رحمت‌الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم:

رفع چالش‌های حوزه ساخت مسکن نیازمند همکاری بخش خصوصی و انبوه‌سازان است

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، نماینده مردم نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح بررسی موانع بخش مسکن در حوزه ساخت پرداخت و با اشاره به لزوم افزایش نقش بخش خصوصی در رونق ساخت‌وساز مسکن اظهارکرد: حوزه مسکن نیازمند اقدامات متعددی است تا چالش‌های‌ حوزه ساخت کمرنگ شود و افزایش ساخت‌وساز رقم بخورد. این اقدامات متمایز از شناسایی و اولویت‌بندی برای افراد فاقد مسکن می‌باشد و این مهم می‌بایست به‌صورت جداگانه و منحصر در دستورکار قرار گیرد. به‌منظور کاهش چالش‌های ساخت‌وساز مسکن ضرورت دارد تا در وهله نخست شناسایی و تعیین زمین مناسب در دستورکار قرار گیرد. بنابراین در گام نخست می‌بایست نیازهایمان را بشناسیم تا مبرهن گردد در کدام بخش‌ها و نواحی کشور نیازمند ساخت مسکن می‌باشیم. 
وی با اشاره به لزوم پرداخت تسهیلات موردنیاز برای ساخت مسکن و همکاری بانک‌ها افزود: در گام دوم ضرورت دارد تا زیرساخت‌های مرتبط با حوزه ساخت را فراهم‌سازیم و پرداخت تسهیلات را با نظارت و جدیت بیشتری در دستورکار قراردهیم. به‌بیان‌دیگر ضرورت دارد تا تسهیلاتی که می‌بایست برای ساخت‌وساز پرداخت گردد، در موعد مناسب پرداخت گردد. 
فیروزی پوربادی با اشاره به‌ضرورت تأمین مصالح مطابق با استانداردهای روز دنیا  تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌‌های حوزه ساخت‌وساز مسکن، مصالح موردنیاز است. بنابراین نیاز است تا مصالح موردنیاز ساختمانی را مطابق با استاندا‌ردهای روز فراهم‌سازیم. 
عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با تأکید بر هماهنگی‌های میان دستگاهی همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش ساخت‌وساز ضرورت دارد تا هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و مسئول نسبت به ساخت مسکن، افزایش یابد. در این فرآیند همچنین ضرورت دارد تا از نظرات نخبگان و مهندسان فعال دراین حوزه بهره‌برداری شود تا مشخص گردد برای رفع نیازهای موجود، نیازمند چه تعداد ساخت در چه متراژ و اندازه‌ای می‌باشیم. 
نماینده مردم نطنز در مجلس یازدهم متذکر شد: نیاز جامعه باید شناخته شود و بر اساس این نیازها تدبیر اندیشیده شود. به‌عنوان‌مثال برای یک خانواده دو  الی سه‌نفری، ساختمانی با متراژ مشخص ساخته شود و برای یک خانواده با جمعیت بیش از سه نفر، امکانات و متراژ بالاتر درنظر گرفته شود. 
او با اشاره به اثرات حضور بخش خصوصی در افزایش ساخت‌وساز مسکن بیان کرد: به طورحتم حضور بخش خصوصی کمک شایانی را در فرآیند افزایش ساخت مسکن ایفا خواهد کرد. دولت به‌تنهایی قادر به تحقق نیازهای ساخت در حوزه مسکن نیست و از طرفی دیگر از توانمندی کافی دراین بخش نیز برخوردار نمی‌باشد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر حضور انبوه‌سازان و بخش خصوصی برای افزایش ساخت مسکن اضافه کرد: به‌منظور رفع چالش‌های ساخت در حوزه مسکن ضرورت دارد تا دولت با بخش خصوصی تفاهم کند و حضور این بخش را توأمان با انبوه‌سازان افزایش دهد. مادامی‌که حضور بخش خصوصی و انبوه‌سازان با الزامات مشخص پررنگ شود، می‌توان امید داشت که بر مبنای استانداردهای وزارت مسکن و شهرسازی که به‌عنوان متولی این بخش درنظر گرفته است، ساخت مسکن افزایش یابد و نیازهای موجود در این حوزه تأمین گردد. 
رفع چالش‌های حوزه ساخت مسکن  نیازمند همکاری بخش خصوصی  و انبوه‌سازان است