وقتی همه از نتانیاهو نفرت دارند

حسن هانی زاده
در طی 6 ماه گذشته اسرائیل صحنه بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایی بوده است که وضعیت و موقعیت بنیامین نتانیاهو را بیش‌ازپیش متزلزل کرده است. بااین‌که نتانیاهو گمان می‌کرد جنگ غزه و تداوم آن بتواند چند روزی فرصت بیشتری برای باقی ماندن وی درصحنه قدرت ایجاد کند، اما وضعیت اعتراضات و نگرانی خانواده‌های گروگان‌ها نشان می‌دهد وضعیت وی بسیار متزلزل است و علاوه بر این‌که بنیامین نتانیاهو روزی در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل جنایات جنگی محاکمه می‌شود نزد افکار عمومی در داخل اسرائیل نیز به چهره‌ای منفور تبدیل‌شده است به این خاطر باجرئت می‌توان گفت، بخش بسیار بزرگی از مشکلات نتانیاهو را باید به مسائل داخلی و چالش‌هایی که در امورات مرتبط با مردم اسرائیل ایجادشده نسبت داد.
بااین که وضعیت سیاسی بنیامین نتانیاهو متزلزل است و مشکلات فراوانی در حوزه بین‌المللی دارد اما در بخش داخلی دولت و کابینه وی تحت شدیدترین فشارهاست.
 تظاهرات گسترده‌ای که در طول هفت ماه گذشته علیه اقدامات نتانیاهو در غزه شکل‌گرفته است نشان می‌دهد ساکنان اراضی اشغالی  تا چه حد نسبت به سیاست‌های در پیش‌گرفته شده از سوی نتانیاهو معترض هستند و خواهان این موضوع که نتانیاهو نباید در رأس قدرت باقی بماند.
  بنیامین نتانیاهو با رفتارهای تهاجمی خود و کابینه‌اش باعث ایجاد نارضایتی داخلی شده و روزبه‌روز بر خشم و کینه خانواده گروگان‌ها می‌افزاید به این دلیل و سایر مسائل در حوزه اقتصادی ، امنیتی و نظامی است که هرروز ساکنان  اراضی اشغالی تظاهرات گسترده‌ای علیه سیاست‌های وی صورت می‌دهند به‌گونه‌ای که براساس اخبار منتشرشده با مردم معترض به سیاست‌های نتانیاهو حتی برخورد فیزیکی توسط مأموران امنیت اسرائیل صورت گرفته و با خانواده گروگان‌ها بسیار خشن رفتار شده است.
اعتراضات مردم اسرائیل و خانواده گروگان‌ها زمینه‌ساز افزایش تحرکات احزاب سیاسی مخالف بنیامین نتانیاهو شده است. آن‌ها از فرصت اعتراضات مردمی به نفع خود استفاده می‌کنند و علیه مواضع نتانیاهو سخن می‌گویند. ساکنان اراضی اشغالی  معترض طولانی شدن جنگ و تبعات و فشارهای مختلف ازجمله اقتصادی هستند که بر آن‌ها تحمیل‌شده است. فشارهای تشدید شده بر ساکنان اراضی اشغالی  در موضوعات مختلف آن‌ها را بسیار برانگیخته و خواهان سرنگونی هر چه سریع‌تر کابینه نتانیاهو هستند.
در این موضوع شکی وجود ندارد که نتانیاهو نگران از دست رفتن موقعیت سیاسی خود است به این دلیل به‌انحاءمختلف با آتش‌بس مخالفت می‌کند و با سنگ‌اندازی مانع آتش‌بس دائمی می‌شود چراکه به‌خوبی بدین موضوع واقف است که بعد از جنگ غزه قطعاکابینه‌اش سقوط می‌کند و برای پاسخگویی به نسل‌کشی که در طی 6 ماه گذشته در غزه و رفح به پا کرده باید آماده عواقبی باشد که حق اوست. بی‌شک بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش بیش از این تاب مقاومت در برابر فشارهای داخلی و خارجی را نخواهند داشت و این کابینه محکوم‌به سقوط نهایی است چراکه افکار عمومی داخل اسرائیل یکدست و متحد علیه وی فریاد اعتراض سر می‌دهند و این موضوع قطعا 
کار دست نتانیاهو در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد داد.
وقتی همه از نتانیاهو نفرت دارند