سخنگوی دولت مطرح کرد:

سیل سیستان و بلوچستان؛ در مرکز توجه دولتمردان

وزرا و معاونین رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه در حاشیه نشست دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت شکرانه این مشارکت آگاهانه را خدمت خالصانه و صادقانه به مردم دانست و در ادامه با تاکید بر اینکه پیگیری تامین نیازهای کشور و رفع مسائل و مشکلات تا حصول نتیجه از ویژگی‌های اصلی دولت انقلابی و مردمی است، اظهار داشت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی و همه همکاران دولت توجه داشته باشند که هرگز نباید اجازه دهند کاری که امروز می‌شود انجام داد به فردا موکول شود. رئیس جمهور همچنین با تقدیر و تجلیل از حضور پرشور و با شکوه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات نیز صمیمانه سپاسگزاری کرد. رئیسی با اشاره به ۴ محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کیفیت برگزاری انتخابات افزود: با همت دولت و وزارت کشور و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری، انتخابات در سلامت و امنیت کامل و به شکل رقابتی برگزار شد و مشارکت پرشور مردم در انتخابات نیز مسئولیت مسئولان در خدمتگزاری به آنان را مضاعف کرده است.
به گزارش فارس سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: باتوجه به واریز منابع لازم برای خرید سهام متولدین یعنی نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ از سمت سازمان برنامه و بودجه؛ سازمان بورس و اوراق بهادار کاملاً آماده است تا اقدامات لازم را انجام دهند.وی افزود: از تمام والدین نوزادان متولد شده در سال 1401 درخواست می‌کنیم که حداکثر تا پایان اسفندماه امسال به پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک مراجعه و ثبت‌نام کنند.
خاندوزی یادآور شد: مهلت ثبت‌نام فقط تا پایان سال 1401 وجود دارد و برای سال 1402 متولدین سال 1403 متولدین سال 1402 ثبت‌نام خواهند شد.وی تاکید کرد: به‌محض ثبت‌نام مراحل به شکل کاملاً خودکار و الکترونیکی برای تخصیص بندهای لازم جهت یک‌ونیم میلیون تومن سهام برای نوزادان سال چهارصد و یک انجام خواهد شد.خاندوزی بیان کرد: در نظام تامین مالی کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در برخی از موارد رتبه سوم و در برخی رتبه چهارم را دارد و امیدوارم طبق تاکید رئیس جمهور این رتبه در سال ۱۴۰۳ بهبود یابد.وی درباره بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: بخش اول در مجلس به تصویب رسید و بخش دوم که حاوی ارقام اصلی و جداول است، هر زمان از مجلس به دولت برسد، دولت با فوریت بخش دوم را تصویب خواهد کرد.وزیر اقتصاد درباره نحوه تامین مالی کشورهای اسلامی گفت: همه ساله براساس آخرین اطلاعات بین‌المللی، رتبه‌بندی نظام تامین مالی کشورهای اسلامی انجام و اعلام می‌شود و ایران بین کشورهای اسلامی به طور متوسط رتبه سوم را از جهت نظام تامین مالی کسب کرده است، در پاره‌ای شاخص‌ها رتبه دوم و در پاره‌ای دیگر چهارم و پنجم را کسب کرده‌ایم اما به طور متوسط رتبه سوم را کسب کرده‌ایم.وزیر اقتصاد هم‌چنین درباره سرانجام بودجه‌ی سال 1403 بیان کرد: منتظر مصوبه قطعی بخش اول بودجه 1403 و ابلاغ رسمی آن توسط مجلس به دولت هستیم؛ به‌محض این اتفاق، با قید فوریت مرحله دوم بودجه سال 1403 را به مجلس ارسال خواهیم کرد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای توسعه شفافیت و به دنیال برنامه‌هایی که دولت دارد، مشابه سامانه سوت‌زنی دولت در بنیاد شهید هم راه‌اندازی شده است.قاضی‌زاده، افزود: در بخش‌های مختلف بنیاد چه موسسات وابسته به بنیاد و چه خدمات، اگر شهروندی خطایی یا فسادی دید، می‌تواند در آن سامانه گزارش بدهد و اسناد و مدارکش را بارگذاری کند تا رسیدگی سریع‌تر باشد.
