رمزگشایی از ادامه بحران غلات در جهان

استمرار جنگ اوکراین و اصرار ناتو بر بسط و گسترش دامنه نبرد از طریق ارسال تسلیحات جدید و حتی مداخله نظامی آشکار در صحنه نبرد، منجر به تشدید بحران های غذایی و کشاورزی در جهان شده است.
 از سال 2022 میلادی تا کنون، بحران ناشی از کاهش صادرات غلات در جهان خود را در مناطق گوناگون نشان داده است. سازمان ملل متحد می‌گوید صادرات غلات از اوکراین به کاهش بحران جهانی غذا کمک قابل توجهی می کند، با این حال این سازمان گامی در راستای مهار جنگ اوکراین و برطرف شدن معضلات صادرات غلات از دریای سیاه بر نمی دارد.  بر اساس توافق قبلی روسیه و اوکراین،  محموله‌های دریایی اجازه داشتند تا از طریق دریای سیاه از بنادر اودسا،چورنوموسک و جزیره یوژنی عبور کنند.این توافق که دو سال پیش در ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجیگری ترکیه و حمایت سازمان ملل متحد به دست آمد، امکان انتقال هزاران تن محصول کشاورزی را از اوکراین می‌داد. پیش از آن روسیه راه صادرات این اقلام را از طریق دریای سیاه بسته بود.سال گذشته، رجب طیب اردوغان اذعان کرد که   برای برقراری صادرات غلات اوکراین از راه دریای سیاه، کی‌یف باید موضع نرمتری اتخاذ کند.به عبارت بهتر، اوکراین
 ( و در حقیقت ناتو) مسئول شکست مذاکرات بازگشایی مسیر صادرات غلات از طریق دریای سیاه هستند.  مقامات روسی بارها اعلام کرده اند که  غرب مانع تامین غلات و کود شیمیایی بازار جهانی از روسیه می‌شود. حتی در توافق اولیه صادرات غلات پس از جنگ اوکراین، بخش هایی از این توافق که در آن اجازه صادرات اقلام غذایی و کودهای روسیه داده شده بود، مورد توجه غرب قرار نگرفته است.
بویژه از شرایط این توافق صادرات غلات اوکراین به کشورهای فقیر بود که روسیه می‌گوید این شرط محقق نشده است.یعنی غرب از کریدور اضطراری بازشده در دریای سیاه نیز طی دو سال اخیر، در راستای تامین غلات در سرتاسر جهان و توزیع متوازن آن استفاده نکرده و صرفا ، آن را به مسیر و بستری برای تامین غلات کشورهای ثروتمند تبدیل کرده است. این نوعی دلالی از جنگ اوکراین محسوب می شود که ناتو در طراحی و اجرای آن دست داشته است.  صادارت مواد غذایی و کود شیمیایی از روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین هدف تحریم قرار نگرفته است. سال گذشته مسکو میزان بی سابقه‌ای گندم صادر کرده اما صادرکنندگان مواد کشاورزی از این کشور می‌گویند محدودیت‌هایی که به دلیل تحریم‌های بانکی ایجاد شده موانع جدی اجرایی در پرداخت پول و بیمه محموله به بار آورده که کار صادرات را دشوار می‌کند.اوکراین و روسیه هر دو از بزرگترین صادرکنندگان گندم، آفتابگردان، ذرت و جوهستند؛ پس از جنگ اوکراین ،  ناوهای دریایی مانع انتقال حدود بیست میلیون تن غلات از بنادر اوکراین شدند که باعث جهش قیمت مواد غذایی در جهان شد. توقف صادرات غلات ،  تهدیدی برای شماری از کشورهای غرب آسیا و آفریقا محسوب می‌شود که وابستگی زیادی به واردات این اقلام دارند. سالیانه در روسیه  ۱۳۰ میلیون تن غله برداشت شود که ۶۰ میلیون تن آن قابلیت صادرات را خواهد داشت، با این حال تحریم های غرب علیه روسیه و اصرار ناتو بر ادامه جنگ اوکراین،  چشم اندازی برای بهره گیری متوازن کشورهای دنیا از غلات روسیه ایجاد نکرده است.

رمزگشایی از ادامه بحران غلات در جهان
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو