اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

لزوم تحقق اقتصاد بدون نفت و جلوگیری از خام فروشی

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به ظرفیت معادن در کشور نسبت به لزوم افزایش بهره‌وری در این حوزه تأکید داشت و اظهارکرد: خوشبختانه در کشور ایران ظرفیت صنایع و معادن قابل‌توجه ‌و چشمگیر است. ازاین‌رو می‌بایست نسبت به افزایش بهره‌وری دراین حوزه اهتمام ویژه داشت و کوشید تا این ظرفیت‌ها سهم بالاتری از اقتصاد را از آن خود کند. 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بخش معدن را از ظرفیت‌های مهم کشور دانستند و عنوان داشتند که بازار نفت که با یک اشاره قدرت‌ها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه تحت تأثیر قرار‌می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه قابل‌اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است. مطابق با بیانات ایشان ضرورت دارد تا   از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا بهره‌وری بیشتری در دستورکار قرار گیرد و سهم معدن در اقتصادملی افزایش یابد. 
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی به‌منظور جلوگیری از خام فر‌وشی و کاهش تکیه‌بر اقتصاد حاصل از فروش نفت شکل‌گرفته اما این تلاش‌ها کافی نبوده و همواره معتقدیم که می‌بایست با عزم جدی‌تر اقتصاد بدون نفت را محقق کرد. حوزه فروش نفت مادامی مؤثر واقع می‌گردد که کشور نسبت به فروش آن بی‌نیاز باشد و تنها یک منبع درآمدی دولت به شمار برود. به‌بیان‌دیگر می‌بایست با جایگزینی معادن و تقویت تولیدات صنایع داخلی بی‌نیاز است درآمد حاصل از فروش نفت شویم. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد بدون نفت تأکید داشته و بیش از سه دهه است که موضوع دوری از خام فروشی نفت را به‌عنوان یک رکن مهم معرفی می‌کنند. در این راستا ضرورت دارد تا با تکیه‌بر بیانات ایشان و پرهیز از خام فروشی، اقتصاد مبتنی بر دانش‌بنیان‌ها، ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت معادن را به‌کارگیریم. 
وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: در فرآیند کاهش اتکاء به فروش نفت، بخش خصوصی می‌تواند نقش مثمرثمری را ایفا کند چراکه این حوزه مبتنی بر دانش و تکنولوژی روز است و شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی در این بخش حضور دارند که می‌توانند خدمات و دانش موردنیاز را انتقال دهند و با توان داخلی و بر مبنای معادن و صنایع، مبادی وارداتی جدیدی را باز کنند و سبب افزایش درآمد دولت و کاهش مشکلات ارزی کشور شوند.
 لزوم تحقق اقتصاد  بدون نفت و جلوگیری از  خام فروشی