وی درباره اقدامات صورت گرفته درباره شهدا و جانبازان حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: همه جانبازان و شهدای حادثه تروریستی کرمان شناسایی و فرآیند اداری‌شان تکمیل شده است و می‌توانند از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند شوند.رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سوال که به تعداد شهدای کرمان در هفته‌های اخیر افزوده شده است یا خیر پاسخ داده و عنوان کرد: یک نفر از عزیزانی که مجروحیت سختی را از ناحیه نخاع گردنی داشت به شهدا پیوست.قاضی زاده هاشمی در مورد حادثه زاهدان نیز بیان کرد: برای شهید یا جانبازی که استانداری سیستان و بلوچستان معرفی کرده تشکیل پرونده داده‌ایم و خدمات شروع شده است.رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان تصریح کرد: 22 اسفندماه روز شهید نام گذاری شده و در این روز حضرت امام خمینی(ره) دستور تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران را صادر کرده‌اند و لذا هفته آینده به نام هفته شهید نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت یک نمایشگاهی از خدمات خادمان و خانواده شهدا در بنیاد شهید تهیه شده است و من از اصحاب رسانه برای بازدید این نمایشگاه دعوت می‌کنم.
سید صولت مرتضوی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در حیاط دولت گفت: جلسات شورای عالی کار از هفته آینده به صورت مرتب برگزار خواهد شد تا حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کنیم.
وی افزود: برخی اوقات فکر می‌کنند که افزایش حقوق در اختیار دولت یا وزیر کار قرار دارد در صورتی که ماده ۴۱ قانون کار دقیقاً مشخص کرده که شورای عالی کار باید حداقل حقوق و دستمزد کارگران را معین کند. اصل هم در این باره بر مذاکره است تا چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود اما امیدوار هستم که کارگران عزیزمان راضی باشند و اتفاقات خوبی رخ بدهد.
وزیر کار درباره مرحله دوم طرح کالابرگ تاکید کرد: تمهیدات لازم در این زمینه انجام شده و امید است به زودی عملیاتی شود.وی در مورد استقبال مردم از طرح کالا برگ هم یادآورشد: استقبال مردم از این طرح بالای ۸۵ درصد بوده است.
بازگشت پژمان جمشیدی به سریال‌های نوروزی با زیرخاکی 4
پیمان جبلی در جمع خبرنگاران درباره برنامه های نوروزی صدا و سیما گفت:‌ ما در شبکه یک سریال «زیرخاکی» را خواهیم داشت. همچنین از شبکه ۲ سریال مناسبتی ماه رمضان تحت عنوان «رستگاری» پخش می‌شود.رئیس سازمان صداوسیما افزود: از شبکه سه سریال «هفت سر اژدها» پخش خواهد شد. همچنین برنامه‌های تلویزیونی «محفل» و «زندگی پس از زندگی» که سال گذشته استقبال خوبی از آنها شد، ادامه خواهد داشت.
علی بهادری جهرمی هم با اشاره به اینکه بیشترین زمان جلسه هیئت دولت این هفته به بررسی وضعیت امدادرسانی به استان سیستان و بلوچستان شد، گفت: رئیس جمهور به منظور پیگیری وضعیت سیل‌زدگان عازم این استان شد.سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: صدور مجوز برگزاری دومین دوره اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای اسلامی از مصوبات امروز هیئت دولت بود که با آن موافقت شد و قرار است این اجلاس سال آینده در کشور برگزار شود.
