محمدرضا دشتی اردکانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس:

مالیات بر سوداگری کاهش نرخ تورم را رقم خواهد زد

محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» با اشاره به لزوم حذف دست دلالان از بازارهای مرتبط با معیشت مردم از‌جمله بازار مسکن، خودرو و کالاهای اساسی، قانون مالیات بر سوداگری را گامی مهم برشمرد و دراین‌باره عنوان کرد: قانون مالیات بر سوداگری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد. یکی از دلایل شرح و طرح این موضوع اهمیت بسیار بالای حذف دلالان از بازارهای مالی بود. امروزه درکشورهای مختلف دنیا این قانون به اجرا‌می‌رسد و به‌عنوان یکی از موضوعات مهم دنبال می‌گردد. 
عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید اجرای قانون مالیات بر‌ سوداگری و اثرات آن بر نرخ تورم افزود: با اجرای قانون مالیات بر سوداگری می‌توانیم مانع از رشد تورم در کشور شویم و از سرمایه‌های بادآورده جلوگیری‌کنیم. 
دشتی اردکانی با تأکید بر اینکه‌ به‌موجب قانون مالیات بر سوداگری، کلیه نقل و انتقالات به‌صورت قانونی و رسمی ثبت خواهد شد، تصریح کرد: به‌موجب قانون مالیات بر سوداگری، سرمایه‌هایی‌ که ‌پیش‌تر هیچ‌کجا‌ ثبت نمی‌شد، رویه قانونی پیدا نخواهد کرد و به‌صورت رسمی ثبت خواهد شد. بنابراین، این قانون دست دلالان و سوداگران را کوتاه خواهد کرد. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: پیش از قانون مالیات بر سوداگری، دلالان بازارهای مالی ازجمله مسکن، دلار  و طلا می‌توانستند  به‌صورت غیرقانونی معاملات خود را انجام دهند. به سبب این قانون کلیه معاملات رویه قانونی پیدا خواهد کرد.
نماینده مردم اردکان در‌مجلس یازدهم با اشاره به اثرات این قانون در کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم همچنین ادامه داد: قانون مالیات بر‌ سوداگری یکی از مؤلفه‌های مهمی است که می‌تواند اقتصاد کشور را کنترل کند و اثرات مستقیمی بر معیشت مردم اعمال سازد.
او در پاسخ به اینکه مالیات بر سوداگری چگونه بر‌افزایش قدرت خرید  مردم اثر خواهد گذاشت، یادآور شد: به طورحتم مالیات بر‌ سوداگری اثر مستقیمی با معیشت مردم خواهد داشت چراکه به‌موجب نبود تورم، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و قدرت خرید مردم بیش‌ازپیش خواهد شد. 
دشتی اردکانی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه به‌موجب مبارزه با سوداگری رونق تولید شکل خواهد گرفت، بیان داشت: مالیات بر سوداگری موجب می‌گردد تا تورم کالاها برای مردم حذف شود و کالاهای موردنیازشان در دسترس قرار گیرد و به سهولت فراهم گردد. 
مالیات بر سوداگری  کاهش نرخ تورم را رقم خواهد زد