در راستای مراسم تنفیذ و تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد؛

شمارش معکوس برای آغاز دولت چهاردهم

گروه سیاسی
مراسم تنفیذ حکم  مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب رهبر انقلاب اسلامی، روز یک‌شنبه ساعت ۱۰ صبح (۷ مرداد)، در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای مقیم در تهران برگزار خواهد شد.این مراسم به‌طور زنده از شبکه یک سیما و شبکه خبر و رادیو ایران و همچنین شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما پخش خواهد شد. مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین به‌صورت زنده از وبسایت‌های khamenei.ir و leader.ir پخش خواهد شد. همچنین سه شنبه؛ ۹ مرداد ۱۴۰۳ مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور نهم ، در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور چهاردهم هم پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضا و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. این مراسم ساعت ۱۶ سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی برگز ار خواهد شد؛ بنابراین مجلس در این روز جلسه ندارد و نمایندگان استقبال از هیئت های خارجی و سایر امورات برای هماهنگی را دنبال خواهند کرد. گفتنی‌است که برای این مراسم از مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی دعوت شده است. طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا  از ابتدای شروع به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرايی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حجت الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس: 
فرآیند تشکیل کابینه با همکاری دولت و مجلس تسریع گردد
حجت الاسلام احد آزادیخواه،عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب مردم به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو نکته اشاره فرمودند. ایشان در ابتدا فرمودند که موفقیت دولت، موفقیت همه ماست و بی‌شک به موجب فرمایشات رهبرمعظم انقلاب، حجت بر همگان تمام شد و همانطور که شخص رئیس مجلس شورای اسلامی با صراحت به فرمان رهبر انقلاب لبیک گفتند، نمایندگان نیز تمام تلاش خود را به‌کار خواهند گرفت تا دولت چهاردهم موفق شود. اکنون مجلس وظیفه دارد موانع پیش‌روی دولت را در سایه تعامل برطرف کند، تسهیل‌گری کند و کمک بدارد تا مسیر خدمت دولت روان شود. 
وی ضمن بیان اینکه با شروع فرآیند رأی اعتماد به وزرا، همکاری و تعامل مجلس و دولت به اوج خود خواهد رسید، افزود: همکاری و تعامل با دولت، یکی از اهداف مجلس شورای اسلامی است و بی‌شک پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، اقدامات اجرایی تعامل شروع خواهد شد و با معرفی اعضای کابینه و شروع فرآیند رأی اعتماد به وزرا، همکاری و تعامل به اوج خود خواهد رسید. 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه باید در ادای وظایف به دولت کمک کنیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در موضوع رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، با تأکید بر درنظرگیری مؤلفه‌های موردنیاز برای انتخاب اعضا  کابینه بر پایبندی بر آرمان‌های نظام تأکید کرده و بیان داشتند که وزرا باید به آرمان‌های انقلاب متعهد باشند. ایشان همچنین تأکید فرمودند که  باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست. براین اساس مجلس شورای اسلامی در فرآیند رأی اعتماد می‌بایست حداکثر همکاری را داشته باشد تا تشکیل دولت با سرعت بیشتری انجام شود. امیدواریم مجلس دوازدهم در تشکیل و حمایت دولت چهاردهم نقش محوری داشته باشد هرچند که هدف غایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز چنین است. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی با اشاره به آمادگی مجلس برای همراهی و همکاری با دولت همچنین خاطرنشان کرد: مجلس دوازدهم از آمادگی لازم برخوردار است تا فرآیند انتخاب اعضای کابینه، رأی اعتماد و تشکیل دولت تسریع گردد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مهم‌ترین موضوعات پیش‌روی دولت چهاردهم بیان کرد: مهم‌ترین مأموریت پیش‌روی دولت چهاردهم، توجه جدی به معیشت مردم است. تحقق این مهم در گرو به‌کارگیری مؤلفه‌های بسیاری است که شخص رئیس جمهور منتخب خود نسبت به این موضوعات اشاره و تأکید داشتند. توامان با معیشت مردم ضرورت دارد تا سایر حوزه‌ها همچون حوزه صادرات غیرنفتی، واردات خودروهای خارجی، توجه به تولید داخل، حمایت جدی از تولیدکنندگان، بالابردن تراز تجاری، حمایت از کشاورزان، ایجاد ظرفیت در حوزه آب، برق و گاز موردتوجه قرارگیرد. امیدواریم در سایه تعامل دولت و مجلس و همچنین اقدامات دولت چهاردهم، مشکلات کشور مرتفع گردد و معیشت مردم از تنگنای موجود خارج شود. 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس:
فضای کنونی مجلس شورای اسلامی  فضای همکاری و کمک به دولت است
حجت الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب با اشاره به لزوم تسریع در معرفی اعضای کابینه دولت چهاردهم به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس‌جمهور چهاردهم به مدت دو هفته فرصت خواهد داشت تا اعضای کابینه خود را معرفی کند. بنابراین یک فرصت ۱۴ روزه پیش‌روی رئیس جمهور قرار دارد اما به سبب شهادت آیت الله رئیسی، برخی امور بلاتکلیف مانده و نیازمند رسیدگی می‌باشد، در این راستا مطلوب این است که رئیس جمهور در سریع‌ترین زمان ممکن اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. 
وی با اشاره به آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با دولت و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی افزود: تسریع در معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی امری مهم است و بی‌شک به موجب این روند، کارها مطلوب‌تر پیش خواهد رفت. مجلس شورای اسلامی از آمادگی لازم برخوردار است تا از همان روز تحلیف ودر صورت معرفی اعضای کابینه، بررسی را آغاز کند و به دولت کمک کند. 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: چنانچه رئیس جمهور محترم در روز تحلیف یا روز پس از تحلیف، اعضای کابینه خود را معرفی بدارد، مجلس بررسی و تعامل رسمی با دولت را آغاز خواهد کرد.  
حجت الاسلام سلیمی با تأ کید بر تعامل دولت و مجلس همچنین خاطرنشان کرد: فضای کنونی مجلس شورای اسلامی، فضای همکاری و کمک است چراکه گشودن گره‌های کشور تنها در سایه تعامل و همکاری ممکن خواهد بود. 
او با تأکید بر لزوم درنظرگیری شاخصه‌های عنوان شده از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای انتخاب وزرا متذکر شد: کوشش مجلس تعامل و همکاری با دولت است البته این امر به معنای تماشاچی بودن مجلس در حوزه انتخاب وزرا نیست. بی‌شک در سایه تعامل بررسی‌ها انجام خواهد شد چراکه مقام معظم رهبری شاخصه‌هایی را معرفی کرده‌اند که می‌بایست بر همان اساس حرکت کرد و بی‌شک اعضای کابینه دولت چهاردهم باید ویژگی‌های مطرح شده ‌از سوی مقام معظم رهبری را دارا باشند.  
او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: فضای عمومی مجلس، تعامل و همکاری با دولت است و می‌کوشیم تا در این مسیر شاخصه های بیان شده از مقام معظم رهبری درنظرگرفته شود و وزرای اصلح انتخاب شوند.


 شمارش معکوس  برای آغاز دولت چهاردهم