 خنثی سازی 20 خرابکاری در روز انتخابات
عیسی زارع‌پور هم در جمع خبرنگاران گفت: به زودی
 ۷ میلیون خانوار با فیبر نوری تحت پوشش قرار خواهند گرفت که می‌تواند سرعت اینترنت را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری در شبکه ارتباطی در روز انتخابات خبر داد و افزود: حتی یک مورد داشتیم که یک و نیم متر حفاری برای رسیدن به کابل فیبر نوری کردند ولی خنثی شد.وی تاکید کرد: یک گام به انتخابات تمام الکترونیک نزدیک‌تر شدیم؛ ۹۹ درصد استعلامات رای گیری برخط بود و تجربه موفقی برای وزارت ارتباطات و وزارت کشور ثبت شد.
اسکلت ۶ هزار ساله کشف شده متعلق به کیست؟
عزت الله ضرغامی با اشاره به اینکه در سیل سیستان و بلوچستان به برخی از بناهای تاریخی آسیب‌های مختصری وارد شد، گفت: براساس برآوردها، بین ۵ تا ۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است که امیدواریم در تأمین اعتبار برای بازسازی، این موضوع مورد نظر قرار گیرد.وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به افتتاح نمایشگاه نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی یک سال اخیر در موزه ملی ایران، گفت: این مجموعه بسیار ارزشمندی است که علیرغم اعتبارات محدود این حوزه، کاوش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و یکی از بهترین این کاوش‌ها، کشف مس در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان است که قدمت کشف مس را در سطح جهانی به ۱۵۰۰ سال عقب‌تر برده است که رویدادی مهمی در باستان شناسی جهانی است.وی ادامه داد: اسکلت کشف شده حدود ۶ هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد و به دلیل قرار گرفتن در محیط خوب وضعیت خوب و سالمی دارد و در کنارش شمش‌های مس به دست آمده که این شمش‌ها ۸ هزار سال قدمت دارند.
 اتمام حجت با استانداران پس از کنسرت پرحاشیه اصفهان
سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: امدادرسانی با محوریت وزارت کشور و هلال احمر از لحظات اولیه شروع شده است با این‌که وزارت کشور درگیر مسئله انتخابات بود اما کار با بسیج همه دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و نیرو دنبال می‌شود؛ وزیر کشور نیز در منطقه حضور یافت. استاندار، هلال احمر و ستاد مدیریت بحران در منطقه حضور دارد؛ همه کارهای لازم انجام شد ولی امدادرسانی ادامه دارد.رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره حواشی یک کنسرت موسیقی در اصفهان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای قانونی را به گروه های هنری می‌دهد و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. توصیه ما به همه استانداران این است که مجوزهای قانونی که دستگاه های دولتی را صادر
 می کنند آن‌ها مکلف به پشتیبانی و اجرا هستند و ما برخورد سلیقه‌ای نداریم.
 سند موسیقی پس از 45 سال ابلاغ شد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد هم گفت: سند موسیقی دیروز از جانب رئیس‌جمهور ابلاغ شد، 45 سال بود که در حوزه موسیقی قانون بالا دستی نداشتیم و اتفاق مبارکی است. سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و سند بسیار مترقی است و الان منتشر کرده‌ایم و در معرض استفاده همگان قرار دارد.وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن از اول فروردین آغاز می شود، افزود: در اولین روز فروردین نمایشگاه بین المللی قرآن آغاز به کار خواهد کرد و همه تمهیدات فراهم شده که این نمایشگاه به بهترین نحو و با حضور همه اقشار مردمی برگزار شود.اسماعیلی تاکید کرد: بخش های جانبی در نمایشگاه برای حفظ سوره های کوچک برای خردسالان آماده شده است و یک پویش میلیونی برای آن راه اندازی خواهد شد. تلاش می‌کنیم در تمامی استان ها در طول ماه مبارک رمضان این نمایشگاه را داشته باشیم.
 سیل سیستان و بلوچستان؛ در مرکز توجه دولتمردان