لزوم خرید تضمینی برنج بررسی شد:

اطمینان از خرید مشوق اصلی افزایش تولید

گروه اقتصادی 
چندی پیش علیرضا عباسی، نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که جمعی از نمایندگان استان‌های شمالی درخواست داشتند که دولت خرید تضمینی برنج را نیز انجام دهد، اظهار داشت که در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی این موضوع بررسی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. وی همچنین عنوان داشت که مقررشده  کميسیون کشاورزی گزارشی از سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه درباره خرید تضمینی برنج از برنجکاران اخذ کند و پس از بررسی‌های لازم گزارش در قالب ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس انجام و به هیئت‌رئیسه ارائه دهد تا موضوع در جلسه علنی بررسی شود. عباسی بابیان این‌که دولت تکلیفی برای خرید تضمینی برنج ندارد، اما این موضوع در قانون آمده است، اظهارکرد: درصورتی‌که نمایندگان پس از بررسی این گزارش در جلسه علنی با آن موافقت کنند گزارش طبق ماده ۲۳۴ آئین‌نامه برای بررسی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. موضوع خرید تضمینی برنج از برنجکاران استان‌های شمالی کورسوی این قشر می‌باشد چراکه در فصل زراعی گذشته به سبب ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شدند و بسیاری‌شان برنج برداشت‌شده خود را بسیار پایین‌تر از حد معمول به فروش رساندند تا ناچار به دپو محصول خود در انبارها نشوند. 
طی یک ماه گذشته دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج درباره آخرین خبرهای از میزان تولید امسال برنج کشور عنوان داشته است: میزان تولید امسال برنج کشور بر اساس آماری که توسط معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به‌طور غیررسمی
۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که اگر ۲۰۰ هزار تن از این مقدار را تولید استان خوزستان در نظر بگیریم مجموع برداشت برنج شمال کشور ۲ میلیون تن تخمین زده می‌شود. وی همچنین میزان واردات برنج از ابتدای سال را ۵۵۰ هزار تن و برآورد نیاز بازار به واردات برنج تا پایان سال را ۶۰۰ هزار تن عنوان کرده است که به باور نمایندگان در شرایط حال حاضر و برای سال زراعی آینده کاهش پیدا خواهد کرد چراکه مقررشده تا اولویت خرید برنج از سوی دولت برنج داخلی باشد و واردات تنها با میزان کنترل‌شده صورت گیرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز مورخ ۶ آذرماه ۱۴۰۲ در ششمین کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مازندران‌ در گفت‌وگو کشاورزان و برنجکاران اظهارداشت که نگرانی‌هایی در مورد واردات برنج وجود داشته که بی‌شک با تصمیم‌گیری‌های مشترک با وزیر جهاد کشاورزی مرتفع خواهد شد. وی همچنین افزود که در شرایط حال حاضر سیاست رسمی و قطعی وزارت جهاد کشاورزی این است که هیچ‌گونه اجازه‌ واردات برنج صادر نشود. فعالان عرصه کشاورزی می‌گویند، افزایش خرید از برنجکاران خود موجب کاهش واردات خواهد شد و کشور را از واردات برنج بی‌نیاز خواهد کرد. در این میان تنها نیاز است تا سیاست خرید تضمینی برنج در دستورکار قرار گیرد و اطمینان خاطری برای برنجکاران ایجاد شود تا در شرایط افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت به تولید بپردازند و نگرانی نسبت به عدم فروش محصول خود نداشته باشند. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم خرید تضمینی برنج از برنجکاران به گفت‌وگو با رحمت‌الله نوروزی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

رحمت‌الله نوروزی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس: 
خرید تضمینی برنج گامی بلند  در راستای کاهش نیاز به واردات خواهد بود

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آبادکتول و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح امکان خرید تضمینی برنج از برنجکاران پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: چنانچه این مهم از سوی دولت در دستورکار قرار گیرد، گام بلندی  در جهت حمایت از تولید برداشته خواهد شد. 
مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره نسبت به حمایت و اراده برای افزایش تولید تأکید داشته‌اند و در این راستا ضرورت دارد تا همواره درصدد مراقبت از تولید و افزایش آن باشیم. 
وی با اشاره نسبت به تلاش‌های کمیسیون کشاورزی برای خرید تضمینی برنج از سوی دولت افزود: تاکنون خرید تضمینی برنج از برنجکاران در زمره پیشنهادات دولت نبوده و موضوعی مرتبط با این امر از سوی هیئت دولت مطرح نشده است. تلاش کمیسیون کشاورزی این است تا این مهم در جریان بررسی‌های کمیسیون تلفیق به سرانجام برسد و خرید تضمینی برنج در دستورکار قرار گیرد.
نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس یازدهم بابیان این‌که خرید تضمینی برنج اتفاقی ارزشمند خواهد بود، تصریح کرد: در شرایط حال حاضر و  به سبب تورم موجود هزینه کاشت، داشت و برداشت برای برنجکاران بسیار است. جمعیت بسیاری از برنجکاران قریب به دو سال است که زیان می‌بینند و سودی عایدشان نمی‌شود. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که اولویت دولت خرید برنج داخلی است، همچنین خاطرنشان کرد: طی نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور خرید برنج داخلی را مطالبه کردیم و براین اساس مقرر شد تا اولویت دولت خرید برنج از برنجکاران داخلی باشد و سپس واردات صورت گیرد. تاکنون این مهم در دستورکار قرار نگرفته و هم‌اینک درصدد اقدام عملی می‌باشیم. 
او در تشریح میزان نیاز کشور به واردات برنج متذکر شد: بهترین نوع برنج در کشور ایران کشت می‌شود و نیازی به واردات نداریم. انواع مختلف برنج کشت شده در کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردارد می‌باشد و استانداردهای لازم را داراست. در چنین شرایطی خرید تضمینی یک گام بلند تلقی خواهد شد و سطح تولید را افزایش خواهد داد. 
وی با اشاره به نقش افزایش تولید در کاهش واردات یادآور شد: مادامی‌که تولید افزایش پیدا کند، شاهد کاهش واردات خواهیم بود و از میزان ارزبری نیز کاسته خواهد شد. بی‌شک این اتفاق به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و عایدی بسیاری را رقم خواهد زد. 
نوروزی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت:خرید تضمینی برنج از برنجکاران پیشنهاد اعضای کمیسیون کشاورزی می‌باشد که امیدواریم رأی لازم را کسب کند و عملیاتی شود.

علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
چالش‌های برنجكاران مرتفع شده  و نیازی به واردات وجود ندارد
علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح خرید تضمینی برنج پرداخت و دراین‌باره اظهار کرد: در شرایط فعلی تنها خرید تضمینی گندم به‌عنوان اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین غذای مردم در دستورکار قرار داد. خرید تضمینی گندم از کشاورزان به سبب آن است که گندم نقش اصلی در تأمین امنیت غذایی مردم دارد و چنانچه میزان کشت، کاهش یابد این امنیت به خطر خواهد افتاد. 
وی بابیان این‌که تاکنون موضوع خرید تضمینی برنج عملیاتی نشده است، افزود: خرید تضمینی گندم از سوی دولت همواره مطرح خواهد بود و طی سال‌های آینده نیز انجام خواهد شد. در این میان هیچ‌گونه ماده غذایی دیگر برای خرید تضمینی در دستورکار دولت قرار نگرفته و از سوی اعضای دولت نیز مطرح نشده است. 
علیزاده برمی با تأکید بر رفع چالش‌های برنجکاران درخصوص فروش برنج و کاهش قیمت آن تصریح کرد: خوشبختانه برنجکاران کشور تولید بسیار خوبی دارند و چالش‌های اخیری که درخصوص تولید داخلی و میزان برنج وارداتی انجام شده بود نیز برطرف شده است. مشکلات برنجکاران در سال جاری به سبب برخی ناهماهنگی‌ها بود که حال مرتفع شده است. براین اساس عنوان می‌داریم که پیگیری‌های مکرر کمیسیون کشاورزی انجام شده تا در سال آینده کوچک‌ترین مشکلی برای خرید برنج کشاورزان وجود نداشته باشد. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که بی‌نیاز از واردات برنج می‌باشیم، همچنین خاطرنشان کرد: به سبب بررسی‌های صورت گرفته میزان تولید فعلی مبرهن است و نیاز به واردات نیز برنامه‌ریزی شده است. خوشبختانه 
در شرایط حال حاضر نیازمند واردات برنج نخواهیم بود و چنانچه نیاز شود، این روند به‌منظور ثبات بازار و به‌صورت کنترل‌شده، انجام خواهد شد. 
وی متذکر شد: برنجکاران اطمینان داشته باشند که در آخر فصل کشت سال آینده به‌راحتی برنج خود را به بازارهای مصرف عرضه خواهند کرد. بی‌شک قیمت برنج سال آینده را نیز بازار مصرفی تعیین خواهد کرد و این مهم بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد. 
او یادآور شد: تصمیمات مجلس حاصل مطالبات مردم است و ممکن است که موضوع خرید تضمینی برنج با جدیت از سوی برخی نمایندگان نیز مطرح و برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیگیری شود. 
نماینده مردم دامغان در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: درنهایت امر موضوعات مرتبط با بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق پیگیری و به صحن ارجاع خواهد شد. چنانچه نمایندگان این موضوع را به سرانجام برسانند و شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند، شاهد وضع قانون دراین‌باره خواهیم و بی‌شک یکایک قوانین لازم‌الاجراست.


اطمینان از خرید  مشوق اصلی افزایش تولید