هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی:

روابط تجاری با کشورهای همسایه بزرگترین ضامن امنیت مرزهای کشور است

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به منظور بررسی لزوم تجارت با‌ همسایگان و تقویت خطوط ترانزیتی تنها کافی‌ است که تاریخ جنگ‌های جهانی را بررسی کنیم خواهیم دید که علت وقوع جنگ جهانی اول و دوم، ناملایمتی و درگیری کشورهای اروپایی با یکدیگر بود و اگر جنگ جهانی سوم نیز اتفاق نیفتاد، به سبب ارتباط و بلوک‌های منطقه‌ای شکل‌گرفته بود. بنابراین توسعه ارتباطات همواره ضروری‌است و موجب تقویت تولید و شرایط اقتصادی کشورها خواهد شد چراکه منافع مشترک اقتصادی  را رقم خواهد زد. 
وی‌‌ افزود: روابط تجاری با کشورهای همسایه بزرگترین ضامن امنیت مرزهای کشور است و به اين دليل اهمیت فراوانی دارد. براین اساس به هرمیزانی که بتوانیم روابط خود را تقویت کنیم و از حضور در پیمان‌های مختلف همچون اوراسیا، شانگهای و بریکس که در سال جاری نیز عضو شده‌ایم، بهره‌مند شویم به همان میزان امنیت خود را  تأمین خواهیم کرد. 
حق شناس تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی موجب‌ بهبود روابط سیاسی کشور نیز خواهد شد و  نتایج خوبی را‌ رقم خواهد زد. امروز روابط سیاسی به سبب روابط اقتصادی تنظیم می‌شوند و به همین دلیل است که تقویت حجم تجارت اهمیت دارد. 
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد:  تقویت روابط با همسایگان همواره عایدی سیاسی و اقتصادی خواهد داشت و به نفع مردم کشور نیز تمام خواهد شد. 
او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: ظرفیت‌های ترانزیتی کشور، بنادر، راه آهن و شبکه‌های حمل و نقلی کشور بسیار گسترده است اما‌به میزان موردنیاز و قابل توجه مورداستفاده قرار نگرفته است. دراین راستا نیاز است تا بیش از پیش به ظرفیت بی بدیل کشور ‌توجه کنیم و تقویت هرچه تمام تر ارتباطات با همسایگان را رقم بزنیم. 
روابط تجاری با کشورهای همسایه  بزرگترین ضامن امنیت  مرزهای کشور است