علی اصلانی، دبیر کانون شورای اسلامی کار تشریح کرد:

مطالبات مهم جامعه کارگری

علی اصلانی، دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز در‌ گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به شرح مطالبات جامعه کارگری پرداخت و با تأکید بر لزوم تأمین امنیت شغلی و افزایش قدرت خرید کارگران بیان کرد: امنیت شغلی یکی از جدی‌ترین مطالبات جامعه کارگری است که متأسفانه طی ادوار گذشته به‌صورت جدی موردتوجه قرار نگرفته است علی‌رغم آنکه شهید رئیسی طی سه سال گذشته همواره بر تحقق این مسئله تأکید کرده و درحضور تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به وزیر کار پیگیری دستورالعمل امنیت شغلی کارگران را ابلاغ کرد متأسفانه این مهم علی‌رغم تأکید و توصیه‌های بسیار، پیگیری نشد و یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری مورد غفلت قرار گرفت. 
وی افزود: درشرایط حال حاضر اجاره یک واحد مسکونی برای کمتر از یکسال ممکن نیست بنابراین چطور می‌توان قرارداد یک‌ماهه با کارگران وضع کرد؟ متأسفانه بسیاری از کارگران با قرارداد‌های یک‌ماهه، دوماهه و 6‌ماهه روبه‌رو‌ هستند که بی‌شک چنین روندی نادرست است و به طورکل امنیت شغلی کارگران را زیرسوال می‌برد. 
اصلانی بیان کرد: جامعه کارگری از وزیرکار آینده موضوع تحقق امنیت شغلی کارگران را مطالبه می‌کند به‌ویژه اکنون‌که وزیرپیشنهادی خود تجربه حضور در وزارت کار را داشته است و مشکلات جامعه کارگری را می‌شناسد. دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز همچنین خاطرنشان کرد: توأمان با امنیت شغلی، موضوع معیشت و افزایش قدرت خرید کارگران اهمیت فراوانی دارد. تحقق این مهم درگرو ترمیم دستمزد است. اکنون دستمزد کارگران مطابق با نرخ تورم نیست و فاصله بسیاری با خط فقر دارد. بی‌شک اصلاح چنین روندی بسیار حائزاهمیت و اجرای قانون موجود است. وی با تأکید بر ضرورت اجرای ماده ۴۱ قانون کار یادآور شد: باید بکوشیم تا فاصله دستمزد و خط فقر کاهش یابد و قدرت خرید کارگران افزایش پیدا کند. وی همچنین ادامه داد: مطالبه جامعه کارگری از دولت، پیگیری مشکلات موجود است. امروز جامعه کارگری با مشکلات بسیاری ازجمله مشکل تأمین مسکن روبه‌رو است که می‌بایست به قوت پیگیری شود. او بیان کرد: عدم توجه به مطالبات کارگران و عدم تناسب دستمزد با تورم موجب شده تا در شرایط حال حاضر با کمبود کارگر مواجه شویم. ضرورت دارد تا دستمزد کارگران حداقل پاسخگوی ۷۰ الی ۸۰ درصد زندگی  باشد تا کمبود کارگر بیش‌تر نشود و شرایط کارگران بهبود یابد. اصلانی تشریح کرد: از دیگر مطالبات جامعه کارگری موضوع درمان است. هزینه درمان برای جامعه کارگری بسیار سنگین است و بسیاری از داروها از دفترچه سازمان تأمین اجتماعی خارج‌شده است. پیگیری این موضوع نیز بسیار حائزاهمیت است و امیدوارم وزیرکار آینده این مهم را در دستورکار خود قرار دهد. وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: تحقق امنیت شغلی، افزایش قدرت خرید، تأمین مسکن و حل مشکلات حوزه درمان از مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری است که طی ماه‌های اخیر موجب بروز مشکلات بسیار برای جامعه کارگری شده است. حل مشکلات کارگری و پاسخ به مطالباتی همچون تحقق امنیت شغلی از تأکیدات مقام معظم رهبری است بنابراین نباید با غفلت مواجه شود. امیدوارم دولت چهار‌دهم با توجه به شعارهای عنوان‌شده، این مهم را عملیاتی کند و مجلس شورای اسلامی نیز مطابق تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تعامل سازنده با دولت را رقم بزند و با بررسی صلاحیت وزرا، بستر حل مشکلات را فراهم سازد. 
مطالبات مهم  جامعه کارگری
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو