نگاهی به سفر رئیس‌ مجلس به روسیه

محمدباقر قالیباف که برای حضور در اجلاس روسای بریکس به شهر سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده است، عصر روز پنج شنبه - ۲۱ تیرماه - در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به این دیدار اشاره کرد و نوشت: در دیدار با آقای پوتین ضمن پیگیری توافق مالی دو کشور و پروژه کریدور، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی تاکید کردم.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ایشان هم از اطمینان در تداوم توسعه روابط ایران و روسیه همانند دوره آیت‌الله رئیسی سخن گفت و از من خواست سلام گرم و بهترین آرزوهای او را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران برسانم. به گزارش ایرنا، قالیباف به دعوت «ویاچسلاو والودین» و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه عازم این سفر شد تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.  سال گذشته جمهوری اسلامی ایران و سه کشور دیگر عضو بریکس شدند و اکنون در مجموع ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان به عضویت بریکس درآمده‌اند.
این نخستین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است.
پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم‌ترین اهداف سفر هیئت عالی پارلمانی ایران به سن پترزبورگ است. سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود
 ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.
در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند. 
«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه در حاشیه برگزاری نشست روسای بریکس با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در این دیدار، ضمن تبریکِ برگزاری موفق مجمع پارلمانی بریکس، گفت: بدون شک بریکس در کنار روابط دوجانبه ایران و روسیه، تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی برای هر دو کشور دارد. ریاست روسیه در بریکس فرصت مناسبی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و فرصت های ترانزیتی، انرژی و تجارت است.
وی تاکید کرد: ایران و روسیه ظرفیت بزرگی در توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و مبادلات تجاری دارند. والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد به دلیل شهادت رئیس جمهور ایران، گفت: همه ما از این حادثه متاثر شدیم ایشان سهم بسیاری در بهبود روابط بین دو کشور داشتند و امیدواریم این همکاری‌ها توسط رئیس جمهور جدید تداوم داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما از الحاق ایران به بریکس حمایت کردیم و تاکید می‌کنیم که ایران به صورت فعالانه در تمامی فرمت‌های این گروه و همکاری‌ها حضور دارد. رئیس شورای فدراسیون روسیه ادامه داد: ما باید توافقات در سطح عالی را در مجالس دو کشور تصویب کنیم. حدود 15 سند همکاری بین استان‌های ایران و روسیه در مرحله هماهنگی است از شما می‌خواهم که از همکاری‌های بین استان‌های ایران و روسیه حمایت کنید.«روبین روبینیان» نایب رئیس مجلس ارمنستان با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف ضمن تشکر از کشور ارمنستان به دلیل ابراز همدردی با ایران برای شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور ارمنستان به ایران و ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری بر توسعه ارتباطات و همکاری بین دو کشور تاکید شد.
وی ادامه داد: سیاست قطعی ما در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم و مجالس یازدهم و دوازدهم گسترش روابط با همسایگان است. خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بارها بر این تاکید کردیم. ارتباطات اقتصادی ما با ارمنستان مناسب است و باید به سمت توسعه آن حرکت کنیم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حضور نمایندگان ادیان الهی در مجلس است.
همچنین روبین روبینیان ،نایب رئیس مجلس ارمنستان ضمن عرض تسلیت بابت حادثه غم انگیز شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: از شما، مقامات و مردم ایران جهت حمایت از ارمنستان در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان تشکر می‌کنم. موضع ایران در موضوع ارمنستان اصولی بوده که خدشه ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه در ایران ارامنه حفاظت شده ترین جامعه در کل جهان را دارند، بیان کرد: ما نیاز داریم روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم. به دلیل حضور ایران مشتاق استفاده از فرمت 3+3 برای حل و فصل مسائل منطقه هستیم.
ولادیمیر پوتین پنج شنبه در دهمین مجمع پارلمانی بریکس که با حضور رؤسای پارلمان‌های کشورهای عضو از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی در سن‌پترزبورگ در حال برگزاری است، افزود: ما به خوبی درک می کنیم که شکل‌گیری نظم جهانی که دربرگیرنده توازن واقعی قدرت، واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی، اقتصادی، جمعیتی است، فرآیندی پیچیده و از بسیاری جهات، دشوار است.
پوتین پیچیدگی این فرآیند را با این واقعیت توضیح داد: تلاش‌های اعضای بریکس و سایر کشورهای در حال توسعه با مقاومت شدید نخبگان حاکم به اصطلاح میلیارد طلایی مواجه شده است.
وی ادامه داد: «میلیارد طلایی» برخلاف منطق تاریخی و اغلب حتی به ضرر منافع بلندمدت مردم خود، امروز به دنبال ایجاد نظم خاصی طبق به اصطلاح قواعد خود هستند که نه کسی آن را دیده، نه کسی در مورد آن بحث کرده و نه کسی تاکنون‌، آن را پذیرفته است.
رئیس‌جمهور روسیه گفت: چنین قوانینی هر بار برای هر موقعیتی به نفع کسانی که خود را استثنایی می‌دانند و حق دیکته کردن اراده خود را به دیگران برای خود قائل هستند، نوشته و تنظیم می‌شود.
وی از این رویکرد به عنوان استعمار کلاسیک یاد کرد و آن را تلاشی ویرانگر برای جایگزین کردن انحصار با قوانین مشروع بین‌المللی دانست. پوتین گفت: آنها بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل، از زور، تحریم های یک جانبه، اعمال گزینشی قوانین تجاری و باج خواهی در ارتباط با کشورها در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنند.
پیش از این نیز رئیس‌جمهور روسیه از عبارت «میلیارد طلایی» در سخنان خود استفاده کرده بود. وی پارسال در کنفرانس بین المللی پارلمانی "روسیه - آمریکای لاتین" گفت که ساختار روابط اعتباری مدرن به گونه ای است که فقط در خدمت منافع کشورهای «میلیارد طلایی» است. به طور دقیق تر، رهبران این کشورهای «میلیارد طلایی» ، تقریباً همه کشورهای دیگر جهان را استثمار می کنند. آنها از موقعیت خود، فناوری، اطلاعات و  توان مالی سوء استفاده می کنند. از نگاه پوتین، ساختار موسسات مالی بین‌المللی به گونه‌ای است که به جز کشورهای «میلیارد طلایی» برای دیگران زیان آور است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در نشستی خبری در این باره گفت: ناتو، جنگ و ویرانی را برای بسیاری از کشورها به خاطر رونق «میلیارد طلایی با ارزش‌های مشکوک» به همراه داشته است؛ ابزاری که در جهان چندقطبی در حال ظهور جایی ندارد.
 بریکس، منافع همه کشورها را در نظر می‌گیرد
رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع رؤسای مجالس کشورهای عضو بریکس گفت: بریکس یکی از عناصر کلیدی نظم جهانی چندقطبی در حال ظهور است که منافع همه کشورها را در نظر می گیرد. وی ادامه داد: ما آماده تقویت تعامل با همه کشورهایی هستیم که به فعالیت های بریکس علاقه مند هستند، گفت و گوی فعالی را در قالب بریکس پلاس انجام می دهیم و در حال کار بر روی ایجاد دسته کشورهای شریک هستیم.
پوتین با اشاره به دوره ریاست یکساله روسیه بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت:‌ هدف اصلی ما، ایجاد مطلوب ترین شرایط برای توسعه مترقی همه اعضای بریکس است. وی افزود: من متقاعد شده‌ام که با همکاری مشترک و متحد، می‌توانیم به حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فناوری و انسانی کشورهایمان دست یابیم، تأثیر سازنده بریکس را بر فرآیندهای جهانی تقویت کنیم و جهانی را بسازیم که بتوانیم در آن امن‌تر و هماهنگ‌تر زندگی کنیم.
رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد:‌ یکی از اولویت های بریکس دستیابی به تغییرات عادلانه در اقتصاد جهانی است.
وی ادامه داد: ما توجه زیادی به افزایش سهم ارزهای ملی در تجارت و سرمایه گذاری و همچنین توسعه ابزارها و سازوکارهای مالی مطمئن برای تسویه حساب های متقابل داریم.
دعوت پوتین از مقامات پارلمانی بریکس به مجمع بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ
رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود مقامات پارلمانی شرکت کننده در مجمع پارلمانی بریکس را به مجمع بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ که ۱۲ تا ۱۴ ماه سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می شود، دعوت کرد.
پوتین که اهل لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) است، پایتخت شمالی را افتخار روسیه و میراث کل بشریت خواند. دهمین مجمع پارلمانی بریکس که روز پنج شنبه در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد، روز جمعه ۲۲ تیرماه به کار خود پایان می دهد.موضوع این مجمع نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه است. در روز نخست این نشست که با حضور و سخنرانی قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رؤسا و دیگر مقامات پارلمانی کشورهای عضو بریکس برگزار شد، چشم انداز تقویت همکاری‌های بین مجالس کشورهای عضو بررسی شد. این رویداد با اولین جلسه اجلاس عمومی این مجمع در قالبی گسترده با حضور نمایندگان هیئت‌های پارلمانی کشورهای بریکس، کشورهای دعوت شده و سازمان‌های بین المجالس ادامه یافت و تمرکز مباحث درباره نقش مجالس در افزایش کارایی نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیک شدن آن بود.
روز دوم مجمع پارلمانی بریکس نیز با یک جلسه عمومی در قالب گسترده آغاز می‌شود و در آن شرکت کنندگان در مورد نقش پارلمان ها در تجارت چندجانبه و چگونگی غلبه بر تهدیدات ناشی از بحران‌های جهانی بحث خواهند کرد.
همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی بین المجالس موضوع سومین نشست عمومی در این اجلاس خواهد بود.
نگاهی به سفر رئیس‌ مجلس به روسیه
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو