حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

حرکت‌ بر‌ مبنای الگوی‌ کشت خودکفایی‌ محصولات کشاورزی را رقم خواهد زد

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: در برنامه ششم و هفتم توسعه به دنبال اصلاح الگوی‌کشت بوده‌ایم و همواره تلاش کردیم تا‌ این مسیر جان تازه‌ای بگیرد و قوت پیدا کند. ‌پیش‌تر در‌ بحث کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات جالیزی، هیچ الگو و نقشه‌ راهی وجود نداشت و به همین خاطر تولیدات نیز قابل دفاع نبود. از طرفی دیگر منابع زیرزمینی و آب کشور تحت‌الشعاع قرار گرفتند و آسیب فراوانی دیدند. وجود مشکلات تولید سبب شد تا فرآیند صادرات با مشکل‌ مواجه شود؛ کشاورز تولید خود را نهایی می‌کرد اما به سبب نبود بازار صادراتی امکان فروش پیدا نمی‌کرد و با انباشت محصول در انبارها مواجه می‌شد. وی افزود: با توجه به مصرف داخلی در حوزه اقلام کشاورزی، صیفی‌جات و محصولات جالیزی باید تدابیر لازم را‌ بیندیشیم و زمینه صادرات را بیش‌ازپیش فراهم کنیم. خوشبختانه سند اجرای‌الگوی کشت از سوی‌معاون اول‌ رئیس‌جمهور در دو سال‌و نیم گذشته رونمایی شد وحال نیز مصمم هستیم تا این سند به قوت و قدرت تقویت گردد و حمایت‌های قانونی موردنیاز در بودجه ۱۴۰۳ نیز درنظرگرفته شود. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر بتوانیم بر مبنای قانون اصلاح الگوی‌کشت پیش برویم و زمینه رونق نهاده‌های کشاورزی همچون خرید تضمینی، کود، بذر و سم را ایجاد کنیم، شاهد خودکفایی‌ محصولات کشاورزی‌ خواهیم بود.
نماینده مردم ملایر در‌ پایان این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: به خودکفایی‌کالاهای ‌اساسی نزدیک هستیم و در این فرآیند شکی‌ وجود ندارد. مادامی‌که توانستیم طی بازه زمانی دوساله‌ رکود ۱۰/۵ میلیون تن خرید گندم از کشاورزان داخلی را بزنیم، در دیگر حوزه‌ها‌ نیز موفق‌ خواهیم شد و قادر به خودکفایی در سایر بخش‌ها نیز خواهیم بود.علی‌رغم خودکفایی در‌حوزه محصولات کشاورزی می‌بایست به صادرات انبوه نیز دست پیدا کنیم. اکنون بازار محصولی همچون فلفل دلمه آماده است و برای صادرات گوجه‌فرنگی نیز‌ مقاصد بسیاری وجود دارد تنها نیاز است که شرایط و زیرساخت‌های لازم را‌ مهیا کنیم و تراز‌تجاری‌خود را با کشورهای هدف به دست آوریم.
حرکت‌ بر‌ مبنای الگوی‌ کشت  خودکفایی‌ محصولات کشاورزی را  رقم خواهد زد