت تا زمینه اشتغال و بهبود معیشت افراد نیز مهیا شود. 
حسین زهی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده موجب بازآفرینی شهری خواهد شد و در جلوه شهر نیز اثرگذار خواهد بود، گفت: نظارت و مدیریت بر اجرای این طرح اهمیت فراوانی دارد و نیازمند معاونت ویژه است. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم تبیین برنامه بلندمدت برای نوسازی واحدهای مسکونی اظهارکرد: ضرورت دارد تا تبیین برنامه درست، رضایت و اعتماد مالکان واحدهای فرسوده را کسب کنیم و زمینه نوسازی هرچه تمام‌تر را رقم بزنیم تا پس از شهرها، در شهرستان‌ها نیز سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت‌ها پی ببرند و مردم نسبت به دریافت واحدهای نو ترغیب و تشویق شوند.

غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: 
لزوم درنظرگیری مؤلفه‌های تشویقی برای مالکان واحدهای فرسوده

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در تشریح ضرورت نوسازی واحدهای فرسوده عنوان کرد: سیاست نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار درست و بی‌شک نتایج بسیار خوبی را رقم خواهد زد. براین اساس می‌توان عنوان داشت که تصمیم دولت در این حوزه هدفمند بوده و به بازآفرینی شهری و نوسازی کمک خواهد کرد. وی با تأکید بر افزایش ایمنی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کشور افزود: در حوزه بافت‌های فرسوده چندین هدف اساسی مطرح می‌گردد؛ نخست دوری و جلوگیری از وقایع و حوادث طبیعی همچون زلزله می‌باشد. به سبب آنکه ایران کشوری زلزله خیز می‌باشد، همواره نگرانی‌های بسیاری دراین باره مطرح می‌گردد که هریک ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده را مبرهن می‌سازد. ضرورت دارد   واحدهای مسکونی فرسوده را بازسازی کنیم تا در مقابل حوادث طبیعی ایمن باشیم. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده امری غیرقابل انکار و بدیهی می‌باشد، تصریح کرد: در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده دیگر نیازی به دریافت و تخصیص زمین موردنیاز نخواهد بود بلکه از زمین‌های موجود به بهترین شکل استفاده خواهد شد. چنین شرایطی در کاهش هزینه‌‌ها نیز کمک‌کننده خواهد بود و صرفه جویی مالی را رقم خواهد زد. نماینده مردم بهشهر در مجلس یازدهم با بیان اینکه در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه های جاری و مالی دولت کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مزایای قابل توجه در نوسازی بافت‌های فرسوده، مهیا بودن زیرساخت‌های موردنیاز است. به سبب آنکه در این زمین‌ها بنای قدیمی وجود داشته، مشکل آب، برق، گاز، شبکه آموزش و بهداشت و درمان مطرح نیست. او با بیان اینکه باید از مشوق‌های لازم برای تقویت حضور مالکان بهره بگیریم، متذکر شد: به منظور ساخت واحدهای نو در مناطق غیرمسکونی نیازمند آب، برق، گاز، شبکه آموزش و بهداشت و درمان می‌باشیم و می‌بایست زیرساخت‌های موردنیاز را رقم بزنیم؛ خوشبختانه در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده چنین مشکلاتی مطرح نیست و تنها می‌توان به وسیله مشوق‌ها و تسهیلات افراد را به تحقق این امر ترغیب و تشویق کرد. وی یادآور شد: نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه‌های دولت از قبیل آماده سازی زمین، انتقال زیرساخت‌ها همچون آب، گاز ، برق و تلفن را کاهش خواهد داد. شریعتی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم ترغیب مردم برای نوسازی بافت و واحدهای مسکونی فرسوده اظهارکرد: به سبب آنکه هزینه‌های دولت در امر نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار کمتر از ساخت مسکن در اطراف شهرها می‌باشد، نیاز است تا تسهیلات و مشوق‌های لازم درنظر گرفته شود تا مردم نیز نسبت به ارائه واحدهای خود تشویق شوند.
 کلید به کلید برای نوسازی