مجلس، قانون اختصاص قیر رایگان را به دولت ارسال کرد

عزم مجلس برای تسریع روند ساخت پروژه نهضت ملی مسکن

گروه اقتصادی  
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز شنبه مورخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ در نامه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون اصلاح بند (ک) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را به دولت ارسال کرد و این قانون برای اجرا باید از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شود. بند (ک) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در جلسه علنی روز ۱۸ مهر مجلس شورای اسلامی، در راستای رفع ایراد شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت اصلاحاتی توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد که بر اساس آن، در سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن به‌صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه قیر با ۵۰ درصد قیمت بورس در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع این بند قرار دهد و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه نماید. همچنین وزارت نفت مکلف است مابه‌التفاوت آن را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ها جبران و اعمال حساب نماید. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاه‌های اجرایی موضوع این بند افزایش می‌یابد. مهلت هزینه کرد اعتبار موضوع این بند تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ است. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در جلسه ۶ آذرماه با بررسی مصوبه مجلس طرح اصلاح بند (ک) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، اختصاص قیر نیم‌بها به پروژه‌های عمرانی را تأيید کرد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که توأم با اختصاص قیر رایگان برای پروژه‌های عمرانی از سوی‌مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت نیز افزایش تولید سیمان را ابلاغ کرده است. براین اساس مقررشده تا به‌منظور تسریع روند ساخت پروژه نهضت ملی مسکن تولید سیمان در هرماه ۲ میلیون تن افزایش یابد. در شرایط کنونی و مطابق آمارهای رسمی، تقاضا برای مصرف سیمان در هرماه بیش از ۶ میلیون تن است. انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان دراین‌باره عنوان می‌کنند که صنایع سیمان از ظرفیت لازم برای تولید برخوردار می‌باشند مشروط بر اینکه انرژی موردنیاز صنعت تأمین شود. بنابراین افزایش تولید سیمان درماه ممکن و ظرفیت‌های این امر نیز فراهم می‌باشد. فعالان حوزه مسکن براین باورند که به‌موجب دو تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت می‌توانیم در کوتاه‌مدت شاهد تسریع روند ساخت در پروژه نهضت ملی مسکن باشیم. در بررسی بیشتر این موضوع با آرا شاوردیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و همچنین غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

آرا شاوردیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس: 
اختصاص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی موجب تسریع روند ساخت مسکن خواهد شد
آرا  شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران و دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بابیان اینکه مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون اصلاح بندی در بودجه ۱۴۰۲ که به نحوه اختصاص قیر رایگان به دستگاه‌ها اختصاص داشت را به دولت ارسال کرده است، اظهارکرد: ۲۰هزار میلیارد تومان شامل انواع قیر به‌صورت رایگان و برای اجرای پروژه‌های عمرانی به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده‌شده و این در راستای اصلاح بند(ک) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور می‌باشد که در سال جاری به تصویب مجلس رسید.وی افزود: بی‌شک اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرای موجب تسریع روند انجام و رونق فعالیت‌های عمرانی می‌گردد. کوشش مجلس شورای اسلامی این است که طرح اختصاص قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی به منظورتوسعه راه‌های اصلی و فرعی، کمک به شهرداری‌ها، بهسازی معابر و جاده‌های روستاها و گلزارهای شهدا در سراسر کشور و همچنین جاده‌های میانی، مزارع و آسفالت مدارس موردتوجه قرار گیرد.عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش اختصاص قیر رایگان در تسریع روند ساخت واحدهای مسکونی و همچنین پروژه نهضت ملی مسکن تصریح کرد: قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی کمک شایانی به حوزه ساخت مسکن و تکمیل پروژه‌های عمرانی خواهد داشت. به طورحتم با اجرای این روند شاهد فعالیت گسترده و تسریع روند ساخت در حوزه عمرانی سراسر کشور خواهیم بود. نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران درباره ابلاغ وزارت صمت برای افزایش تولید سیمان  به 2میلیون تن در پایان گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام‌شده می‌توان اظهارداشت که متوسط مصرف سیمان در کشور به‌صورت ماهانه طی سال گذشته پنج میلیون تن بوده است. خوشبختانه این میزان در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۲ درصد افزایش داشته. براین اساس نیاز است تا در هرماه حداقل بیش از هفت میلیون تن سیمان تولید و عرضه شود. چنانچه تولید سیمان در هرماه به بیش از ۷ میلیون تن برسد، می‌توان نسبت به رشد تولید و شکوفایی ساخت مسکن امید داشت و شاهد رونق درروند ساخت واحدهای نهضت مسکن بود.

غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس: 
تسهیل گری درروند ساخت‌وساز موجب توسعه بخش‌های روستایی می‌شود
غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات قانون اختصاص قیر رایگان به پروژه‌ عمرانی پرداخت و دراین‌باره اظهارداشت: به طورحتم یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم به‌منظور همکاری هرچه‌تمام‌تر با دولت، موضوع اختصاص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی می‌باشد. خوشبختانه به‌موجب این قانون قیر موردنیاز در اختیار دستگاه‌ها قرار‌می‌گیرد و رضایت‌مندی فعالان حوزه ساخت افزایش خواهد یافت. وی افزود: طی دوسال گذشته این مهم تا حدودی صورت گرفته ، نتایج و رضایت‌مندی‌های قابل‌توجهی را به همراه داشته است. امیدواریم به‌موجب ابلاغ این قانون از سوی رئیس مجلس در سال جاری نیز شاهد تسریع روند ساخت و افزایش رضایت‌مندی باشیم. نماینده مردم بهشهر تصریح کرد: اختصاص قیر رایگان به پروژ‌ه‌های عمرانی موجب می‌گردد تا تأخیر درروند ساخت نهضت ملی مسکن کاهش یابد و این روند با شتاب بیشتری همراه شود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: به طورحتم اختصاص قیر رایگان گامی مهم در راستای آبادانی شهرداری‌ها، راه‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط با حوزه مسکن خواهد بود. افزون براین به‌موجب این امر شاهد توسعه روستایی در میان‌مدت نیز خواهیم بود. او متذکر شد: پروژه نهضت ملی مسکن نیازمند اقدامات اجرایی می‌باشد. بنابراین ضرورت دارد تا توأم با قوانینی همچون اختصاص قیر رایگان موضوعاتی همچون پشتیبانی بانک‌ها نیز افزایش یابد. 
وی در پایان این گفت‌وگو همچنین یادآور شد: ضرورت دارد تا بانک‌ها منابع اعتباری به‌منظور تولید مسکن را مطابق تکلیف مجلس، به پروژه‌های عمرانی تزریق کنند تا پیمانکاران با معضلات اعتباری روبه‌رو نشوند و تأخیر درروند ساخت اتفاق نیفتد.

 عزم مجلس برای تسریع روند ساخت  پروژه نهضت ملی مسکن