عدم اطمینان جهانی به مایکروسافت

اختلال جهانی به وجود آمده در اینترنت، منجر به نگرانی دولت‌های مختلف در خصوص تکرار این مسئله شده است. بیانیه توجیهی اخیر شرکت مایکروسافت نیز نتوانسته این نگرانی مفرط را برطرف سازد.پیام حادثه اخیر مشخص بود: عدم توانایی مایکروسافت در خصوص تثبیت زیرساخت‌های فناوری خود ! اگرچه رسانه‌های آمریکایی و اروپایی ترجیح داده‌اند خبر عادی‌سازی فعالیت‌های مایکروسافت را به مخاطبان عمومی خود مخابره کنند، اما نگرانی مزمن به وجود آمده در میان دولت‌های غربی در خصوص تکرار این ماجرا غیرقابل‌انکار است. در پی بروز اختلال جهانی گسترده در سیستم‌های کامپیوتری، بسیاری از کشورها اکنون وضعیت عادی را گزارش می‌دهند. رئیس اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان می‌گوید اقداماتی برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکلات در نظر گرفته‌شده است.این اختلال بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات ازجمله فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها در برخی کشورها ازجمله آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند را دچار مشکل جدی کرده بود. همچنین سوپرمارکت‌های زنجیر‌ه‌ای، راه‌آهن‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتند.در آلمان علاوه بر این بیمارستان دانشگاه پزشکی شلسویگ-هولشتاین تمام عمل‌های جراحی غیرضروری را لغو کرد و ترافیک هوایی در فرودگاه برلین نیز دچار اختلال شد. بنا به اعلام رسانه‌های آلمانی، در روز جمعه یک سرور در این فرودگاه از کار افتاد و سخنگوی این فرودگاه اعلام کرد که انتظار نمی‌رود هیچ هواپیمایی تا ساعت ۱۰ صبح پرواز کند یا فرود بیاید.تبعات ماجرا به‌مراتب گسترده‌تر از حد تصور بود.در دوسلدورف و کلن نیز مشکلاتی در پذیرش مسافران گزارش شد. لوفت‌هانزا و شرکت زیرمجموعه آن "اویرووینگز" اعلام کردند که این مشکلات فنی جهانی بر آن‌ها اثر گذاشته است.به عبارت بهتر، مؤسسات عمومی و دولتی در غرب اختلال بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند و روند ارائه خدمات از سوی آن‌ها متوقف شد.کمی قبل از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه فرودگاه هامبورگ نیز از وقوع یک اختلال خبر داد، اختلالی که به دنبال آن
 ۴ شرکت هواپیمایی این فرودگاه ازجمله "رایان ایر" و "ترکیش ایرلاینز" (شرکت هواپیمایی ترکیه) تحت تأثیر قرار گرفتند. گفته می‌شود که این شرکت‌ها اقدام به صدور دستی بلیت‌ها کردند.در ایالات‌متحده خطوط هوایی "امریکن ایرلاینز"، "یونایتد" و "دلتا" از اداره هوانوردی آمریکا درخواست "توقف جهانی تمام پروازها " را کردند. همچنین در ژاپن، حدود ۳۰ درصد از شعبه‌های مک‌دونالد به دلیل مشکلات فنی مجبور به تعطیلی زودهنگام شدند.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های بزرگ ابری مانند آمازون وب‌سرویس و گوگل‌کلاود نیز دچار مشکلات فنی شدند و کانال‌های خبری در بریتانیا، فرانسه و استرالیا نیز نتوانستند برنامه‌های خود را پخش کنند.در همین حال ایلان ماسک، کارآفرین ثروتمند و مالک کمپانی‌‌های تسلا، اسپیس‌اکس و اکس (توییتر سابق) با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اکس در واکنش به اختلال سیستم‌های ویندوز، این مشکل را "بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات تاریخ" توصیف کرد و با انتشار پست‌هایی به انتقاد و تمسخر شرکت مایکروسافت پرداخت.در همین راستا، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که این رخداد به‌طور مداوم ارزیابی می‌شود. به گفته این وزارتخانه، اداره فدرال امنیت اطلاعات این کشور با تمامی نهادهای مرتبط در تماس است و به‌طور مداوم اطلاعات جدید را منتشر می‌کند.پیتر ولشرینگ، کارشناس کامپیوتر در رسانه دویچلندفونک، پیامدهای این اختلال را بسیار شدید ارزیابی کرد. به گفته او، خسارت‌های ناشی از این اختلال، میلیاردی بوده است. ولشرینگ می‌گوید، حتی اگر در آلمان بسیاری از مشکلات حل‌شده باشد، مناطق دیگر همچنان دچار مشکل‌اند و تأثیرات آن حتی در آخر هفته نیز ادامه خواهد داشت.
عدم اطمینان جهانی به مایکروسافت
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو