نسخه Pdf

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس:

گسترش واردات و تولید خودروهای برقی به آینده صنعت خودرو کمک بسیاری خواهدکرد

گروه اقتصادی 
مورخ ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲، معاون اول رئیس‌جمهور سود بازرگانی واردات خودروهای برقی را  به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. براساس  این مصوبه سود بازرگانی واردات انواع خودروهای برقی بدین شرح خواهد بود: چنانچه خودرو تا ۲۰ هزار یورو قیمت داشته باشد، مشمول یک درصد سود بازرگانی خواهد بود و اگر مبلغ آن حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو باشد، ۱۱ درصد سودبازرگانی لحاظ خواهد شد. همچنین اگر قیمت خودروی وارداتی بیش از ۳۰ هزار یورو باشد،  ۲۶ درصد سودبازرگانی درنظر گرفته خواهد شد. با ابلاغ دستورالعمل وار‌دات خودروهای برقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موافقت خود را اعلام کردند و در نشست کمیسیون تلفیق این مهم را موردبررسی قراردادند. زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دراین‌باره عنوان داشته است: کمیسیون تلفیق طی مصوبه‌ای، با کاهش عوارض واردات خودرو‌های برقی و کم‌مصرف موافقت کرد. براین اساس واردات و حقوق گمرکی این خودرو‌ها برای تاکسیرانی نیم واحد درصد و برای دیگر حوزه‌ها ۴ واحد درصد پیش‌بینی شد. همچنین حقوق ورودی خودرو‌های تمام هیبریدی هم ۱۵ درصد پیش‌بینی‌شده است. به‌تازگی رئیس سازمان توسعه تجارت از ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی با پیگیری‌های وزارت صمت خبر داده و اعلام کرد که سقف قیمتی برای خودروهای برقی برداشته‌شده است.طبق اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، در مصوبه واردات خودرو‌های برقی، سقف قیمتی برداشته‌شده و سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته‌شده است.به گفته این مقام مسئول محدودیت واردات خودروی برقی با هر قیمتی صرفا به‌صورت کلی، برای خودرو‌های آمریکایی وجود دارد و طبق ابلاغیه هر خودرویی با هر قیمتی (جز برند آمریکایی) منع ورود ندارد. ضیغمی همچنین تأکید کرده است که مطابق با این مصوبه، خودرو‌های برقی می‌توانند به لحاظ قیمتی بسیار رقابتی باشند و خودرو‌های باکیفیت امکان ورود خواهند داشت. الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح صدور مجوز واردات خودروهای برقی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: با توجه به حجم بالای مصرف بنزین درکشور و پدید آمدن مسائل مرتبط با حوزه محیط‌زیست و آلایندگی، ضرورت داشت تا واردات خودروهای برقی در دستورکار قرار می‌گرفت. 
وی بابیان اینکه وار‌دات خودروهای برقی صنعت خودرو را به تکنولوژی‌های روز دنیا نزدیک خواهد کرد، افزود: اکنون نیازمند تکنولوژی‌های برتر و به‌روز می‌باشیم که دنیا به سمت آن در حال  حرکت است و بی‌شک یکی از این تکنولوژی‌های به‌روز و حائز اهمیت، خودروهای برقی می‌باشد. 
دهقانی با اشاره به نقش خودروهای برقی در کاهش مصرف سوخت تصریح کرد: واردات خودروهای برقی گامی روبه‌جلو است و در کوتاه‌مدت می‌تواند نتایج بسیار خوبی را رقم بزند چراکه این خودروها به کاهش مصرف سوخت و آلودگی‌های محیط‌زیست کمک می‌کنند. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم کاهش تعرفه برای واردات خودروهای برقی با حداقل سودبازرگانی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون‌که مجوز واردات خودروهای برقی صادرشده است می‌بایست به‌عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گیرد. بی‌شک کاهش تعرفه عوارض و سود بازرگانی می‌تواند کمک شایانی به روند واردات این نوع خودروها داشته باشد. درنظرگیری حداقل تعرفه موجب می‌گردد تا واردات خودروهای برقی با گستردگی بیش‌تر همراه شود. او با اشاره به‌ضرورت تولید خودروهای برقی داخلی متذکر شد: ضرورت دارد که درمیان مدت و بلندمدت  به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنیم. لازمه تولید خودروهای برقی فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم است و می‌بایست این مهم را آغاز کنیم. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: گسترش تولید خودروهای برقی به آینده صنعت خودرو کمک بسیاری خواهدکرد و موجب بهره‌گیری مردم از تکنولوژی روز دنیا خواهد شد.
گسترش واردات و تولید خودروهای برقی به آینده صنعت خودرو کمک بسیاری خواهدکرد